Cum se face evaluarea unui magazin online? – valoric
RaporteazaIntrebare
Please briefly explain why you feel this question should be reported .
Avem un magazin online functional si intentionam sa cooptam un nou asociat. As dori sa stiu care sunt asseturile unui magazin online care se analizeaza si cum se calculeaza valoarea lor, contabiliceste, cat pot sa iau la un exit total si/sau partial.
Deschis
0
Organizare magazin online
Planul de afaceri
8 ani
3 raspuns
1554 vizualizari
0
Răspunsuri ( 3 )
Vad ca nu se inghesuie nimeni, incerc eu.
1. Active
Mijloace fixe: cladiri, masini, utilaje la valoarea de piata actuala, evaluate independent in functie de gradul de uzura.
Stocul = Il vinzi la valoarea actuala daca se ruleaza in 6 luni pana la 1 an.
Daca nu, cred va trebui sa fie aplicat un discount pe el in functie de cat de greu se ruleaza si in functie de valoarea lui raportat la pretul total de vanzare a business-ului.
Ambalaje: la valoarea de piata actuala
Profit: 3x profit anual
Cash in cont = se adauga la valoare
Datorii = se scad din valoare
2. Variabile:
A. Munca necesara
Daca business-ul functioneaza fara nici un input din partea noului proprietar, adica are angajati care se ocupa de tot fluxul si nu necesita investitii suplimentare pentru plata angajatilor, valorile de sus pot ramane fixe.
Daca e one-man-show unde partea de achizitie + contabilitate + vama + pick/pack/ship e facuta de owner, va trebui sa ia un salariu pentru munca prestata sau sa angajeze pe cineva sa faca asta, se taie din valoare proportional cu munca necesara pentru continuarea business-ului + munca necesara pentru cresterea business-ului.
B. Situatia ta in piata si situatia pietei intr-un orizont de timp rezonabil
1) In functie de rata de crestere a pietei, a numarului de business-uri din piata si a potentialului business-ului in contextul unor investitii suplimentare.
2) % din piata actual. Daca ai 30% sau esti lider de piata, poti cere mai mult. Daca ai 2%, mai scazi.
3) Nr de concurenti. Daca sunteti 5 si ai 10% din piata, ramane asa. Daca sunteti 2 pe piata . Daca sunt 80 si ai 2% din piata, mai scazi.
4) Daca vorbim de piata de aparate foto, care scade anual, ofera un discount semnificativ. Daca esti intr-o piata care creste anual macar la nivelul cresterii e-commerce la nivel anual, ramane fix. Daca e un business care poate creste exponential cu ceva cash suplimentar, valoreaza mai mult.
C. Cine solicita vanzarea?
Daca tu cauti pe cineva sa cumpere, taie macar 10% din pret. Depinde cat de tare vrei sa vinzi.
Daca te cauta cineva sa-i vinzi business-ul, adauga cat consideri ca ar plati suplimentar. Trebuie sa cunosti potentialul cumparator, sa vezi care sunt interesele lui si unde vrea sa duca business-ul pentru a intelege cat ar plati.
Sunt multe carti pe negociere (pentru obtinerea pretului maxim posibil intr-o situatie win-win) si de strategie de marketing (pentru a evalua ce vor sa faca cu business-ul), carti care ar ajuta mai mult decat 3 propozitii pe net.
Pentru cooptarea unui nou asociat tot pe-acolo sunt calculele, unele variabile nu se vor aplica.
De avut grija la procentul de control ramas la ceilalti actionari pentru un business mic/mediu:
Cineva trebuie sa aiba 51% si sa fie responsabil pentru viziune si deciziile luate pentru a evita blocajele.
Exemplu clasic: 2 asociati, 50% egal, fiecare vrea in alta directie, nu e posibila decat una. Inevitabil se despart, mai mult sau mai putin amiabil.
Cateodata nu este necesar, dar nu faci business-ul pe 3 ani, iar in 30 de ani vor fi n situatii de genul asta, e bine sa fie clar de la inceput cine decide.
Sper sa-ti dea un punct de plecare pentru calculele tale.
Disclaimer: N-am cumparat/vandut nici un magazin online
Daca apare cineva cu experienta ma poate contrazice.
Multumesc pt acest raspuns amplu. M-ar ajuta sa stiu cum se evalueaza si baza de date de clienti, lista de abonati la newsletter sau comunitatea creata pe FB.
Sunt prinse in profitul pe urmatorii 3 ani, doar de acolo faci (macar o parte din) bani.