Exista potentiale limitari ale platformelor ecommerce custom?

Intrebare

Salut,

Din luna septembrie am inceput oficial colaborarea cu o platforma custom de notorietate in Romania, pe un magazin online din zona fashion sport. Nu am avut pana acum second thoughts, nici acum nu sunt sigur ca am. Dupa o discutie cu doi prieteni care opereaza in zona IT de mai bine de 10 ani, am ramas putin pe ganduri. Fara sa le spun despre colaborarea mea cu o platforma custom, ei au introdus in discutie urmatoarea chestiune. Spuneau ei ca ar cunoaste un magazin online, creat pe o platforma custom, iar acest magazin a atins un nivel al business-ului care necesita migrarea pe o platforma open source (impun platformele custom niste limitari pentru business?). Acum, magazinul respectiv se chinuie destul de tare deoarece costurile migrarii sunt mari si toate datele sunt stocate de cei care detin platforma custom. Ce parere aveti despre cazul acesta? Multumesc mult!

Cu respect,
Dragos

Topic deschis 0
Alegerea platformei Gal D. Dragos 1 year 3 raspunsuri 41 vizualizari Junior 0

Raspunsuri ( 3 )

  1. Platforma custom = software proprietar, cred eu.

    Legat de exemplul cunoscutilor tai, ideea e ca o platforma proprietara poate sa nu se scaleze la nivelul unui client, doar daca nu doreste sa se dezvolte ca echipa. E complet neproductiv, ca platforma sa-ti pierzi clientii atunci cand ei cresc.

    Dar asta NU tine de nivelul platformei software in sine, in sensul ca a creste, a veni in intampinarea clientului, necesita o iesire din conform la modul ca poate de la 2-5 oameni, trebuie sa ajungi la 10-15 oameni in echipa, si apoi la 20-30 si tot asa. Acest lucru nu este simplu, si unii furnizori de platforme proprietare nu reusesc sa faca acest pas. Problema cu scalarea echipei poate interveni la fel de usor, poate chiar mai usor, la implementatorii de platforme open source in schimb.

    Principalalele platforme din Gartner Magic Quadrant (un top oficial) nu sunt open source si totusi sunt considerati liderii industriei: SAP Hybris, Oracle, IBM, Salesforce. Sigur ofera o experienta excelenta clientilor, dar sunt cu siguranta si cei mai scumpi.

    In final as mai metiona cateva aspecte care sustin utilizarea unei platforme proprietare care iti ofera o experienta buna ca si client:

    1. O platforma cu un numar decent de clienti activi, de obicei proprietara, cu siguranta a rezolvat problema comunicarii cu clientii la nivelul suportului tehnic. Poti fi suprins, dar partea de support tehnic pentru platforma face o mare diferenta, si aici nu ma refer la partea de dezvoltare efectiva ci de a fi alaturi de client in cel mai scurt timp, atunci cand e nevoie. Daca un consultant de support nu poate rezolva problema/dilema utilizatorului, atunci transfera la un dezvoltator pentru solutie.

    2. O platforma custom sau proprietara, are obligativitatea de a te porta de la versiune la alta a platformei si a modulelor cum ar fi curieri, plati, integrare emag marketplace sau ERP. In open source nu ai vreo garantie ca vei ramane la zi decat daca apelezi la un dezvoltator, lucru scump de obicei. In plus, din pacate dezvoltarea open source rar este una eleganta, in sensul ca dupa ce se realizeaza customizarile cerute de client, de cele mai multe ori nu se mai poate face update ulterior, decat tot cu un dezvoltator.

    3. O platforma locala proprietara, cu optiune de inchiriere (SaaS -Software-as-a-Service) ofera calitate pentru toate modulele, datorita faptului ca altfel platforma va avea costuri mari la nivelul suportului tehnic necesar clientilor.

    4. Alti producatori de soft, precum sunt cei care ofera solutii ERP sau CRM sau WMS, sunt deja afaceri mature, care ofera clientului o experienta buna, mai ales pentru ca in echipa exista roluri in plus pe langa dezvoltator, anume analist, tester si consultant implementare, roluri ce se gasesc cu precadere la platformele custom pentru ca avandu-le au ajuns sa aiba un produs, altfel nu se poate.

    Sper ca te ajuta raspunsul meu, care este ce-i drept influentat de faptul ca la ContentSpeed noi livram o platforma proprietara catre clienti cu care lucram de multi ani tocmai din cauza ca am stiut sa fim aproape de ei atunci cand cresc, clienti precum: Sephora, Chicco, Dol.ro (diverta), ZorileStore.ro, ELBI si multi altii.

  2. Salut,

    E o falsa problema, nu platformele te limiteaza. Sau daca preferi asa, dpdv tehnic, platformele proprietare (in care se incadreaza si SaaS) impun un tip de limitari pentru clienti iar platformele open-source impun alt tip de probleme:

    Limitari / probleme ale platformelor proprietare:
    Limitarea principala a unei platforme proprietare, e ca nu ai acces la baza de date sau la codul sursa. Asta inseamna ca nu poti sa iti iei site-ul si sa te muti cand vrei.
    Unele platforme (cele mai serioase, daca ma intrebi pe mine) te lasa sa iti exporti datele (catalog de produse, clienti, comenzi).
    Daca ai facilitatea asta, limitarea de mai sus nu mai conteaza.
    O alta limitare este ca dezvoltarea platformei depinde exclusiv de compania care o detine. Daca au un singur programator si e in concediu, astepti sa se intoarca 🙂
    Daca vrei sa vinzi in Germania si ei nu au platforma tradusa in Germana, platesti si astepti sa o traduca.

    Limitari / probleme ale platformelor open-source:
    Problema principala a unei platforme open-source este ca TOATA LUMEA (inclusiv competitia ta) are acces la o copie a codului sursa pe care se bazeaza site-ul tau. Cod public inseamna si vulnerabilitati publice. O platforma proprietara, chiar daca e plina de “gauri”, are sanse mari sa nu fie descoperite (dar si cand or sa fie descoperite, sa te tii 🙂
    O alta problema e ca aproape oricine poate sa iti promita ca iti pune un wordpress contra sumei de 2 beri. Depinde in mare masura de tine, sa gasesti o echipa de dezvoltare OK si cu EXPERIENTA.
    Tin sa te incurajez si sa afirm ca (in pofida parerii general exprimate si pe aici si pe FB) in Romania exista MULTE echipe bune de dezvoltare, iar marea majoritate a programatorii romani sunt oameni seriosi iar nu tepari, asa cum se vehiculeaza.

    Ca sa ajung unde tintesc: companiile sunt limitate de oameni (de atitudinea, de viziunea si de aptitudinile lor).

    O echipa mica nu va putea sa livreze absolut tot ce iti doresti, cand iti doresti (2 oameni pot lucra in acelasi timp la 2 proiecte, ca sa iti faca tie o modificare la site, trebuie sa puna altceva pe pauza). Daca sunt bine organizati, cei doi or sa iti faca treaba buna si relativ ieftin.

    O echipa mare costa mai mult (apar costuri de administrare, de marketing, suportul de care vorbea Radu costa, apar proceduri, care costa si alea, comunicarea e mai complexa, etc, etc). Daca sunt bine organizati, o sa iti faca toate customizarile de care ai nevoie si o sa lucreze eficient.

    Costurile nu se duc in tipul platformei, se duc in oamenii care o implementeaza, in timpul pe care il petrec sa invete, in certificarile lor, in proceduri, in programarea de cazuri particulare, etc etc.)

    Atentie: asta e valabil fie ca vorbesti de soft custom, fie ca vorbesti de implementarea unei platforme open source. In piata din Romania sunt companii foarte mari (multinationale) care se bazeaza eminamente pe platfore open-source.

    De asemenea, in software, ca in orice industrie, la un moment dat trebuie sa decizi din ce iti obtii profitul: vrei sa ai 1000 de clienti care sa iti platesca cate 100 de EUR pe luna (caz tipic website standard), sau 10 clienti care sa iti plateasca cate 10000 de EUR (caz tipic site customizat destul de mult).

    Daca momentan ai nevoi mici, vrei sa testezi piata si vrei sa aloci un buget mic pentru asta, poti sa mergi linistit fie pe o platforma SaaS, fie sa dezvolti site-ul pe o platforma opensource cu arhitectura mai simpla (woocommerce, presta), folosind un template – ca sa nu ai costuri mari de dezvoltare. Atata timp cat iti poti exporta datele de care ti-am scris mai sus, dormi linistit.

    In momentul in care ai nevoi care nu mai sunt satisfacute de abordarea de mai sus, studiaza piata si discuta cu un consultant bun, care:
    – sa poata sa iti puna pe hartie nevoile
    – sa iti identifice nevoile ascunse (cele de care tu nu esti constient)
    – sa te ajute sa-ti imbunatatesti business-ul si operatiunile
    – sa iti recomande si sa te ajute sa testezi companiile care iti pot acoperi toate acele nevoi (fie ele de dezvoltare sau de marketing).

    Consultantul, probabil o sa iti recomande o companie care sa iti poate face dezvoltarile de care ai nevoie, fie ca au o platforma proprietara cu functionalitati extinse, fie ca implementeaza o platforma open source cu o arhitectura mai complexa (de exemplu magento – dar mai sunt si altele).

    Spor,
    Stefan Nicolae

  3. Nu, nu e cazul, o platforma custom poate fi aranjata, customizata sa duca mult mai multe comenzi decat una open source, caci ai acces la programatorii de acolo.

    E de rulat din cand in cand un STRESS TEST, gen o simulare de BLACK FRIDAY in timpul verii pe un server de test, nu pe cel de productie, si ca urmare a acestor teste, unde se pot lansa simultan, vizitari de pagina simpla, vizitari de categorii cu multe filtre, cautari cu multi termeni de cautare, cautari multi criteriale depinde de site, si comenzi, cu cont, fara cont etc.

    Depinde de el, de acel proprietar, sa ceara asa ceva, sa plateasca asa ceva, si sa fie pregatit cum trebuie pentru BF sau ceva asemanator.

    Credinta mea ferma, pe care o fac publica, si dupa ce vei pune tu intrebarea pe site, dar o spun mereu in conferinte, este ca pe termen lung si foarte lung, o platforma custom este mult mai ieftina decat una open source.

    Secretul, sau unul din ele, este sa nu schmbi echipa de programare. Sper sa te ajute.

    Ai nevoie insa de o comunicare (un flux/ritm/proces de dezvoltare/programare) extrem de eficienta cu echipa ta de dezvoltare, pentru ca altfel nu poti creste.

Lasa un raspuns

Nu ai permisiuni pentru a vedea aceasta intrebare.