Cum arata peisajul global al marketplace-urilor online, in 2025?
La intrebarea din titlu a raspuns recent euromonitor.com, care noteaza ca peisajul global al marketplace-urilor online se dezvolta rapid, gratie inovatiilor tehnologice, modificarii comportamentului consumatorilor si competitiei intense. Brandurile si selleri care vor sa profite de asta trebuie sa fie atenti la platformele nou-aparute, care vor sa isi creasca numarul de parteneri terti.
In 2024, marketplace-urile online au totalizat 62% din totalul vanzarilor e-commerce cu amanuntul, la nivel global (echivalentul a 2,4 trilioane $). Majoritatea acestor vanzari au fost facute de catre selerii terti: 81%; in 2014, acest procent era de 72%.
Interesati din ce in ce mai mult de costuri, consumatorii au popularizat marketplace-urile axate pe reduceri, ca Temu, Shein, AliExpress sau Trendyol. Acestea opereaza cel mai des prin trimiterea produselor direct de la producatori la consumatori. O alta tendinta este cea reprezentata de platformele social media Douyin si TikTok, care au incorporat elemente de marketplace e-commerce si ofera utilizatorilor ocazia de a descoperi produse noi via livestreaming si de a le cumpara rapid.
Singurul punct fizic de contact dintre client si vanzatorul online este livrarea comenzii – care este un moment critic pentru satisfactia clientelara. Intr-un peisaj in care se pune accent pe livrarea si returul gratuite, operatorii de marketplace-uri din intreaga lume au investit masiv in infrastructura logistica, pentru a reduce timpii si costurile de livrare. Asa a ajuns Amazon sa trimita gratuit abonatilor Prime in 2 zile peste 300 de milioane de produse, in conditiile in care initial oferea aceasta gratuitate la doar 1 milion de produse.
O alta observatie tine de extinderea acestor platforme online care reunesc mai multi selleri si pe alte verticale de business: servicii financiare, retail media si advertising, logistica si programe de loialitate.
Leave a reply