Cu ce bagaj vine Jeff Bezos la Washington Post
Fondatorul Amazon isi aduce priceperea in prelucrarea informatiilor, in software si in e-commerce.
Ca proprietar al Washington Post, Jeff Bezos va avea oportunitatea de a transforma felul in care un ziar care pierde bani genereaza venituri intr-o industrie disperata de nevoia de a depasi situatia, scriu Keach Hagecy si Greg Bensinger, in Wall Street Journal.
Desi domnul Bezos a cumparat gazeta in nume propriu, multi experti din industria media si-au exprimat optimismul ca fondatorul Amazon.com Inc va reusi sa aplice la Post aceeasi dezvoltare software, strangere de informatii si brevete de e-commerce, precum si rabdatoarea sa filosofie de investitii, care i-a transformat compania intr-un centru de putere.
„Castigarea audientei, personalizarea ofertei si, desigur, monetizarea sunt competentele esentiale pe care Jeff Bezon si Amazon le-au dezvoltat. Cu cat interactionezi mai mult cu o persoana pe smartphone-ul acesteia, cu atat mai mult reusesti sa-i estimezi raspunsul, cu cat inveti mai multe despre acel individ, cu atat poti fi mai bun in a-i furniza atat continut, cat si publicitate”, a spus Alan Mutter, un consultant de ziare.
Amazon este cel mai mult cunoscut pentru e-commerce, iar expertii spun ca aceasta este zona in care domnul Bezos ar putea servi cel mai bine ziarul.
„Succesul Amazon a fost extrem de perturbator pentru multiple industrii, de la carti la retail la streaming-ul video, iar Bezos a fost la carma acestui fapt. Bezos stie un lucru sau doua despre vanzarea de lucruri online; aceasta este cu certitudine o potentiala noua piata de desfacere pentru Post si industrie”, a spus Clark Fredricksen, vicepresedintele eMarketer.
Pentru a capitaliza cu adevarat sub domnul Bezos, fie e-commerce-ul, fie potentialul interpretarii datelor digitale ale Post, expertii s-au pus de-acord ca publicatia va trebui, cel mai probabil, sa devina mai mult o platforma nationala. De ani de zile, Post simtea o disonanta intre faima internationala de icon al erei Watergate (n.r. – scandalul de presa in urma caruia a demisionat presedintele amercian Richard Nixon, in 1974) si publicitatea de baza in mare masura locala.
Intentiile domnului Bezos nu sunt clare. De la anuntul de luni (n.r. – 5 august) ca a cumparat publicatia pentru 250 de milioane de dolari, a refuzat sa dea interviuri, cu exceptia a insusi Washington Post.
Le-a spus angajatilor ca nu intentioneaza sa se implice in operatiunile zilnice. Unii detractori au speculat ca miliardarul ar fi vrut doar proprietatea unui trofeu media sau ca expunere, in timp ce unii dintre apropiatii lui teoretizeaza ca a cumparat ziarul ca serviciu public. Un purtator de cuvant a refuzat sa comenteze suplimentar investitia domnului Bezos.
Post a experimentat deja impreuna cu Amazon si cu e-commerce-ul, incepand acum cativa ani sa incorporeze link-urile de la Amazon in sectiunea sa de cronica de carte, ceea ce i-a permis lui Post sa obtina o mica parte din cumpararea de carti prin intermediul link-urilor. Dar veniturile pe care ziarele le-au atras din e-commerce pana in prezent nu s-au cifrat la prea mult.
„Daca te uiti la suma pe care-o facem din e-commerce, as spune ca este ceva ce n-am facut foarte bine si nu este ceva ce am facut istoric, in general. Mixul dintre comert si jurnalism este intotdeauna incarcat cu propriile pericole de etica, asa ca probabil n-am facut atat de mult pe cat am fi putut avea”, a spus Jim Brady, fostul editor executiv al washington.com si actualul editor sef al Digital First Media.
Totusi, observatorii industriei spun ca domnul Bezos ar face bine sa se uite la site-urile europene precum cel de stiri Bild, al Axel Springer AG. Acolo cititorii pot cumpara iPhone-uri, ceasuri, uniforme de fotbal si ca suvenir carti de sport scumpe.
Multe publicatii americane au braturi de e-commerce. New York Times Co vinde suveniruri si pachete de calatorie, iar News Corp, proprietarul Wall Street Journal, vinde vin si alte articole. Tribune Co al Los Angeles Times opereaza un magazin care ofera tricouri brand-uite si agende din cladirea de la sediul principal.
Pana in prezent, totusi, cele mai multe grupuri de presa s-au concentrat pe taierea costurilor si, mai recent, au incercat sa stimuleze veniturile din abonamente prin cresterea preturilor pentru editiile de print si instituind „paywall”-uri care restrictioneaza cat de multe articole pot citi gratuit cei neabonati. Aceasta a ajutat la o oarecare crestere a veniturilor din abonamentele digitale.
O posibilitate este aceea ca domnul Bezos sa elimine publicatia din print sau, asa cum au facut deja unii proprietari, sa o reduca. Anul trecut, Advance Publications Inc, care detine New Orleans Time – Picayune, Cleveland Plain Dealer si alte publicatii a inceput reducerea publicarii zilnice la trei zile pe saptamana, in unele orase, inclusiv New Orleans si Birmingham – desi protestul din New Orleans a fost atat de galagios incat a reinstaurat o publicatie zilnica in prima parte a acestui an. Cu toate acestea, compania si-a continuat marsul de scalare a returnarii publicatiilor si de livrare acasa a publicatiei printate, in timp ce si-a intarit site-urile, intr-un efort de a taia costurile si de a-si urma cititiorii si advertiserii pe web.
Steve Newhouse, presedintele Advance.net, a spus ca datele indica o crestere in audientele digitale ale publicatiilor: „Suntem prea devreme in transformarea noastra pentru a da intr-adevar orice fel de sens daca modificarile pe care le-am facut vor fi de succes pe termen lung”.
Alta posibilitate este simpla: domnul Bezos ar putea investi in publicatie, in acelasi mod in care a investit in Amazon, ani de zile inainte sa-l treaca pe profit.
Aceasta este ceea ce au facut fostul director de la felicitari Aaron Kushner si partenerul cand au achizitionat „Orange County Register”, anul trecut. Perechea a angajat inca 350 de oameni, crescand forta de munca a publicatiilor la circa 1.000 – invers fata de ceea ce au facut cele mai multe grupuri de presa.
Register a intrat pe profit anul trecut si este pe cale sa faca acelasi lucru si in acest an, a spus domnul Kushner. El vede analogia cu domnul Bezos si Amazon: „Amazon este constant criticat ca investeste prea mult in urmatorul lucru pe care au de gand sa-l lanseze si, totusi, fiecare investitie se sfarseste obtinand un randament. Noi suntem critizati ca investim prea mult in comunitatea noastra, dar, in mod fundamental, daca nu investesti nu poti creste”.
Sursa: http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323420604578652391165965364.html?KEYWORDS=ecommerce
Leave a reply