De ce nu prind corporatiile americane radacini in China?
La finele anilor ’70, China si-a deschis granitele investitorilor straini, iar unele dintre cele mai puternice nume din comertul american – companii din topul Fortune 500 – s-au grabit sa prinda radacini aici, fara succes, scria acum cativa ani pri.org. Acum, site-ul readwrite.com face si el o analiza complexa a motivelor pentru care, in a doua cea mai mare economie a lumii, nume mari din comert au dat chix:
- nu au inteles mediul legal si cultural de aici, societatea chinez si realitatile ei, si nu s-au putut adapta la fata locului
- nu au inteles dorintele si nevoile clientilor, modul in care acestia folosesc in mod tipic tehnologia
- s-au trezit in mijlocul unor scandaluri politice
- nu au facut parteneriate strategice cu afaceristii de la fata locului
Home Depot:
- compania axata pe amenajari interioare s-a chinuit sa faca bani aici din 2006 pana in 2012
- dar chinezii nu au fost atrasi nici de magazinele-depozit imense (plasate in afara orasului), nici de cultura DIY americana (chinezii prefera sa angajeze ieftin un constructor) si nici de ideea de a cumpara o casa si apoi a investi multi bani in ea
Mattel:
- a dat gres, oferindu-le chinezilor (in 2009) cel mai mare magazin House of Barbie din lume
- dar nu a mers: clientii voiau sa cumpere doar papusile, nu voiau hainute de papusi de 100 $, coctailuri si tratamente spa pentru adulti; in 2011, magazinul s-a inchis
Google:
- in 2006, Google.cn era doar un motor de cautare, fara Gmail sau acces la YouTube
- compania a refuzat sa isi tina serverele in China, de teama guvernului autohton, care ceruse (in 2008) cenzurarea mai mare a sugestiilor de auto-fill din casuta de cautare
- in 2010, a transmis ca nu va mai cenzura nimic la presiunea autoritatilor chineze si si-a mutat serverele la Hong Kong
- in 2013, market share-ul ii scazuse de la 30% la 3%
- concluzia este ca nu a respectat legislatia autohtona si a pierdut lupta
eBay:
- legaturile sociale si prieteniile („guanxi”) sunt vitale in China, pentru a incheia contracte de afaceri, iar eBay nu a inteles asta
- in 2004, compania a intrat pe piata de aici, cumparand compania locala Eachnet si transformand-o in platforma proprie
- dupa 2 ani, fugea cu coada intre picioare, iar competitia locala (Taobao de la Alibaba, infiintat in 2003) cotropea 95% din piata; in ianuarie 2017, Alibaba avea o capitalizare de piata (valoare absoluta) de 235,93 miliarde $, iar eBay – de doar 33,55 miliarde $
- conform unui studiu, absenta guanxi-ului a fost unul dintre motive – Taobao le permitea cumparatorilor si vanzatorilor sa discute prin mesaje, stabilind o legatura personala, eBay nu
- in plus, principala forma de plata pe eBay era cardul de credit, dar chinezii prefera portofelele digitale, multi dintre ei neavand astfel de carduri
- in al treilea rand, americanii si-au facut masiv reclama online, dar Alibaba a ajuns la mai multi consumatori via TV, publicul-tinta preferand acest canal
Walmart:
- Walmart nu a avut succes imediat in China, unde a deschis primul supermagazin in 1996, deoarece a facut cativa pasi mari si gresiti
- in primul rand, a deranjat atmosfera politica de aici – in 2011, 13 magazine din orasul Chongqing i-au fost inchise 2 saptamani si amendate de autoritati, pentru ca vindeau carne de porc obisnuita drept carne organica; in 2013, cand angajatii Walmart China au cerut salarii putin mai mari (de 300 $/luna), guvernul a fost pus intr-o postura nefasta (nu putea tine partea chinezilor, pentru ca nu voia sa incurajeze alte proteste similare care sa sperie companiile straine, dar nici a americanilor, pentru ca astfel putea determina cetatenii sa se opune propriului guvern, care lua partea strainilor)
- in al doilea rand, nu a inteles infrastructura locala (sistemul de drumuri nu e atat de complex ca in SUA, astfel incat produsele ajung mai greu la magazine, costurile cresc si rafturile stau goale)
- Walmart a inchis 29 de magazine aici, in 2013, dar in vara anului trecut a dat semne ca a inteles puterea guanxi-ului, anuntand un parteneriat cu JD.com, site-ul e-commerce chinezesc cu cele mai mari venituri
Leave a reply