Drepturile consumatorului online, discutate la conferinta „E-consumatorul”
Conform indexului anual al Comisiei Europene, Romania este codasa Europei la digitalizare si cumparaturi online (doar 18% dintre romanii care folosesc Internetul au comandat produse/servicii online, in 2017 si suntem pe penultimele locuri la abilitati digitale, tranzactii si servicii bancare online). De aceea, pe 15 martie (Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor), Asociatia „Suta la Suta Romanesc” (fondatoarea platformei tribunaconsumatorilor.ro) a organizat conferinta „E-consumatorul”, menita sa promoveze educarea romanilor in domeniul comertului online: ce inseamna o piata online corecta si sigura, cum te protejezi de fraude, cum esti despagubit cand nu iti sunt respectate drepturile.
Printre invitati s-au aflat nume din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Mastercard Romania, Asociatiei Romane a Magazinelor Online (ARMO), Centrului European al Consumatorilor Romania (ECC Romania) si ECOMpedia.ro. Dintre informatiile relevante legate de comertul online discutate la fata locului, amintim:
- „Comertul online romanesc isi pastreaza trendul de crestere, dupa ce in 2017 a avut o crestere de 40% si a depasit pragul de 2,8 miliarde €, mai mult decat dublu comparativ cu media europeana, situata la 15%”, spune Florinel Chis (Director Executiv ARMO)
- ANPC a avut, in 2017, un total de 92.400 de reclamatii, dintre care 36% (28.224 de reclamatii, un numar in scadere) au fost legate de cumparaturile online (dintr-un total de 7 milioane de cumparatori); in Bucuresti, s-au strans – in cursul anului trecut – 600 de reclamatii legate de Black Friday si – in primele doua luni din 2018 – 150
- printre problemele reclamate s-au numarat nerespectarea termenului de livrare (50%), nerespectarea termenului legal pentru restituirea contravalorii (15%), produse deteriorate la transport sau care nu puteau fi veerificate la primire (10%), produse care nu corespund caracteristicilor esentiale descrise online (7%)
- verificarea e-shop-urilor romanesti e uneori dificila, pentru ca „in general, au sediile sociale, punctele de lucru si personalitatea juridica la casute postale diferite, cu oficii postale diferite”, a explicat Paul Anghel (Directorul General al Directiei Generale de Control si Supraveghere Piata si Armonizare Europeana ANPC)
- daca au o reclamatie legata de un magazin online din Romania, consumatorii se pot adresa ANPC/ANCOM pentru rambursarea banilor/remedierea bunului necorespunzator
- daca au o reclamatie legata de un site din UE, rezolvarea vine din partea ECC Romania (care a primit, in primele doua luni din 2018, 270 de reclamatii transfrontaliere legate de comertul online)
- plata cu cardul e cea mai sigura metoda de a face cumparaturi online, pentru ca astfel iti poti recupera banii, contestand tranzactia la banca emitenta (charge back), a explicat Cosmin Vladimirescu (General Manager Mastercard Romania)
Leave a reply