Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Amazon favorizeaza brandurile proprii, in defavoarea unor produse cu rating mai bun (studiu)

O investigatie marca themarkup.org a descoperit ca produsele marca proprie Amazon (si cele ale brandurilor care vand exclusiv aici) au un avantaj algoritmic, apropo de afisarea pe primele locuri, in rezultatele cautarilor de pe marketplace. Asta chiar in cazul in care produsele competitiei au rating-uri mai bune si vanzari mai mari.

Un model de tip machine learning a incercat sa determine ce produs va fi afisat pe primul loc in rezultatele cautarii pe Amazon.com. Cum determina Amazon ce afiseaza pe pozitia nr. 1, comparand doua produse similare? Numarul de review-uri primite conteaza in 52% dintre cazuri, rating-ul (numarul de stele) primit – in 55% dintre cazuri, iar faptul ca produsul este unul marca proprie – in 71% dintre cazuri! Acest din urma aspect este cel mai important dintre toate si submineaza eforturile altor branduri de a avea succes pe Amazon.

Sursa amintita da drept exemplu afacerea lui Robert Gomez, care s-a chinuit timp de 5 luni sa-si aduca rasnita de cafea Kaffe intre primele 3 recultate din Search-ul Amazon. Gomez si-a rafinat obsesiv fotografiile, a strans review-uri de la clientii multumiti si a platit 40.000 $/luna pe ad-uri pe marketplace. Apoi Amazon a lansat o rasnita marca Amazon Basics si una marca DR Mills (brand care vinde doar pe Amazon), iar ambele au aparut imediat in primele 3 rezultate, cand cautai online „rasnite de cafea”. Aceste produse favorizate de gigantul online cu sediul la Seattle apar in rezultate organic si nu sunt marcate ca „sponsorizate”. „Ranking-ul lor in search este mare, pentru ca sunt brand-uri Amazon. Antreprenorii si miciile afaceri sunt cei care au de pierdut, pentru ca nu au mijloacele necesare de a se impotrivi”, spune Gomez.

Investigatia marca themarkup.org a observat aceeasi practica si in cazul altor produse. Ca cerealele Happy Belly Cinnamon Crunch (marca Amazon): cu 4 stele si 1.010 review-uri, acestea sunt pe primul loc in cautari, inaintea unor produse ca Cap’n Crunch (5 stele, 14.069 de review-uri), Honey Bunches of Oats (5 stele, 5.205 de review-uri) si Honey Nut Cheerios (5 stele, 11.702 de review-uri). Sau aspiratorul Noisz (marca Amazon), plasat pe primul loc, inaintea unor modele marca Bissell, Eureka sau Hoover, cu mai multe stele si review-uri. Asta ca sa nu mai vorbim despre vanzatorii online care acuza Amazon ca le-a copiat produsele, lansandu-le sub brand propriu si cu un pret mult mai mic!

In 2019, reprezentantii Amazon au spus Congresului american ca rezultatele cautarilor pe site nu tin cont de produsele proprii. Acelasi lucru l-a declarat un purtator de cuvant si pentru themarkup.org, subliniind ca Amazon isi marcheaza toate produsele proprii cu eticheta „Amazon brand”. Investigatia amintita a descoperit insa ca doar 23% dintre produsele companiei aveau aceasta eticheta. Iar cumparatorii online nu se asteapta ca produsele brand propriu sa fie prioritizate: un sondaj realizat de sursa amintita a descoperit ca 50% dintre respondenti se asteapta ca primele rezultae non-sponsorizate din rezultatele unei cautari online sa fie produsele cele mai ieftine de pe marketplace, cele cu cel mai mare rating sau cu cele mai multe vanzari. Faptul ca Amazon nu face asta ii aduce bani buni, in conturi: conform unui fost angajat Amazon (devenit consultant), primele 3 produse din rezultate atrag 64% dintre click-uri!

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Comentariu ( 1 )

  1. […] cand gigantul cu sediul la Seattle se confrunta cu astfel de probleme: fix acum un an, scriam ca o investigatie marca themarkup.org a descoperit ca produsele marca proprie au un avantaj algoritmi…, apropo de afisarea pe primele locuri, in rezultatele cautarilor de pe marketplace. In plus, in […]

Leave a reply