Inregistreaza-te

Conectare

Parola pierduta

Ti-ai uitat parola? Introdu adresa de email asociata contului si vei primi instructiuni pentru recuperarea parolei.

Adauga intrebare

Ne pare rau dar nu ai permisiunea sa adaugi intrebari.
Trebuie sa te conectezi pentru a adauga o intrebare.

Conectare

Inregistreaza-te

Pentru a avea acces in toate sectiunile site-ului este nevoie sa ai cont.

Drepturile consumatorului online, discutate la conferinta „E-consumatorul”

conferinta e-consumatorul

Conform indexului anual al Comisiei Europene, Romania este codasa Europei la digitalizare si cumparaturi online (doar 18% dintre romanii care folosesc Internetul au comandat produse/servicii online, in 2017 si suntem pe penultimele locuri la abilitati digitale, tranzactii si servicii bancare online). De aceea, pe 15 martie (Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor), Asociatia „Suta la Suta Romanesc” (fondatoarea platformei tribunaconsumatorilor.ro) a organizat conferinta „E-consumatorul”, menita sa promoveze educarea romanilor in domeniul comertului online: ce inseamna o piata online corecta si sigura, cum te protejezi de fraude, cum esti despagubit cand nu iti sunt respectate drepturile.

Printre invitati s-au aflat nume din cadrul Autoritatii Nationale pentru  Protectia Consumatorilor (ANPC), Mastercard Romania, Asociatiei Romane a Magazinelor Online (ARMO), Centrului European al Consumatorilor Romania (ECC Romania) si ECOMpedia.ro. Dintre informatiile relevante legate de comertul online discutate la fata locului, amintim:

  • Comertul online romanesc isi pastreaza trendul de crestere, dupa ce in 2017 a avut o crestere de 40% si a depasit pragul de 2,8 miliarde €, mai mult decat dublu comparativ cu media europeana, situata la 15%”, spune Florinel Chis (Director Executiv ARMO)
  • ANPC a avut, in 2017, un total de 92.400 de reclamatii, dintre care 36% (28.224 de reclamatii, un numar in scadere) au fost legate de cumparaturile online (dintr-un total de 7 milioane de cumparatori); in Bucuresti, s-au strans – in cursul anului trecut – 600 de reclamatii legate de Black Friday si – in primele doua luni din 2018 – 150
  • printre problemele reclamate s-au numarat nerespectarea termenului de livrare (50%), nerespectarea termenului legal pentru restituirea contravalorii (15%), produse deteriorate la transport sau care nu puteau fi veerificate la primire (10%), produse care nu corespund caracteristicilor esentiale descrise online (7%)
  • verificarea e-shop-urilor romanesti e uneori dificila, pentru ca „in general, au sediile sociale, punctele de lucru si personalitatea juridica la casute postale diferite, cu oficii postale diferite”, a explicat Paul Anghel (Directorul General al Directiei Generale de Control si Supraveghere Piata si Armonizare Europeana ANPC)de unde cumpar online
  • daca au o reclamatie legata de un magazin online din Romania, consumatorii se pot adresa ANPC/ANCOM pentru rambursarea banilor/remedierea bunului necorespunzator
  • daca au o reclamatie legata de un site din UE, rezolvarea vine din partea ECC Romania (care a primit, in primele doua luni din 2018, 270 de reclamatii transfrontaliere legate de comertul online)
  • plata cu cardul e cea mai sigura metoda de a face cumparaturi online, pentru ca astfel iti poti recupera banii, contestand tranzactia la banca emitenta (charge back), a explicat Cosmin Vladimirescu (General Manager Mastercard Romania)
    vanzare directa vs online

Raspunde la aceasta intrebare