Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Round-up ECOMpedia.ro: comertul online romanesc vs. COVID-19 – Diverse (I)

Seria noastra despre impactul pandemiei COVID-19 asupra industriei e-commerce autohtone se apropie de final, de aceea urmatoarele materiale de sinteza vor aduna laolalta e-shop-uri din nise diferite. Cele 3 interviuri de astazi se axeaza pe Spy-Shop.ro (sisteme de protectie a casei si persoanei – supraveghere, alarma, interfoane, arme de autoaparare), Greenarium.ro (terarii) si Pestre.ro (produse pentru casa, gradina si ferma). Aceste magazine online au participat si ele la seria noastra de interviuri generaliste si ne-au povestit ca nu au fost afectate de criza: vanzarile si vizitatorii le-au crescut, ca si bugetul repartizat promovarii, iar platile cu cardul au crescut cu pana la 200%.

1. ECOMpedia.ro: Cum a fost afectat magazinul vostru online de pandemia COVID-19?
Alex Jivan (foto st., Marketing Manager Spy-Shop.ro): Din punct de vedere al vanzarilor si al numarului vizitatorilor nu pot spune ca am fost afectati, din contra, am observat un flux crescut de noi vizite si clienti, care probabil nu au interactionat cu site-ul pana acum si, odata ce au descoperit produsele si ofertele noastre, precum si serviciile conexe pe care le oferim, noi am incercat sa profitam de asta, fidelizandu-i si transformandu-i in clienti recurenti.
Anton Cristian Balint (foto centru, Co-fondator Greenarium.ro): In perioada apogeului crizei, cand mai toti eram blocati in case, magazinul nostru online incepea sa creasca. Nu am fost afectati negativ.
Adrian Dogaru (foto, Sales & Marketing Director Pestre.ro): In pandemie, volumele de vanzari au crescut, ca de altfel si numarul de clienti/vizitatori.

2. Ce strategii online ati adoptat in pademie, pentru a va adapta noii situatii?
Alex Jivan: In primul rand, am incercat sa anticipam pe cat posibil comportamentul si nevoile oamenilor in acea perioada: stiam ca nu vor mai avea alternativa magazinelor fizice si se vor axa pe online. In al doilea rand, am mentinut si chiar am crescut bugetele de marketing, pentru a promova produsele si ofertele catre o plaja cat mai larga de audienta, stiind ca e o oportunitate pentru a atrage noi clienti, iar costurile de publicitate online la inceputul pandemiei au scazut (din cauza mai multor advertiseri care au renuntat complet sau in mare masura la promovare).
Anton Cristian Balint: Pandemia a coincis cu planurile noastre de acordare unui buget mult mai mare marketingului. Astfel, campaniile PPC au avut bugetul marit, ceea ce a fost foarte bine pentru perioada cand oamenii stateau mai mult online. In plus, am crescut comunicarea pe retelele de socializare si am fost foarte atenti la dezvoltarea SEO.
Adrian Dogaru: Am crescut bugetele de promovare, am incercat sa marim numarul de angajati pe zona de suport clienti si zona de logistica si depozite.

3. Ce produse proprii s-au vandut cel mai bine in perioada pandemiei? La polul opus, ce produse nu s-au vandut deloc bine?
Alex Jivan: Fiind o perioada de ingrijorare, de teama, cauzata de pandemie, nevoia de securitate si siguranta (a oamenilor, a locuintei, a familiei) a crescut, astfel ca produsele vedeta au fost sistemele de securitate si armele de autoaparare neletale.
Anton Cristian Balint: In general, oamenii si-au dorit sa cumpere mai mult pentru ei si mai putin sa ofere cadouri. Astfel, majoritatea comenzilor veneau de la oameni care isi doreau un terariu pentru noul lor birou de acasa. Workshop-urile online de facut terarii pentru angajatii companiilor au fost un alt produs care a crescut in aceasta perioada, desigur in defavoarea workshop-urilor offline.
Adrian Dogaru: S-au vandut produsele specifice perioadei, cum ar fi utilaje agricole, produse pentru protectia plantelor. Produsele care au scazut foarte mult au fost saltelele.

4. Cum s-a comportat valoarea medie a comenzii in perioada pandemiei?
Alex Jivan: Nu am observat o crestere semnificativa a valorii comenzii medii, probabil a fost un plus de 10-15%, deci nu pot spune ca neaparat oamenii au adaugat mai multe produse in cos in perioada respectiva.
Adrian Dogaru: Valoarea medie a cosului a crescut.

5. Cum au evoluat comenzile pe mobile in perioada pandemiei?
Alex Jivan: Si aici s-a vazut o crestere mica, de cateva procente, a comenzilor venite de pe dispozitive mobile, raportul apropiindu-se de 50/50, insa ne asteptam la o crestere de peste 50% pana la sfarsitul anului 2020.
Anton Cristian Balint: Comenzile de pe mobil au continuat sa fie in proportie de 60%. Chiar daca traficul mobile e peste 70%, comenzile totusi sunt impartite.
Adrian Dogaru: Evolutia comenzilor de pe mobile a crescut, conform trend-ului manifestat in ultimii ani.

6. Cat de mult au crescut platile prin card, in defavoarea rambursului?
Alex Jivan: Platile cu cardul aproape s-au dublat in perioada martie-mai, in special din cauza mesajelor de siguranta pe care majoritatea magazinelor online (si nu numai) le-au promovat, si credem ca multi dintre ei au prins incredere odata cu primele lor comenzi platite in acest mod si vor continua sa recurga la aceasta metoda de plata si de acum incolo.
Anton Cristian Balint: Nu am observat o diferenta majora, tinand cont ca majoritatea clientilor care comanda terarii sunt oameni obisnuiti cu tehnologiile si platesc cashless in general.
Adrian Dogaru: Platile cu cardul au crescut cu 200% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

7. V-a crescut sau scazut cifra de afaceri in perioada martie-iunie 2020?
Alex Jivan: La inceputul anului, noi am prognozat o crestere a cifrei de afaceri pentru 2020 cu aproximativ 40%, insa modul in care au decurs lucrurile incepand cu luna martie (din punct de vedere al vanzarilor si al business-ului) ne-au facut sa recalculam cresterea intr-o nota mai ambitioasa, de pana la 50%.
Anton Cristian Balint: A crescut, asa cum ne planificasem oricum inainte sa existe pandemia.
Adrian Dogaru: Cifra de afaceri a crescut.

8. Ce modificari au aparut in relatia cu fir­mele de curierat?
Alex Jivan: In general, relatia noastra cu firmele de curierat a fost si este buna, nu am intampinat probleme majore sau divergente. Bineinteles ca peste tot sunt cazuri izolate, insa acestea sunt rezolvate pana la urma. Probabil din cauza cresterii e-commerce-ului, in unele parti au aparut mai multe probleme legate de livrarea produselor in timpul estimat sau dorit de clienti, dar problemele acestea au fost asumate si remediate de catre curieri.
Anton Cristian Balint: Am descoperit ca putem colabora si cu alte firme de curierat, acolo unde partenerul nostru are kilometri suplimentari, prin platformele care aduc la un loc mai multe firme. Totusi, in perioada Pastelui au existat livrari facute si dupa 5 zile.
Adrian Dogaru: Curierii au fost sub mare presiune in perioada asta si au livrat putin mai greu, din cauza limitarilor si procedurilor specific pandemiei.

9. Care credeti ca sunt tendintele aparute in pandemie care se vor mentine pe termen lung, in comertul online?
Alex Jivan: In primul rand, mai multa lume a prins gustul achizitiilor de produse din magazinele online, fapt ce a dus inevitabil si va duce in continuare la dezvoltarea e-commerce-ului. Vor aparea mai multe magazine pe diferite nise: magazine noi, de la zero, sau magazine cu state vechi in comertul traditional, care nu au emigrat pana acum, o vor face in curand. In al doilea rand, va creste procentul comenzilor online platite cu cardul, iar in al treilea rand cred ca marketingul online va fi reconsiderat, in sensul ca promovarea a jucat poate cel mai important rol, atat pentru cei care au continuat sa investeasca, cat si pentru cei care au renuntat.
Anton Cristian Balint: Oamenii au inceput sa citeasca mai mult descrierile si sa isi ia timp inainte sa comande. Acesta este un lucru foarte bun, care sper sa ramana valabil cat mai mult timp.
Adrian Dogaru: Comertul online a primit un boost, care probabil ca a anulat cel putin 3 ani de evolutie necesari in situatii normale, pentru ca online-ul sa ajunga unde este azi. Sunt convins ca trendul se va mentine.

10. Ce alte detalii interesante vreti sa ne povestiti despre cum v-a afectat COVID-19?
Alex Jivan: Nu pot spune ca business-ul a fost afectat, in general. Pe alocuri, au fost probleme cu unii furnizori, care au fost nevoiti sa opreasca productia o perioada. Apoi a fost o mica problema din punct de vedere al moralului, pentru ca nu stiam exact ce se va intampla si cum vor decurge lucrurile. E adevarat ca la inceput ne-am facut si scenarii mai negre, insa ne bucuram ca nu s-a ajuns acolo si nu ne-a fost afectata activitatea, chiar daca o perioada s-a lucrat si de acasa.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply