Care este rolul fiecarui departament intr-un magazin online?

Raporteaza
Intrebare

Please briefly explain why you feel this question should be reported .

Raporteaza
Cancel

Acum ceva vreme scriam un articol despre rolul catorva dintre departamentele clasice ale unui magazin online ( 17 august 2007 – cand am facut primul curs despre comert electronic,  unde povesteam si despre organigrama unui magazin online)

Desi informatia din acest text este veche, din 2007 mai exact, v-as ruga sa imi spuneti cum ati organizat voi business-ul vostru:

  • Departamentul de Marketing & PR (update 2019 externalizate parte din ele – PPC la o agentie, PR-ul separat, si SEO separat – in plus sunt deja magazine online unde sunt deja doua departamente, cel de marketing si cel de PR, eventual unul din acestea are in rol acum in 2019 si social media): are rolul de a promova magazinul online, de a urmari miscarile concurentei si ale pietii de comert electronic, vezi defintia din wikipedia. Rolul acestui departament nu este defel diferit de cel al unui departament similar dintr-un magazin/business offline. Diferenta o fac instrumentele pe care le are la dispozitie, mult mai eficace decat in cazul unei afaceri offline
  • Departamentul de Programare/Dezvoltare – update 2019 (externalizat in general) : in general la micile magazine online partea de programare este externalizata, e un mod mai eficient de a rezolva problema sistemului informatic, e asa este cel mai bine. Practic acest departament se muta/exista in cadrul firmei care se ocupa de programare pentru magazinul online. Ce se mai poate intampla este ca in timp, datorita unui numar mare de cereri de dezvoltare de module si functii noi sa apara necesitatea unui post in cadrul magazinului online care sa centralizele cererile venite din partea tuturor departamentelor, sa fie un fel de intermediar cu firma de dezvoltare, care sa preia partea de management a bug-urilor si care este responsabil de specificatiile noilor module.
  • Departamentul de Vanzari – update 2019, desi mai sunt comenzi telefonice, rolul acestui departament a evoluat din 2007, de la confirmari de stocuri la o vanzare adevarata, la consiliere normala de vanzari: are rolul de a consilia clientii care suna si fac comenzi telefonice, precum si de a procesa comenzile care apar in sistemul informatic, in back-end-ul aplicatiei de e-commerce. Un departament de vanzari online poate fi format doar din operatori care lucreaza cu comenzile plasate de clienti si atat, sau pot fi cu adevarat vanzatori daca pe langa produsele din comanda acestia recomanda si alte accesorii (cross-selling si up-selling).
  • Departamentul de Documentare/Continut: este acel departament care se ocupa de publicarea produselor pe site, de alegerea unor imagini clare si atractive pentru produse, de documentarea produselor, gasirea specificatiilor tehnice la furnizori sau producatori si adaptarea lor pe formatul site-ului. Este unul dintre cele mai importante departamente ale unui magazin online pentru ca de imaginea site-ului depinde succcesul sau esecul acestuia.

Ar mai fi de discutat putin si de departamentele de logistica/aprovizionare si de cel de gestiune/magazie. Ce este important de retinut este ca automatizarea sistemelor si fluxurilor din cadrul magazinului online ajuta la eliminarea sau reducerea numarului de oameni din cadrul unui departament, sau, in orice caz, la o munca foarte simpla si usor de executat, fara a mai fi nevoie de oameni super-calificati.

Voi ce structura aveti in magazinul vostru online? Care sunt cele mai importante departamente pentru voi?

LATER UPDATE 2019 – puteti sa va inspirati de aici, legat de numarul de departamente dintr-un magazin online: https://www.ecomjobs.ro/departamente/

Deschis 1
Organizare magazin online Liviu Taloi 3 luni 2 raspuns 2270 vizualizari 1

Răspunsuri ( 2 )

  1. La modul ideal sau basic? Eu as spune asa: marketing/promovare/PR, dezvoltare, programare, grafica, social media, seo, content, vanzari(raportari, analize, facturat), logistica. A se intelege diferenta dintre dezvoltare si programare, putini programatori au viziune si know how out of the box. La modul ideal te poti gandi si la departament ptr. analiza-teste mai amanuntite, emailing, ppc, samd. Asta in cazul in care totul se face inhouse si nu prin agentii.

  2. In principiu aproape toate departamentele pot fi externalizate (marketing, contabilitate, gestiune, suport… etc) ramanand sa ai o sturctura puternica care sa supervizeze toate procesele… asa am ramane in-house cu:
    – aprovizionare (relatie furnizori)
    – contabilitate primara (verifiare/inregistrare facturi emise/primite, incasari… etc.)
    – marketing (aici la nivel de relatie/verificare calitate/rezultate servicii cu furnizorii)
    – customer care / suport (si asta se poate externaliza, dar eu il prefer in-house)

    In functie de marimea magazinului/firmei si numarul de comenzi, activitatile pot fi “asociate”:
    – cine se ocupa de aprovizionare stie ce promotii urmeaza sa vina de la furnizori si ce/cum se poate implementa si transmite catre extern marketing… poate verifica corectitudinea facturilor de la furnizori… etc

    Acum… totul depinde de cunostintele tehnnice/ de business si implicarea “conducerii”, mai pot aparea 2-3 consultanti pe diverse alte teme.

Lasă un răspuns