Indonezia: start-up-ul online Bukalapak face miliarde monetizand tarabele stradale
Indonezia este cunoscuta pentru milioanele de tarabe stradale, care vand produse esentiale si care sunt afaceri de familie. „La fiecare 50 sau 100 de case, apare cineva care deschide un magazin in propria casasi vinde produse de baza: apa, sapun, cafea, diverse. Asa s-a facut de la inceput si, pe masura ce economia a crescut, aceste magazine au ramas in urma”, explica Rachmat Kaimuddin (CEO Bukalapak), pentru cnbc.com. Bukalapak.com a fost un start-up local e-commerce care a schimbat situatia, ajutand micile afaceri sa se modernizeze.
Compania a fost fondata in 2010, de catre studentul de 23 de ani Achmad Zaky (in colaborare cu prietenii lui de la Bandung Institute of Technology, Nugroho Herucahyono si Fajrin Rasyid), in ideea de a-si ajuta vecinii. A inregistrat domeniul Bukalapak.com cu 80.000 de rupii (echivalentul a 5 $) si a devenit un marketplace care intermediaza achizitii intre vanzatori si clienti. Astazi are zeci de milioane de clienti in intregul arhipelag indonezian si ajuta milioane de astfel de chiscuri stradale sa vanda pe Internet, castigand un comision pentru fiecare tranzactie. In 2017, compania a ajuns sa valoreze 1 miliard $.
In ianuarie 2020, Zaky a renuntat la postul de CEO (pentru a se dedica unei fundatii), iar prietenii lui au plecat si ei din companie, iar Rachmat Kaimuddin a preluat fraiele. Dupa 100 de zile in noul lui post, a inceput pandemia COVID-19, care a afectat masiv chioscurile stradale indoneziene si care a determinat Bukalapak.com sa creeze un proces si mai eficient de mutare online a acestora. Rezultatul a fost o crestere cu 130% YoY a numarului de tranzactii intermediate, in 2020: compania are acum in portofoliu 13,5 milioane de afaceri micro, mici si medii si 100 de milioane de clienti! Bukalapak ia in considerare listarea la bursa anul acesta, in contextul in care este evaluata la 2,5-3 miliarde $ si a beneficiat la inceput de an de o injectie de capital de 200 de milioane $. Separat, a batut palma cu Microsoft, pentru a adopta platforma de cloud computing Azure.
In Indonezia (a patra cea mai populata tara din lume), numarul de consumatori digitali a crescut cu 37% in 2020, datorita restrictiilor impuse de pandemie, localnicii au cheltuit cu 11% mai mult YoY (adica un total de 44 de miliarde $), iar aceasta cifra va fi aproape de trei ori mai mare, pana in 2025 (124 miliarde $).
Leave a reply