Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu SmartOrganic.ro

SmartOrganic.ro a aparut la inceputul lui 2022 si este varianta romaneasca a magazinului online-mama, din Bulgaria (zelen.bg). Magazinul e-commerce vinde pe Internet alimente, bauturi, suplimente alimentare si alte produse organice. Yani Dragov (foto, Fondator si CEO Smart Organic) ne-a povestit cum a pus bazele acestei afaceri (care a inceput offline, in 2009, si face toate produsele la Sofia, intr-o fabrica proprie) si ce planuri are apropo de magazinul online romanesc. Aflati mai multe din interviul de mai jos!

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Yani Dragov: Numele magazinlui nostru este numele companiei noastre si ne reprezinta valorile: producem produse organice, in mod inteligent, sprijinind stilul de viata „smart” al clientilor nostri.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Smart Organic este cel mai mare producator si distribuitor de produse sanatoase si organice din Bulgaria. Compania a fost fondata in 2009, cand am deschis un mic magazin de produse organice, la Sofia. Misiunea noastra este sa face produse sanatoase si organice accesibile ca pret, pentur din ce in ce mai multi consumatori. Avand 6 magazine fizice in Bulgaria, in Sofia si Varna, am decis sa ajungem la mai multi consumatori din afara acestor mari orase, asa ca am lansat un magazin online in Bulgaria, zelen.bg, in 2011.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Dorinta de a creste awareness-ul beneficiilor alimentelor organice si a le face accesibile ca pret mai multor consumatori. Motto-ul nostru este „Fii schimbarea pe care vrei sa o vezi in lume”.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Am absolvit facultatea in Germania, cu un master in Finante. In 2009, am decis sa ma intorc in  Bulgaria si sa-mi deschid propria afacere, un magazin organic.

Cum ati reusit sa strangeti bani pentru finantare?
Acum compania noastra este unul dintre liderii pietei de profil, producand peste 400 de produse si exportandu-le in peste 50 de tari. Pietele noastre cele mai mari sunt Germania si Marea Britanie. In ultimii 12 ani, ne-am marit pas cu pas zona de acoperire, cooperand cu parteneri de incredere. Anul trecut, compania noastra a listat un pachet initial de actiuni la bursa din Bulgaria, pentru a ne sustine dezvoltarea viitoare, cu o injectie de capital de 3 milioane €.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Orice inceput este greu. Dar cu o atitudine pozitiva si un mindset de tip win-win, reusim sa facem fata cererii in continua crestere a pietei. Incercam sa ne concentram si pe inovatie, si pe fiecare persoana din echipa.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Marea diferenta e responsibilitatea. Ca patron de afacere, sunt responsabil de peste 300 de angajati ai companiei, iar echipa noastra trebuie sa raspunda asteptarilor ridicate ale consumatorilor nostri. Dar am libertatea de a-mi seta scopuri inalte si de a-mi indeplini visurile.

Care este publicul tinta al site-ului?
Publicul nostru tinta sunt oamenii tineri, dinamici, axati pe un stil de viata sanatos, pe o alimentatie curata si o atitudine activa apropo de protectia mediului inconjuraor. Acest public a crescut de la an la an, din ce in cem mai multe persoane se orienteaza spre acest stil de viata, ceea ce reprezinta cel mai mare potential al dezvoltarii noastre.

Ce atuuri are site-ul vostru, de ce ar trebui cineva sa va devina client?
Compania noastra se diferentiaza in primul rand prin faptul ca suntem si un producator important, care importa toata materia prima direct, de pe 5 continente. Productia noastra este certificata organic si conform celui mai inalt  standard international pentru siguranta alimentara si calitatea procesului de productie – IFS, cu o conformitate de 97%. In plus, avem un plan de monitorizare dens, pentru testele de laborator legate de pesticide, metale grele si microbiologie. Aceasta este o prioritate de top pentru echipa noastra de control al calitatii, pentru a ne asigura de calitatea organica a produselor si de siguranta lor. Echipa noastra de control al calitatii monitorizeaza fiecare etapa a lantului de aprovizionare – productia materiei prime, procesarea, depozitarea si transportul. Scopul nostru este sa oferim cele mai naturale alimente, care sunt minim procesate, au un pret accesibil si sunt usor de consumat.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Facem eforturi pentru a inchide intregul cerc, de la achizitia materiei prime pentru un produs, pana cand acesta ajunge in mainile clientului final. Avem o fabrica de productie, un depozit si  retea de distributie extinsa. Asta ne pastreaza stabilitatea pe piata si ne permite sa ne concentram pe imbunatatirea continua si crearea de noi produse interesante.

De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Fabrica noastra se afla in Sofia (Bulgaria). Peste o luna vom incepe constructia pentru cea de-a doua noastra fabrica si am inceput deja proiectul celei de-a treia.

Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Avem o retea vasta de clienti B2B, ne vindem produsele in lanturi mari de supermarketuri (ca Lidl, Kaufland, etc.), dar vrem ca produsele noastre sa fie acesibile oricarui client, din intreaga Europa, prin intermediul magazinelor noastre online.

Cati angajati aveti?
Peste 300 de angajati.

Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna august – n.r.)?
In mod tipic, in fiecare vara vedem o scadere usoara a cererii, deoarece oamenii calatoresc mai mult. La inceput de septembrie, odata cu inceperea anului scolar, incepem sa fim ocupati.

Ati participat la Black Friday 2021?
Pe piata romaneasca nu, dar in Bulgaria da.

Cum si unde va promovati site-ul?
Folosim in mod activ canalele online – social media, Google Ads.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, folosim Facebook extrem de activ, pentru a comunica cu clientii finali. Pe piata romaneasca, brandurile noastre nu sunt atat de bine cunoscute, asa ca il folosim ca un instrument de a ajunge la mai multi consumatori si a le prezenta produsele noastre.

Aveti versiune de mobile?
Da, pese 60% din traficul nostru vine de pe mobile.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Pe piata romaneasca suntem abia la inceput, deci investim in dezvoltare. Daca totul merge bine, planuim ca pan ala finalul acesti an sa atingem pragul de rentabilitate.

Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Concentrandu-se pe eficienta diferitelor canale de vanzare si optimizandu-le pe cele mai putin eficiente.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Dezvoltarea awareness-ului si increderii in compania si in brandurile noastre – Roobar, Bett’r, Dragon Superfoods si Kookie Cat.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Una dintre principalele probleme legate de companiile de curierat este conditia in care ajung produsele noastre la clientul final. Noi vindem produse alimentare si uneori – de exemplu, vara – asta este o provocare, din cauza temperaturilor ridicate.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Sa ne extindem cota de piata din Romania, crescand increderea in calitatea produselor noastre.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply