Best practice: Organizarea optima a fluxului de livrare
RaporteazaPlease briefly explain why you feel this question should be reported .
Imi imaginez ca acesta poate sa difere de la o activitate la alta ori in functie de metoda aleasa de fiecare manager de magazin online insa daca ar fi sa trasam niste reguli generale de organizare a fluxului intern, de la aranjarea produselor pe coduri, pana la trimiterea coletelor, care ar fi cele mai importante etape de discutat pentru un flux cat mai optim? Luand in considerare si faptul ca exista sau nu integrare cu curierul.
Simulare pentru un business mediu:
– stocurile sunt aranjate pe rafturi in functie de cod, culoare
– primesc 20-30 comenzi/ zi
– pe parcursul sosirii comenzilor pregatesc coletele in ordine cronologica
* vad comanda in tabloul de bord, aduc toate produsele aferente comenzii si o aranjez in plic/cutie
* daca toate produsele sunt in stoc, sunt functionale, totul e in regula etc, pot sa printez factura pe care o adaug in plic/cutie, sigilez plicul/cutia
* completez AWB (manual fara integrare cu app curierului) & print 1 exemplar pe care il pun pe plic/cutie borderou cu toate coletele & print 2 exemplare
=> intrebare: completez awb-ul pe parcursul completarii fiecarui colet cu produse sau pregatesc coletele cu produse iar apoi incep si completez toate awb-urile? cum e mai optim?
– am pregatit toate comenzile aferente zilei in curs primite pana la ora x
– chem curierul, predau coletele, primesc un borderou semnat, astept urmatoarele comenzi 🙂
Din experienta voastra, simularea de mai sus este completa? ce ar mai fi de adaugat? ce exemple de buna practica aveti in legatura cu un flux optim?
Va multumesc!
B.
Răspunsuri ( 6 )
Poti face awb-ul din platforma? Adica sa il integrezi in softul tau de ecommece sa pui acolo prin API-ul de la curier? Sa apesi pe un buton eventual si sa ai AWB-ul completat?
Ar mai fi de vazut daca lasi comenzi pentru a „2-a zi” sau le onorezi din prima pe toate in ziua 0, ziua lansarii comenzilor, si apoi sa te gandesti cu le procesezi, intai pe cele in „revenire” si apoi pe cele lansate „azi” sau altfel? Sau aloci timp special, de la ora 9 la 11 comenzile de azi, de la 11 comenzile de ieri?
Cat timp se consuma cu procesarea unei comenzi? Cati furnizori ai pe comanda in medie? Ce fel de oameni iti proceseaza comenzile, cat timp fac in medie per comanda?
Vrei sa normezi aceste operatiuni? Sa le masori si sa le optimizezi?
Ce scor dai operatorilor de comenzi, tii cont de incarcarea lor? Dar ce scor dai furnizorilor cu care lucrezi?
In situatia de mai sus, am luat in considerare onorarea comenzilor in aceeasi zi, fara integrare cu api curier, 1 om alocat pentru expedieri, 3 furnizori, medie 25 colete/zi.
Nu am lansat inca magazinul iar inainte as dori sa pun bazele unui flux de expediere cat mai optim, fara pasi morti, redundanti.
Cel mai probabil, din practica, voi ajunge la o concluzie (urmarind indicatorii mentionati) insa pentru fluxul initial doresc sa intocmesc o procedura si mi-ar fi fost de ajutor cateva exemple de buna practica care sunt general valabile in ceea ce priveste expedierile, de ex:
Situatia A: la ora 15 pregatesc toate comenzile din ziua curenta (primite pana la ora 15)
– e mai optim sa printez facturile si sa completez+printez awb-urile- toate odata dupa ce am aranjat produsele in cutii?
sau
– e mai optim sa printez factura si sa completez awb-ul pentru fiecare comanda in parte, apoi pot sa preiau urmatoarea comanda.
Sau alte exemple/ situatii/ etape legate de expedieri eventual un work flow
Multumesc!
B.
Daca ai resurse specializate, daca ai oameni sa faca sau poti etapiza procesul, eu prefer „linia de asamblare”, adica spargerea taskurilor mai complicate in taskuri mai simple si executarea lor la nivel specializat, adica, „toate odata dupa ce ai facut coletele”.
Daca nu ai resurse specializate, daca vrei sa ai oameni creativi, daca vrei sa poti inlocui pe cineva usor, poti adopta tehnica „omului bun la toate” care sa fie capabil sa faca de la A la Z totul, sa proceseze o comanda, sa faca logistica, sa printeze el AWB-ul, sa dea el coletul in camera unde le strangi sa vina curierul etc.. deci, in aceasta ipoteza, care are si ea avantajele ei, ar trebui sa faci AWB-ul, sau fiecare persoana = consultant de vanzari, sa isi faca singur planificarea cum stie el mai bine, deci.. probabil ca as adopta a doua strategie „optim dupa fiecare comanda in parte”.
Acum decizia e la tine, cum te simti tu mai ok, eu zic sunt ambele la fel de bune. Spor!
Multumesc pentru raspunsuri!
In acest caz, cel mai probabil voi merge pe solutia 2.
1. se verifica comenzile primite in ordine cronologica in ziua curenta, pana la ora x
2. se identifica si ridica produsul(ele) din depozit,
3. se aranjeaza produsul(ele) in plic/colet,
4. se printeaza factura (1 exemplar)
5. se sigileaza plicul/coletul
6. se printeaza awb-ul (2 exemplare)- apropo, e interesant de vazut daca pastrati hartogaria awb-ului. curierii semneaza si exemplarul care ramane la experditor? sau doar in teorie se practica pastrarea awb-ului de catre vanzator?
7. la sfarsitul ambalarii tuturor coletelor aferente comenzilor primte pana la ora x, se cheama curierul sa ridice coletele (max pana la ora y)
p.s. poate topicul va fi interesant si pentru alti membrii, asa ca poate ar trebui redenumit in „Organizarea optima a fluxului de livrare”, nu de vanzare asa cum am scris eu gresit + tag „proceduri interne”, „organizare activitate”. poate se vor mai discuta si alte procese/ proceduri interne. eu sunt interesata si voi urmari aceste subiecte
Profitabilitatea sau optimizarea in cazul tau se masoara in ore pentru ca tu platesti un agajat per ora, sau faci tu treaba asta.
Din acest punct de vedere, faci o lisat cu toate procesele pe care le ai si vezi care iti consuma mai mult timp si cum poti sa-l optimizezi. La mine de exemplu intr-un proces de comanda, cel mai mult timp il consuma, completarea awb-ului, acest proces teoretic ma costa scump, pe viitor ma gandesc sa caut un curier care are o aplicatie pentru platforma mea. Astfel incat generarea awb-ului sa-mi ia putin timp.