Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Cine e cercetatoarea care ajuta nevazatorii sa-si cumpere mai usor haine online?


Cercetatoarea Emma Nicoson are un plan ambitios: sa transforme magazinele e-commerce de imbracaminte si accesorii americane in site-uri mai accesibile persoanelor nevazatoare sau cu deficiente de vedere. La inceput de an, a publicat un studiu pe tema asta, alaturi de profesorul ei de la Universitatea din Missouri (Jung Ha-Brookshire), unde isi da doctoratul.

In 2021, Natiunile United au declarat accesul la continutul publicat digital ca fiind un drept uman de baza. Dar cum poti simplifica shopping-ul online pentru acesti consumatori? WWD.com a stat de vorba cu Nicoson, care incearca sa gaseasca o metoda prin care producatorii de Fashion sa poata fi trasi la raspundere in conformitate cu American Disabilities Act – de exemplu, cand descriu in mod ambiguu culoarea unui produs drept „carbon ash” in loc de „negru”.

Norvegia este un exemplu de standarde de accessibilitate digitale impuse printr-o agentie guvernmentala, care inchide site-urile care nu respecta legeea si apoi ajuta retailerii sa le refaca in mod corect. De aceea, Emma Nicoson va vizita timp de 10 luni tara nordica, pe baza unei burse de cercetare oferite de American-Scandinavian Foundation. La fata locului, alaturi de o echipa de 10 experti nevazatori, va invata mai multe despre subiect.

„Ar trebui sa ne gandim la cumparaturile online din perspectiva cuiva care este orb din nastere si a carui familie i-a spus cum arata rosul sau din perspectiva cuiva care si-a pierdut vederea mai tarziu in viata”, explica Emma Nicoson. „Cred ca multi oameni nu inteleg ce este orbirea. Este un spectru si pierderea vederii nu arata la fel la toata lumea. Nu toti nevazatorii vad totul negru. E posibil sa perceapa partial lumina. E posibil sa vada culori, nuante si contururi ale obiectelor. In plus, poti intra in aceasta comunitate a nevazatorilor in orice moment al vietii tale, fie temporar, fie permanent. Nimeni nu isi poate imagina cum arata orbirea”, adauga aceasta.

Nicoson a inteles cat de mare este problema shopping-ului online pentru nevazatori cand si-a ajutat un prieten cu retinitis pigmentosia sa isi cumpere imbracaminte pe Internet si a incercat sa ii descrie hainele gasite. Cercetatoarea spune ca landing page-urile magazinelor online de moda trebuie imbunatatite, prin adaugarea de sisteme care citesc tot textul de pe ecran. In acest sens, Nicoson si-a propus un parteneriat cu1-2 retaileri care isi vor asuma accesibilizarea magazinelor online proprii, pentru a optimiza landing page-urile.

Acelasi obiectiv – un spatiu digital incluziv, sigur si transparent pentru toti utilizatorii, indiferent de abilitati – este vizat si de Uniunea Europeana. Magazinele online din UE trebuie sa respecte Legea Europeana a Accesibilitatii (European Accessibility Act/EAA), transpusa si in legislatia romaneasca de pe 28 iunie 2025.

EAA impune standarde minime pentru ca produsele/serviciile digitale sa fie accesibile persoanelor cu dizabilitati. Website-urile si aplicatiile mobile ale comerciantilor online trebuie sa fie obligatoriu conforme cu ghidurile internationale de accesibilitate a textelor, imaginilor, formularelor etc., pentru ca persoanele cu probleme neurologice/sensibilitate la miscare, cu deficiente de vedere sau de motricitate sa le poata folosi la fel ca restul utilizatorilor.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply