Turcia: majoritatea vanzatorilor online sunt dependenti de un singur marketplace
Dintre toti vanzatorii e-commerce din Turcia, 78% sunt activi pe un singur marketplace, conform datelor facute publice de Ministerul Comertului din tara amintita si citate de ecommercenews.eu. Pentru ca majoritatea sellerilor online folosesc doar un astfel de canal de vanzare, sunt extrem de dependenti de algoritmi, preturi si alte conditii impuse de platforma respectiva. Astfel, Trendyol si Hepsiburada au o putere imensa pe piata e-commerce locala.
In 2024, turcii au cheltuit cu 62% mai multe lire turcesti pe cumparaturile online. Mare parte din acest procent a fost generat de inflatia crescuta, dar totusi, atunci cand faci conversia in euro, cresterea ramane una substantiala – de 16% YoY (suma totala fiind de 61,5 miliarde €). Asta inseamna o crestere de aproape 4 ori mai mare ca in 2020 – un semn ca dezvoltarea comertului digital este pe o panta ascendenta de cativa ani incoace. In prezent, peste 600.000 de companii turcesti vand (si) online.
Exista si cateva rezerve legate de aceasta crestere. Prima este ca e-commerce-ul este inca abia la inceout in multe zone din Turcia. Aproape doua treimi din sumele cheltuite online (63,3%) provin de la locuitorii din Istanbul, unde 93% din populatie face cumparaturi pe Internet. In multe alte regiuni, penetrarea e-commerce este sub 30%. Turcii cumpara online mai ales carti, reviste, articole de Fashion si electronice. In domeniul alimentar, ponderea e de doar 4%.
Diferentele regionale sunt evidente si cand vine vorba despre oferta. Afacerile rurale adesea nu au infrastructura sau expertiza necesare pentru a se diversifica dincolo de un singur marketplace. „Credem ca acest comportament al sellerilor este influentat de dorinta lor de a se concentra pe marketplace-ul cu cel mai mare trafic (efect de retea) din sectoarele lor si de a lucra cu un singur marketplace, al caror reguli le sunt familiare”, scrie ministerul in raportul amintit.
Leave a reply