Impactul Legii Accesibilitatii Europene (EAA) asupra magazinelor online romanesti
Incepand cu 28 iunie 2025, va intra in vigoare Legea Europeana a Accesibilitatii (European Accessibility Act/EAA), care vrea sa ofere acces egal la produsele digitale persoanelor cu dizabilitati, pe teritoriul Uniunii Europene. In plus, EAA introduce cerinte obligatorii de accesibilitate pentru o gama larga de produse si servicii digitale si urmareste sa ofere un cadru legal cat mai clar pentru furnizori.
Toate companiile care furnizeaza servicii online in UE trebuie sa se conformeze noii legi, indiferent daca au sau nu sediul in interiorul UE. Exceptia o fac microintreprinderile (firme cu mai putin de 10 angajati si cu o cifra de afaceri sub 2 milioane €), care au insa si ele de profitat in urma adoptarii voluntare a standardelor – cresterea audientei si imbunatatirea experientei utilizatorilor, transmite compania OptiComm.AI, intr-un comunicat de presa.
Prevederile EAA vor impacta si comerciantii online. Toate magazinele online care isi desfasoara activitatea in UE sau care vizeaza consumatorii de aici vor fi obligate sa respecte noile cerinte de accesibilitate. Acestea acopera tot parcursul utilizatorului: intelegerea meniurilor si a textelor pe site, cautarea produselor, navigare, procesul de plata si asistenta post-vanzare.
In ce constau aceste cerinte (care sunt grupate in 4 categorii):
- Website-urile trebuie sa fie perceptibile. Continutul trebuie sa fie clar (textul sa aiba un contrast bun cu fundalul, de exemplu) si sa fie disponibil si in formate alternative (text pentru imagini, audio pentru text).
- Website-urile trebuie sa fie operabile. Procesul de navigare pe site trebuie sa poata fi realizat si cu mijloace alternative (tastatura in loc de mouse, de exemplu). Tot aici intra si evitarea continutului care poate cauza probleme pacientilor cu sensibilitati (pop-up-urile care isi schimba des culorile) si eventualele tactici de marketing care pot ingreuna experienta de utilizare (cronometre care blocheaza navigarea).
- Website-urile trebuie sa fie inteligibile. Aici regulile sunt cele care ar trebui sa ghideze designul de interfete inteligente si prietenoase. Instructiunile si informatiile trebuie sa fie scrise clar, iar formularele trebuie sa nu contina campuri greu de completat sau mesaje inselatoare.
- Website-urile trebuie sa fie robuste. Acestea trebuie sa fie construite cu tehnologii moderne, care nu interfereaza cu alte tehnologii destinate accesibilitatii (cititoare de ecran, de exemplu).
Aceste prevederi nu se opresc doar la continutul scris si la navigatie, ci ele includ si alte forme de media. De exemplu, in cazul continutului video (filme de prezentare, live shopping, webinarii), includerea de subtitrari, navigabilitatea sau descrierile complete vor fi obligatorii. Fiecare stat membru al UE va implementa mecanisme proprii de monitorizare si sanctionare. Sanctiunile pot include amenzi semnificative si restrictii asupra activitatii.
„Legea Europeana a Accesibilitatii nu este doar o obligatie legala, ci si o oportunitate pentru comerciantii online din Romania sa devina mai competitivi si incluzivi si chiar sa poata aborda noi categorii de public. Accesibilitatea digitala inseamna un comert online mai bun pentru toti – iar companiile care se adapteaza la timp vor fi cele care vor castiga increderea si loialitatea consumatorilor”, transmite Cristi Movila (foto, Presedinte ARMO si Fondator OptiComm.AI).
Ce poti face pentru a te pregati, daca ai un site e-commerce:
- Audit de accesibilitate – evaluarea magazinului tau pentru a identifica eventualele bariere de accesibilitate.
- Implementare rapida a recomandarilor – modificari tehnice si de continut, conform standardelor de mai sus.
- Informarea echipei – instruirea dezvoltatorilor, designerilor si creatorilor de continut cu privire la noua legislatie.
- Testare continua – mentinerea standardelor prin verificarea periodica a continutului de pe site.
- Colaborare cu experti – parteneriate cu specialisti in accesibilitate, dar si cu alte persoane.
- Folosirea de tehnologii inovatoare – tehnologiile pe baza de AI precum robotii de chat, sistemele de traducere si interpretare, dar si platformele de predictie inteligenta pot face atat navigarea, cat si procesul de comanda mai usoare si prietenoase.
Leave a reply