INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Rutinescu.ro
Rutinescu.ro a aparut luna aceasta (pe 1 august 2023) si vinde online calendare interactive, cu cartonase vizuale, perfecte pentru rutina fetitelor si baietilor de 3-5 ani (pentru activitatile de acasa sau acomodarea la gradinita). Alina Androne (foto, Fondator Rutinescu.ro) ne-a povestit ca a inceput treaba cu 1.000 €, dupa ce a sesizat oportunitatea existenta pe piata. Calendarele ei tiparite in Bucuresti si create de ea de la zero nu au concurenta directa si combina cu succes ce vor copiii („sa se joace non-stop”) cu ce vor parintii („sa ii asculte copiii”). Aflati mai multe, in interviul de mai jos!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Alina Androne: Alegea numelui nu a fost deloc dificila, totul a pornit dintr-o joc pe care-l am cu baietelul meu: punem „-escu” la finalul multor cuvinte („Hai sa ne incaltam cu Sosetescu si sa il luam pe domnul Ghiozdanescu”). De fiecare data smulg chiote de la el, asa ca „Rutinescu” a fost o alegere absolut naturala atunci cand il indemnam sa isi urmeze rutina. Asta si faptul ca felul in care copiii il stalcesc de obicei pe „R” mi se pare absolut adoLabil!
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea de business a pornit dintr-un moment de disperare al unei mame obosite, intr-o noapte la 04:00, prin ianuarie. Copilul meu mare (4 ani) este minunat si este puternic, suficient de puternic si determinat incat sa aiba un cuvant de spus pentru orice, cuvant care de obicei este… „Nu”. Nu mai stiam efectiv cum sa il conving sa faca si lucrurile „pictisitoale”, cum ar fi spalatul pe dinti sau ingrozitorul somn. Am citit zeci de carti de parenting, am cumparat programe de parenting, i-am oferit optiuni, incercasem tot. La el, nimic nu a functionat. In acea noapte, la 04:00, stateam si ma gandeam pentru a infinita oara ce as mai putea sa incerc.
Si am realizat ca lucrurile functioneaza fenomenal atunci cand am starea de spirit necesara si fac totul cu el in joaca, cand ma hlizesc si ne jucam de-a spalatul pe dinti. Pentru ca asta este limba pe care o vorbesc copiii: joaca. Doar ca am realizat rapid ca este imposibil ca eu, ca adult super ocupat, sa ma hlizesc tot timpul. Nici nu pot si, sincer, nici nu vreau. Avem multe pe cap, ca mame, in societatea actuala, unde avem senzatia ca trebuie sa fim mame perfecte, sotii model, angajati eficienti, menajere, bucatarese Michelin bio/eco, fiice grijulii, soferi si cate si mai cate, altfel suntem un esec.
Mi-am facut datoria de a asculta cartile si expertii, i-am povestit si explicat tot, el intelegea perfect de ce „e important sa”, dar… nu era de acord. Simple as that! Atunci am inceput sa caut produse care sa ma ajute sa imi sustin copilul sa isi stabileasca bazele unui stil de viata sanatos, in timp ce eu reusesc sa evit luptele interminabile de putere, in timp ce totul se realizeaza pe principiile parentingului modern si al educatiei cu blandete, fara pedepse si recompense sau santaj emotional. Fireste, nu am gasit. Am gasit cateva recomandari de idei DIY, dar nu prea ma incantau si oricum nu aveam timp de asa ceva. Si atunci m-a lovit: „Cate mame au nevoia asta si nu au timp?”.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Am fost extrem de sigura pe mine ca va fi o afacere de succes. Inca sunt. Pueril din partea mea, caci sunt medic si nu aveam (nici acum nu am) absolut nicio idee despre ce inseamna o afacere. Cu toate astea, in dimineata urmatoare i-am spus scurt sotului meu: „Deschid o afacere si asculta-ma bine, va avea mare succes. Tine minte ziua asta”. El, fireste, a ras si mi-a urat succes. Acum nu mai rade. 😊 Mi-a fost absolut evidenta oportunitatea din piata. Este o nisa neatinsa sau prea superficial atinsa, combinata cu o nevoie din ce in ce mai mare a parintilor de a obtine cooperarea copiilor, intr-un mod practic, cu efecte imediate.
As vrea sa spun ca am pornit la drum singura, dar as minti. Da, creierul operatiunii sunt eu si am invatat noptile vreo 30 de meserii diferite, pentru a putea porni, insa a pus umarul toata familia (atat sotul, cat si cei 2 copii, de 4 ani si 1 an). Baietelul s-a ocupat de testarea produselor: ce merge, ce nu merge si teste de rezistenta (ne-am jucat o saptamana cu prototipul, ne-am propus sa-l rupa si, pana nu a ramas intreg, nu l-am lansat). Cea mica mi-a dat busola de siguranta: stiu ca multi copii au si frati mai mici si este o provocare zilnica de a-i tine in siguranta, cand fratiorii mai mari au multe jucarii periculoase pentru un bebelus. Mi-am dorit ca Rutinel, calendarul interactiv al rutinei, sa nu vina cu acest stres. Iar dragul meu sot, a stins multe „incendii” si m-a ajutat de fiecare data sa ma ancorez in realitate, cand mintea imi zbura pe campii, asa cum se intampla des. Eu neavand habar ce fac, m-am lovit de multe situatii urgente, pe care m-a ajutat sa le gestionez, chiar daca nici el nu are experienta antreprenoriala. Cumva, ne-am descurcat! Din echipa mai fac parte un iepure (care uneori verifica ce gust mai au Rutineii) si o echipa intreaga de psihologi, intr-un acvariu (alaturi de care facem exercitii de respiratie, atunci cand mai sus-numitul chiar ne roade munca).
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Absolut zero. Eu sunt de profesie medic. Nu am avut nici cea mai vaga idee ce implica o afacere. Inca am extrem de multe de invatat.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Investitia initiala a fost practic zero. Ne-am dezvoltat si autosustinut prin reinvestire. Am inceput doar cu creativitate si resursele deja disponibile. Initial, printre prieteni; apoi, din vorba in vorba, am inceput sa am din ce in ce mai multe comenzi. Practic, in acel moment, s-a valitat produsul pe piata, chiar daca nu stiam atunci ca asa ii zice acestei etape. Ulterior, am inceput sa cer feedback de la clienti si sa ascult ce isi doresc. Asa s-a nascut Rutinelul actual, cu ocazia caruia am infiintat firma si site-ul si am pornit cu adevarat treaba. Investitia initiala pentru primul lot de produse a fost de aproximativ 1.000 €. Lot care, spre marea mea surprindere, aproape s-a si terminat, la 3 saptamani de la lansare (il asteptam acum pe al doilea).
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Daca ati sti de cate ori am vrut sa renunt… pff. Nu aveam timp sa fac ceva DIY pentru copilul meu, asa ca am facut o firma intreaga, ca de aia clar aveam timp. A fost greu, am muncit enorm 8 luni, pentru a ajunge aici si m-am luptat cu atat de multe frustrari ca nu le mai tin minte. Dar cel mai dificil aspect a fost lipsa know-how-ului de orice fel despre antreprenoriat. Pentru mine, totul parea imposibil, pentru ca nu stiam nimic despre nimic. Nu am plecat de la zero, am plecat de la – infinit. Asta a fost aspectul cel mai mare consumator de timp si resurse si cel mai generator de frustrare: educarea mea antreprenoriala. Al doilea mare hop a fost productia. Mi-a fost foarte greu sa gasesc o tipografie care sa imi faca tiraje atat de mici, cand am vrut sa scot productia din propria sufragerie. Iar conceptul si designul au suferit foarte multe modificari, pentru ca ce voiam eu initial era „tehnic imposibil sau, in orice caz, stupid de scump”, conform raspunsurilor primite. Am ramas insa adaptabila si am gasit solutii pentru tot. Orice problema are cel putin 3 solutii, pe asta ma ghidez in orice fac (imi mentine gandirea deschisa).
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Daca ma intrebai inainte sa ma ocup efectiv de afacere, ti-as fi spus ca timpul este cel mai mare avantaj. Dar e cea mai mare minciuna. Muncesc de imi sar capacele, dar o fac cu aceeasi iubire cu care imi cresc si copiii. Vad afacerea ca pe al treilea meu copil, pentru ca necesita (la fel ca ei) timp, determinare, grija si iubire. Eu sunt „mama de afaceri”, nu „om de afaceri”. E o specie diferita, care munceste in principal intre 23:00 si 04:00. Cel mai mare avantaj as spune ca este rollercoaster-ul emotional. Ma mentine activa, energica, imi place suspansul. Credeam ca nu exista adrenalina mai mare decat cea pe care am experimentat-o la spital, in garzi. Antreprenoriatul mi-a dovedit contrariul. Sunt niste emotii care dau dependenta, sa pici din high-high in low-low si apoi iar in high-high intr-o singura zi, de la agonie la extaz; nu am experimentat asta in alte contexte, pana acum. In plus, sentimentul de a tine in mana ceva creat de la zero de tine e de nedescris. Aproape la fel ca la nasterea unui copil. Ca dezavantaj principal, in acest moment, consider ca este incertitudinea unui venit constant, dar sunt sigura ca in timp, cu multa munca, va disparea si el.
Care este publicul tinta al site-ului?
Ne adresam mamelor cu copii intre 3 si 5 ani, momentan. Am in plan multe alte produse, care sa acopere o arie mai variata de varste.
Ce atuuri are site-ul vostru, de ce ar trebui cineva sa va devina client?
Suntem la randul nostru o familie oarecare, la fel ca ei. Suntem onesti, sinceri, autentici si avem o politica extraordinar de deschisa, comunicam prin toate caile posibile. Inca nu suntem in punctul in care sa ne consideram o afacere in adevaratul sens al cuvantului, asa ca la telefon inca raspunde Alina, mama (si nu Alina, mama de afaceri). Pentru ca si noi suntem parinti, am creat totul in primul rand pentru nevoia noastra si absolut totul este facut cu gandul la copiii nostri, deci evident am avut niste standarde (poate prea) inalte. In tot ce am facut, ne-am gandit la ei, asa am ajuns sa livram absolut toate comenzile impachetate ca pentru cadou (chiar daca nu oferi calendarul cadou, ci il iei pentru propriul copil). Am observat din proprie experienta cati decibeli adauga la chiote o fundita, cand oferi ceva unui copil! Site-ul inca are mult de evoluat, dar doar pentru ca nu am terminat eu de invatat webdesign! Usor, usor… 😊
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Concurenta directa practic nu exista, de-aia m-am si aruncat cu capul inainte, fara sa gandesc prea mult. Indirect, ar putea fi considerate concurenta cartile pentru copii despre rutina zilnica, dar acelea nu au o componenta interactiva, care sa ghideze copilul in acest proces. Si, cel mai important, copilul nu citeste! De aceea, Rutinel contine doar imagini grafice reprezentative, fara text, astfel incat orice copil sa il inteleaga. Tot indirect, ar mai fi cartile si cursurile de parenting: le stiu, le-am accesat personal pe multe dintre ele (de la ieftine, la scumpe); sunt utile, dar nu implica practic copilul, doar parintele. E munca pentru parinte. Sunt utile, absolut necesare, dar copilul este propriul lui om si trebuie cooptat in procesul de crestere, prin iubire si prin joaca. Odata cu Rutinel, am reusit sa combinam ce vor copiii („sa se joace non-stop”) cu ce vor parintii („sa ii asculte copiii”).
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Sunt gandite, create si produse de noi, in Romania. Productia o face o tipografie din Bucuresti. Conceptul, designul si restul – eu.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Doar site-ul, momentan. Am in plan extinderea pe marketplace-uri, in viitorul apropriat.
Cati angajati aveti?
Nici unul, doar eu sunt administrator.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna august – n.r.)?
Surprinzator, desi nu am avut marketing, nu am avut specialisti si nu am platit reclame, in prima zi de lansare am avut vanzari de 5.000 lei, iar acum (3 saptamani mai tarziu) am depasit 10.000 lei. Mie mi-a fost depasita absolut orice asteptare, ma asteptam sa vand 2-3 produse si gata!
Cum si unde va promovati site-ul?
Momentan, doar organic, social. Cea mai mare promovare este din vorba, in vorba. Parinti multumiti, care recomanda rudelor/vecinilor/colegilor. De Craciun insa, avem de gand sa facem prima campanie adevarata de marketing, cu ajutorul specialistilor.
Aveti pagini de Facebook, Instagram, YouTube, TikTok? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ele?
Momentan, doar Facebook si Instagram. Facebook este principalul canal de comunicare, pana acum nu am facut vreo campanie, doar cat m-a dus pe mine capul sa postez. Cum zicea Caragiale: familie mare, remuneratie mica, dupa buget!
Aveti versiune de mobile?
Daca te referi la o aplicatie mobila, nu. Insa majoritatea clientilor comanda de pe telefon, pe site.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
90%.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Anul asta pot sa spun cu mana pe inima ca deja mi-a depasit absolut orice asteptare. Eu ma asteptam sa imi ajunga primul lot pana la anul. Abia prin februarie ma gandeam ca trebuie sa mai fac!
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Eu mai mult de atat nu am cum sa le reduc, absolut totul este pornit gratis, adica folosind cea mai scumpa resursa a mea: timpul. Dar intotdeauna este loc de imbunatatit procese si urmatorul pas este sa cresc tirajele (ceea ce automat imi va aduce si o reducere a costului de productie, care momentan este destul de ridicat).
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Vizibilitatea. Eu am intampinat o problema care inteleg ca nu este atat de des intalnita. Venind cu un produs nou, provocarea nu este competitia, ci faptul ca oamenii pur si simplu nu stiu ca el exista, implicit nu il cauta. Pana sa pot ajunge la conversii predictibile, am intai de crescut foarte mult sfera de brand awareness. Cum o sa fac asta exact inca nu am invatat, dar tot sper sa reusesc financiar sa accesez specialisti, incet, incet.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Pana in acest moment, pot sa spun ca nu am intampinat absolut nicio problema. Poate sunt un caz fericit, dar colaborarea cu cei de la Curiera.ro a fost pana acum ireprosabila si pot spune sincer ca o consider deja o relatie de prietenie, la cat de disponibili si saritori sunt de fiecare data. Plus ca imi place foarte foarte mult faptul ca sunt tot o companie romaneasca, fondata tot de o femeie si, mai mult decat atat, au si flota 100% electrica. Toate aceste aspecte au contat pentru mine, atunci cand i-am ales.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Oh, pot vorbi o saptamana despre asta! Dar ma rezum la planurile pe termen scurt: sa duc Rutinelul si pe marketplace-uri, sa dezvolt partea de brand awareness si sa continui sa creez produse asa cum au nevoie mamele si copii (si nu gasesc). Am lansat un Rutinel pentru inceperea gradinitei, care sa ajute mamele sa le arate copiilor cum va fi, ulterior sa il foloseasca pe post de conversation starter si sa ii stimuleze pe cei mici sa le povesteasca despre ziua lor acolo, in timp ce bifeaza ce au facut la gradi (si cu bune, si cu rele). In rest, v-as spune tot ce am in cap, dar deja am scris prea mult. Urmariti-ne si veti afla!
Comentariu ( 1 )
[…] INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Rutinescu.ro – ECOMpedia […]