Estimari ale jucatorilor din piata, apropo de Black Friday 2025

Pentru proprietarii de magazine online din Romania, Black Friday 2025 (7 noiembrie) si perioada de dinainte si de dupa aceasta data va fi una plina de comenzi, colete si eforturi suplimentare. O serie de jucatori e-commerce au realizat studii legate de ziua cu cele mai mari sau mai multe reduceri din an, pentru a ajuta comerciantii sa isi faca o idee apropo de bugetul mediu alocat pentru cumparaturile de Black Friday, metodele de plata preferate, categoriile de produse care se vor vinde bine, cat timp sunt dispusi consumatorii sa astepte un colet in aceasta perioada si motivatia care ii determina pe romani sa cumpere ceva de Black Friday.
Am rezumat mai jos cele mai importante informatii si comunicate de presa primite pe aceasta tema si vom completa materialul cu toate informatiile relevante aparute ulterior.
Estimari Cargus (potrivit celui mai recent sondaj Cargus, realizat pe un esantion de 1.036 de respondenti din mediul urban):
- cei mai multi romani (aproape 64%) planuiesc sa cheltuie sub 1.000 de lei de Black Friday, 4 din 10 romani vor cheltui mai putin de Black Friday 2025 fata de 2024, iar alti 37% intentioneaza sa se incadreze intr-un buget similar celui de anul trecut
- pentru cei mai multi romani, Black Friday este mai degraba o ocazie de a face achizitii utile decat un maraton al ofertelor – aproape o treime (30,5%) sunt atrasi in continuare de reducerile mari, insa un sfert (25%) profita pentru a cumpara articole pe care le-au amanat din motive de pret si doar 10% vor cumpara cadouri de sarbatori
- consumatorii locali se orienteaza din ce in ce mai mult catre cumparaturi din marketplace-uri online ca eMAG sau Altex, unde mizeaza pe cele mai bune reduceri; 7 din 10 urmaresc produsele dorite pe astfel de platforme, iar aproape 5 din 10 se uita in paralel si la magazine online specializate, in detrimentul magazinelor fizice unde doar 2 din 10 spun ca vor cauta reduceri in acest an
- pretul ramane cel mai important criteriu de selectie pentru 88% dintre respondenti, urmat de costul transportului (26%) si recenziile altor clienti (22%); 14% dintre respondenti iau in calcul si timpul de livrare si politica de retur atunci cand plaseaza comenzi de Black Friday
- aproape 44% spun ca sunt dispusi sa astepte livrarea produselor achizitionate de Black Friday pana la 7 zile, pentru 32% termenul de livrare acceptabil este de cel mult 3 zile, 10% pot astepta si mai mult daca termenul de livrare le este comunicat transparent la momentul achizitiei, iar pentru 9% acest aspect nu este deloc important daca reducerea este foarte buna
- tinerii din Generatia Z sunt si mai flexibili – 30% spun ca ar putea astepta produsele comandate mai mult de o saptamana, atata timp cat termenul este comunicat transparent
- numai aproape 15% dintre respondenti spun ca ar fi dispusi sa plateasca mai mult pentru livrare rapida, chiar si in aceeasi zi, iar 50% isi doresc un astfel de serviciu, insa la cost neschimbat fata de o livrare obisnuita
- ce pun in cos consumatorii – electronice si electrocasnice (50%), haine si accesorii (27%), produse pentru casa si gradina (20%), cosmetice sau parfumuri (17%), carti si jucarii (15%)
- 63,5% spun ca e un cosmar sa gaseasca reduceri mari, dar sa nu fie stocuri suficiente, aproape 20% se tem sa nu primeasca alt produs decat cel comandat, iar 11% considera cel mai neplacut scenariu ca livrarea sa intarzie pana dupa Craciun
Estimari PayU GPO (in baza unui studiu realizat recent, pe un esantion de peste 1.000 respondenti):

- 7 din 10 romani vor cumpara ceva de Black Friday
- principalele motive ale achizitiei sunt cautarea celor mai bune oferte (53%), inlocuirea produselor planificate (35%), achizitionarea de cadouri pentru sarbatori (31%) si accesul la reduceri pentru produse premium (26%)
- 44% dintre respondenti urmaresc preturile inainte de Black Friday, 37% compara ofertele mai multor retaileri, 31% stabilesc bugetul din timp, 30% isi salveaza produsele in cos pentru achizitie rapida in ziua reducerilor, iar 19% se aboneaza la newslettere pentru a beneficia de oferte exclusive
- bugetul mediu alocat pentru cumparaturile de Black Friday este de circa 1.100 lei, cu valori mai mari in randul persoanelor de 30-39 de ani si venituri lunare de 3.000-8.000 de lei
- femeile sunt mai orientate catre produse de moda, frumusete si decoratiuni, in timp ce barbatii se concentreaza pe IT&C si auto
- cele mai populare categorii de produse – IT&C (50%), moda si accesorii (47%), frumusete si sanatate (42%), casa & deco (36%), produse pentru copii (24%), FMCG (24%), calatorii si experiente (23%)
- 60% dintre romani vor plati online cu cardul (integral sau in rate), plata la livrare e preferata de 28% dintre respondenti, 9% vor cumpara in rate, cu cardul, 7% aleg portofelele digitale, iar 2% opteaza pentru solutii de tip Buy Now, Pay Later (BNPL)
Estimari MKOR (conform unui studiu recent, pe un esantion de 1.000 de respondenti):

- 62% dintre romanii de 18-55 de ani isi propun sa cumpere ceva anul acesta de Black Friday
- 93% dintre cei care vor sa cumpere isi pregatesc o lista in avans, incepand procesul cu 3-4 saptamani inainte si transformand Black Friday intr-un eveniment strategic
- principala lor motivatie e dorinta de a cumpara produse de pe un wishlist personal la un pret mai bun (53%), urmata de pragmatismul cumpararii cadourilor de Craciun (31%)
- romanii aloca un buget mediu de 2.046 RON (+33% YoY)
- cosul mediu s-a diversificat dramatic, incluzand produse din aproape 4 categorii diferite, in medie – electronice si electrocasnice (49%), Fashion (42%), produse de Beauty & Care (42%)
- aproape 4 din 10 consumatori (39%) combina cumparaturile online cu cele din magazinele fizice, mai pronuntat in cazul GenZ (56%)
Leave a reply