Ce competente in e-commerce aveti nevoie de la absolventii din facultati?

Intrebare

Buna ziua,

Numele meu este Sabin Simionescu si in acest moment sunt doctorand in anul I la Facultatea de Automatica, Calculatoare si Electronica din Craiova.

Exista posibilitatea ca in semestrul urmator sa imi fie incredintate laboratoarele de comert electronic, la nivelul de studiu licenta.

Dupa 3 zile extraordinare petrecute la GPeC saptamana trecuta, am realizat din nou cat de mare este diferenta intre scoala si industrie. Si cat de mare este cererea de specialisti, in comparatie cu resursa umana ce iese din invatamantul formal.

Intrebarea mea este:
In 14 saptamani * 2h/saptamana, ce considerati ca ar fi cel mai util sa invete despre comertul electronic studentii de anul IV, din octombrie pana in februarie?

Ca observatie, este vorba despre programatori in general, cu cunostinte de Java, C++, baze de date (Oracle si MySQL), HTML si ceva PHP. Acesti studenti nu au auzit (in general, posibil unii sa stie) despre conversion optimization, funnel, Google Analytics, Data Layer, up-sell, cross-sell, A/B & MVT testing.

Am observat la GPeC discutii despre lipsa de resursa umana calificata si competenta in domeniu, si va cer ajutorul in scopul de a sincroniza studiile formale cu necesitatea imediata a pietei. Fiind anul IV, in vara termina si ii puteti avea disponibili spre angajare.

Astept cu mult interes sugestii, indiferent ce rol aveti in compania curenta/freelanceri, cu rugamintea de a specifica pozitia curenta (nu si unde, doar cu ce va ocupati) pentru a justifica mai bine eu mai departe cadrelor didactice de ce e necesar si cum cresc sansele de angajare si salariul de start prin includerea capitolelor X si Y.

Multumesc anticipat,
Sabin Simionescu

Topic deschis 0
Mituri & greseli uzuale Piata de comert electronic Planul de afaceri Sabin Simionescu 3 ani 10 raspunsuri 182 vizualizari Junior 0

Raspunsuri ( 10 )

  1. Salut,

    Eu sugerez ca decât să știi puțin din toate, și să ai doar vagi noțiuni despre multe lucruri, mai bine te specializezi în mai puține lucruri, pe care să le aprofundezi.

    Eu nu aș sugera să înveți tot, puțintel, doar pentru a avea imaginea globală. Aș sugera, mai degrabă, să mergi pe puțin și bine înțeles/aprofundat.

    În opinia mea, ar ajuta mult cursuri despre CRO (conversion rate optimization). Ca să le faci bine, ai nevoie să înțelegi:
    – Cum scrii conținut pe site pentru web (copywriting, e diferit cel de web decât cel din presă, de exemplu). http://olivianbreda.com/write-well/ și https://moz.com/blog/seos-dilemma-link-building-vs-content-marketing-whiteboard-friday
    – Care este psihologia din spatele unei vânzări (marketing / persuasiune / psihologie)
    – Cum să ai un site rapid, cum să se încarce bine (aspecte tehnice legate de viteză).
    – Cum îmbunătățești procesul de comandă, cum faci experiența vizitatorilor plăcută (checkout process). http://olivianbreda.com/altex-ro-usability/
    – (important!) Cum elimini lucruri, mai degrabă decât să le adaugi, cum te rezumi la esență, în loc să complici lucrurile cu briz-briz-uri (focus și atenție).
    – De ce să faci video, să folosești imagini și să ai o experiență cât mai vizuală / interactivă (content / dinamică).
    – Care sunt elementele care dau încredere în pagină (social proof, testimoniale, elemente de siguranță a tranzacției, politică de retur).
    – (important) Nu faci SEO în sensul clasic și prost, pe care ai tendința să îl faci dacă nu înțelegi procesul bine. De obicei, primele lucruri pe care le înveți din SEO, lucrurile de suprafață, au tendința să înrăutățească lucrurile, mai degrabă decât să te ajute. Dacă nu ai un ghid bun, și dacă nu mergi în profunzimea lucrurilor, riști, învățând SEO, să strici lucrurile mai mult decât să le ajuți. http://olivian.ro/seo-in-2015/
    – În fine, vei învăța despre comunități și crearea unei baze de fani. Rețele sociale, newsletter-e, comentarii. Toate ajută în crearea unei interacțiuni cu vizitatorul (communities). https://moz.com/beginners-guide-to-social-media

    Ei bine, cred că melanjul de cele de mai sus, care compun, în proporție diferită, CRO, te ajută mai mult decât să înveți alte lucruri.

    Și, încă un lucru, CRO poate fi înțeles. Are logică, e intuitiv, e simplu de înțeles. Chiar și partea tehnică se poate rezolva uneori rapid, și are efecte imediate. Despre asta e vorba, până la urmă – rezultate și vânzări.

    Resurse:
    Landing Page and Conversion Optimization Blog | Unbounce : http://unbounce.com/blog/
    Quick Sprout Blog by Neil Patel : http://www.quicksprout.com/blog/
    Conversion Rate Optimization Blog | Conversion Rate Experts : http://www.conversion-rate-experts.com/articles/
    WhichTestWon: 500 Split Test Results in our A/B Library : https://whichtestwon.com/
    The @KISSmetrics Marketing Blog : https://blog.kissmetrics.com/
    Bryan & Jeffrey Eisenberg – Professional Speakers, Best Selling Authors, Online Marketing Pioneers : http://www.bryaneisenberg.com/
    Conversion Rate Optimization (CRO) – Moz Blog : https://moz.com/blog/category/conversion-rate-optimization

    Din România:
    Marketizator – Conversion Rate Optimization Blog : https://www.marketizator.com/blog/

  2. Încă două, pe care le-am scăpat.

    – Analytics – cum interpretezi datele și cum perfecționezi site-ul (statistici, trafic, analytics).
    – Testare – cum să faci site-ul mai bun pe baza experienței vizitatorilor (A/B testing).

    Când am zis SEO că nu faci puțin și prost, am zis că nu faci SEO aproape deloc în CRO, și e bine acest lucru, că dacă îl faci fără să îl înțelegi, riști să gafezi.

  3. Fiind vorba de oameni cu backgroud tehnic, poate ar fi mai bine sa se orienteze catre aspectele tehnice ale comertului electronic si sa lase partea de vanzare/marketing colegilor lor de la facultati cu profil econimic.

    Cateva dintre aspectele tehnice:
    – platforme de ecommerce existente (cerinte hardware/software, instalare/actualizare)
    – extindere si mentenanta, CMS, CRM, integrare ERP
    – securizarea tranzactiilor online

    Daca se vor orienta insa spre cunostinte generale, atunci cea mai buna metoda sa invete ceva e sa foloseasca acel lucru. Ar putea sa implementeze un magazin online cap-coada (nu sa-l programeze 🙂 ). Se pot forma mici echipe care sa se ocupe de o singura parte din magazin (design, instalare, securizare, selectie produse, populare produse, actualizare stocuri, integrare anaytics, integrare metode de plata, de livrare, etc). Iar la sfarsit, sa traga linie si sa analizeze rezultatele (trafic, vanzari, profit). Cred ca se poate face impreuna cu un magazin existent, care sa asigure partea de fiscalitate si produsele.

  4. Bun raspuns, ma gandeam sa aiba ca proiect sa implementeze un magazin, cu platforma la alegere.
    Apoi sa vad ce sa studieze la fiecare laborator.
    – fluxuri de produse
    – integrare retele sociale
    – SEO on-site
    – analytics
    – A/B testing
    Toate din perspectiva de programator, si cine vrea mai mult, cere 🙂

  5. Singura observație a mea despre asta e că eu mă aștept ca un programator să înțeleagă mai mult decât programare / platformă de ecommerce.

    Programarea pe o platformă o înveți rapid și simplu, să înțelegi cum funcționează un business, și de ce ți se cere ca butonul să aibă anumite caracteristici, e ceva mai avansat și, pentru mine, mai important.

    Dar da, în răspunsul meu am ignorat că e un profil tehnic.

  6. Din acest raspuns aleg multe informatii pentru mine, personal.
    Pentru studenti, as alege asa:
    – cunostinte de newsletter: platforme, DIY, API, responsive email
    – site rapid: bundling, minification, CSS sus, JS jos
    – continut dinamic, adaptat dupa contul autentificat.
    – checkout process
    Si as mai adauga de la mine solutii de plata, conceptul de IPN si integrarea ca plugin in platforme vs. scris de la 0.

  7. Salut Sabin,

    Admirabila initiativa ta. Doar asa se schimba lucrurile! Bravo.

    Trecand la subiect – in timp ce toate lucrurile detaliate mai sus fac parte inevitabil din arsenalul oricarui marketer serios, te-as sfatui sa nu depui foarte mare efort pe tooluri si pe strategii specifice. Aceastea evolueaza constant, apar si dispar ca ciupercile dupa ploaie.

    Daca vrei sa faci intr’adevar o favoare acestor cursanti care isi incep in curand viata in frumosul haos care este IT/Marketing – te-as sfatui sa ii inveti sa gandeasca strategic:
    – sa aiba o strategie completa cap/coada inainte sa se apuce de munca. Poti structura cunostintele pe 3 domenii largi – cel putin 10-15 solutii la CUM SA ADUCA TRAFIC; cateva strategii la CE SA FACA CU CLIENTII PE SITE pentru a monetiza vizitele lor; sa aiba 5-10 stratetgii la CE SA FACA CU VIZITATORII DUPA CE AU PARASIT SITEUL pentru a ii aduce inapoi si ai monetiza [din nou].
    – Sa vada avantajele si dezavantajele fiecarui canal de marketing si a fiecarei abordari
    – sa inteleaga ca mai multe strategii folosite in aceeasi campanie pot avea efect de levier una asupra celeilalte si pot influenta pozitiv profiturile (ex:Campanie PPC Facebook + landing page cu inscriere la newsletter + Retargeting + Suite de Emailuri Automate Personalizate – aduc rezultate mai bune folosite impreuna decat fiecare canal luat individual)
    – sa inteleaga ce inseamna cheltuileli si profituri in IT/Marketing, cum se face un forecast de profituri, etc … (ex: chiar daca pare simplu, usor si gratuit … SEO, social media, etc … pot avea costuri enorme care neluate in calcul pot da peste cap balanta contabila foarte usor)
    – sa nu evalueze canalele de marketing dupa costuri, ci dupa profituri (ex: un canal care costa 200 EUR si aduca inapoi 20 EUR este mult mai scump decat unul care costa 1,500 EUR si aduce inapoi 400 EUR)
    – sa inteleaga felul de a gandi al clientilor, nevoile lor si motivul pentru care se afla pe siteul lui
    – sa iubeasca sa testeze … pentru ca acolo isi vor petrece viata 🙂

    O data oferite aceste informatii, i-as invita pe toti la practica si i-as ajuta sa construiasca un site de afiliere (care este cea mai usoara forma de a face bani pe internet fara a avea clienti)- sa traca prin market research, analiza, strategie de trafic, strategii pentru ce fac oamenii pe site, strategii pentru ce fac cu clientii dupa ce pleaca de pe site, teste … etc).
    Aceasta ii va ajuta sa fixeze informatiile invatate si, cu putin noroc, chiar sa faca niste bani de buzunar :).

    Sper sa te ajute.
    E.

  8. “Programming is very much a communications job. If you can’t write a basic email or learn how to make a point in a meeting, you’re going to be a bad programmer, even if you’re good at coding. You’re going to spend at least as much time communicating as you are typing.”
    http://lifehacker.com/what-do-you-wish-other-people-knew-about-your-occupatio-1705308347

  9. Vă mulțumim pentru această discuție informativă. posta într-adevăr de ajutor.
    Cel mai bun,
    Olivia la http://www.ampronix.com/

Raspunde la aceasta intrebare

Trebuie sa te conectezi pentru a putea raspunde.