Coreea de Sud: compania care livreaza comenzi online mai rapid ca Amazon
Gigantul e-commerce sud-coreean Coupang.com foloseste inteligenta artificiala (AI) pentru a livra aproape toate comenzile primite in 24 de ore, citim pe technologyreview.com. Fondata in 2010, compania si-a castigat o reputatie in industrie pentru faptul ca livreaza mai rapid ca celebrul Amazon si ca are o rata de retentie a dolarului mai ridicata. Dar asta vine la pachet cu niste costuri umane tragice.
In octombrie 2020, un angajat de 27 de ani din depozitele Coupang a murit de un atac de cord, la dus, dupa o ura de noapte. A fost al treilea deces in acelasi an, in randurile angajatilor companiei – care a devenit in doar cativa al treilea cel mai mare angajator din tara asiatica. Coupang are o retea vasta de depozite, 37.000 de muncitori, curieri proprii si instrumente AI care ii permit sa livreze 99,3% dintre comenzi in 24 de ore (asa-numita „Rocket Delivery”), pentru milioane de produse.
Aceste instrumente AI reduc considerabil timpii de livrare: algoritmii calculeaza cel mai eficient mod de a depozita coletele in camioanele de livrare, drumul cel mai rapid si ordinea in care curierii livreaza comenzile. In depozite, AI-ul anticipeaza achitiziile si calculeaza deadline-ul de livrare. Aceasta eficienta maxima inseamna, pentru angajatii companiei, ca sunt tratati dezumanizant, ca niste roboti, scrie sursa amintita. Pentru a face fata deadline-urilor impuse de serviciul Rocket Delivery, anuntate o data la 2 ore in depozite, acestia nu au tmp sa mearga la baie, cara non-stop marfa, lucrandsi in timpul pauzei de ora (pentru a face fata deadline-urilor stricte) si au numeroase accidente de munca. In timpul pandemiei COVID-19 (2019-2020), imbolnavirile si accidentele legate de munca din depozitele Coupang aproape s-au dublat, atingand totalul de 982 de incidente.
Leave a reply