In 2022, romanii au facut cumparaturi online de 6,3 miliarde € (infografic)
Sectorul e-commerce romanesc a atins pragul de 6,3 miliarde €, in 2022, usor mai mult ca in anul anterior (6,2 miliarde de euro), anunta gpec.ro. Numarul de tranzactii online a crescut YoY, la fel si numarul cumparatorilor. Dupa aproape un deceniu de cresteri spectaculoase, sectorul e-commerce local se apropie de maturitate. Ce urmeaza? O perioada de consolidare, cauzata si de schimbarea comportamentului de consum al romanilor.
„Comertul online romanesc are un potential mare de dezvoltare cu predictii de dublare a valorii pietei in aproximativ 10 ani, poate chiar mai putin. Tocmai pentru ca este o piata in crestere, oportunitatile sunt semnificative – doar ca exemplu, potrivit oficialilor eMAG, in Romania sunt aproximativ 15 milioane de produse unice in oferta magazinelor online, in timp ce in Germania sunt peste 100 de milioane. Asta inseamna ca piata este permisiva pentru noi jucatori autohtoni, gama de produse disponibila online va continua sa creasca, iar interesul jucatorilor internationali pentru Romania va fi din ce in ce mai mare. Vedem deja multe magazine online internationale care isi deschid operatiuni in Romania, mai ales in zona de Fashion”, explica Andrei Radu (foto, CEO & Fondator GPeC).
Ce a mai concluzionat analiza amintita, apropo de e-commerce-ul autohton, in 2022:
- conform INS, 66% dintre utilizatorii de Internet din Romania au facut cel putin o achizitie online, in 2022 (in crestere cu 8,7% YoY); din acest punct de vedere, Romania a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) si Italia (49%), arata datele Eurostat
- pe langa magazinele digitale autohtone, 25% dintre consumatori au cumparat si de la magazine europene (+4% YoY), conform unui studiu GPeC, din septembrie 2022
- potrivit statisticilor 2Performant, in medie, in 2022, romanii au cheltuit 70,75 € pentru cumparaturile de pe desktop (comparativ cu 66,67 €, in 2021); in cazul tranzactiilor mobile, valoarea cosului mediu a fost de 46,48 € (similar cu 46,47 €, in 2021)
- telefonul mobil e principalul instrument pentru cumparaturi online (ca numar si valoare a tranzactiilor) – 76,7% din totalul tranzactiilor au fost facute de pe mobil (in crestere fata de 2021 – 69,8%); 68,3% din valoarea acestora provine de pe telefon si doar 31,7% de pe desktop, chiar daca valoarea medie a unei tranzactii este mai mica pe mobil decat pe desktop (in 2021, procentul era de 61,7%)
- traficul magazinelor online romanesti e generat in proportie de peste 80% de catre dispozitivele mobile (in crestere de la 75,5%, in 2021)
- pentru prima oara, rata medie de conversie pe mobil a depasit pragul de 2%, ajungand la 2,19% in 2022; pe desktop, aceasta e de 2,71%
- cele mai multe tranzactii de pe mobil au loc in intervalul orar 20:00-22:00, pastrandu-se tendinta din 2021; pe desktop, cele mai multe vanzari se fac intre 11:00 si 15:00
- ridicarea restrictiilor pandemice (din martie 2021) a dus la orientarea consumatorilor catre produse specifice activitatilor outdoor (Fashion, Beauty, Lifestyle), a caror valoare medie este mai mica decat cea a produselor de folosinta indelungata (electronice, electrocasnice, mobilier), preferate in perioada pandemiei
- pretul, varietatea optiunilor de livrare si user experience sunt principalele criterii in functie de care romanii aleg de unde sa cumpere online, conform unui studiu marca iSense Solutions; inainte de a plasa o comanda, 54% din totalul respondentilor cauta activ review-uri despre magazinul online de unde urmeaza sa cumpere si spun ca nu ar cumpara deloc daca nu ar gasi pareri ale altor clienti despre magazin
Principalele tendinte in comertul online romanesc, in 2023, care ar putea ajuta magazinele online sa isi creasca vanzarile sunt (conform GPeC): diversificarea ofertei, dezvoltarea propriei comunitati in jurul brand-ului, vanzarea pe marketplace-uri, vanzarea transfrontaliera, livrarea la lockere si plata de tip Buy Now, Pay Later/BNPL.
Comentarii ( 3 )
[…] ultimele 3 luni. Valoarea pietei autohtone de comert electronic a fost de 6,2 miliarde € in 2021, 6,3 miliarde € in 2022 si 7 miliarde € anul trecut. 2024. Pana la final de 2024, se estimeaza o valoare de 7,7 […]
[…] 7 miliarde €, in 2023. Valoarea este cu aproximativ 10% mai mare decat cea inregistrata in 2022 (6,3 miliarde €) si nu include serviciile, facturile la utilitati, continutul digital, biletele de […]
[…] e-commerce din Romania a crescut rapid (sectorul a atins pragul de 6,3 miliarde €, in 2022, conform GPeC), iar cifra estimata pentru e-commerce-ul romanesc, in 2023, este de 6,5 miliarde […]