Inregistreaza-te

Conectare

Parola pierduta

Ti-ai uitat parola? Introdu adresa de email asociata contului si vei primi instructiuni pentru recuperarea parolei.

Adauga intrebare

Ne pare rau dar nu ai permisiunea sa adaugi intrebari.
Trebuie sa te conectezi pentru a adauga o intrebare.

Conectare

Inregistreaza-te

Pentru a avea acces in toate sectiunile site-ului este nevoie sa ai cont.

123

Cum calculati „Top vanzari” sau „Trending” pentru un magazin online?

Una din cele mai bune metode de a sorta produsele este dupa „Top vanzari”. Pe unele site-uri gasiti si „Trending” (tendinte), care va arata produsele care au cele mai multe vanzari recent.
Vreau sa discut in articolul curent despre cateva capcane ale acestui sistem si sa prezint si cateva solutii, cu mentiunea ca conteaza foarte mult nisa si tipul clientului.

Ideea de a scrie articolul mi-a venit citind cartea „Tribe of Mentors” a lui Timothy Ferris:

Due to rapid growth, there would be a misleading recency bias—in other words, a newer decent episode could be „more popular” than an older blockbuster episode that was 3x the average at the time. […]
Explanation from my statistician brother: „I first modeled the growth of the podcast over time. I used a linear regression model after a logarithmic transformation. (A logarithmic transform, which implies that the downloads have been growing exponentially, was the near optimal box-cox transformation.)
I calculated the standard error at each point using the 95 percent prediction bands. For each podcast episode, I then calculated the residual (the difference between the observed downloads and the regression line) and then standardized this difference by the standard error. I then ranked episodes according to this metric, by how many standard deviations they exceeded the mean trend line.”

Ma simt depasit de explicatia de mai sus, asa ca vin cu niste observatii personale despre cum sa faceti sortarea produselor:

  • Un prim lucru de care sa tineti cont este ca vanzarile cresc odata cu trecerea timpului. Adica daca ati introdus in stoc un produs in mai multe variante ale lui in 2015, 2016, 2017, 2018, e posibil ca prima saptamana de vanzari ale unui produs din 2018 sa aiba vanzari mai mari decat atunci cand ati introdus un produs in 2015.
  • Un alt factor este noutatea adusa de un produs. E posibil ca produsul din 2018 sa aiba un pret similar sau doar cu putin mai mare decat cel din 2017, si, in acelasi timp sa vina cu functii mai bune. Am intalnit recent problema asta, am dorit sa imi cumpar un router, am intrat pe un magazin online, am ales top vanzari si mi-a fost aratat un router cu numeroase vanzari, dar generatie mai veche. Produsul mai nou (si, probabil, mai bun; sau, oricum, cel pe care l-as fi preferat) statea mai rau la vanzari. Am verificat de proba, daca situatia se aplica si in prezent: in sectiunea „Routere” C5, desi mai nou, este net depasit de C2, care e o varianta mai veche a routerului, la un pret similar. Detalii despre produse.
  • Un alt criteriu este perioada de masurare pentru criteriul “top vanzari”. Daca luati in considerare doar ultima luna, e posibil ca un produs sa aiba o comanda foarte mare in luna respectiva, si sa fie foarte mult influentat de asta. Daca luati ca perioada de masurare un an sau mai multi, exista posibilitatea ca produsele nou lansate sa nu apara in top. Aici e mai dificila decizia.
  • Un alt criteriu ar putea fi valoarea produselor. Daca vindeti televizoare de 1.000 de lei si televizoare de 4.000 de lei, ar trebui sa cautati o solutie prin care sectiunea “cele mai vandute” sa nu fie ocupata doar de televizoarele ieftine. Vedeti PC Garage, unde cele mai vandute telefoane mobile sunt sub 1.000 de lei versus eMAG, unde cele mai vandute telefoane mobile sunt Samsung Galaxy S8 si S9.

Cateva solutii posibile, cu mentiunea ca conteaza foarte mult nisa magazinului si profilul de client:

  • La GPeC Summit din 2018 mi-am notat pe blog asa: „use badges, even invent them (top product, top sales)”. Ar fi foarte util ca in pagina de routere sa ai o mica eticheta intr-un colt cu anul (eventual si luna) de lansare pe piata. Daca ati introdus intr-un magazin de moda produse din ultima colectie, puteti pune pe imaginea produsului, in pagina de categorie, o mica explicatie despre acest lucru pentru produsele care se califica.
  • Pentru problema cu valorile diferite de televizoare (cele de 1.000 de lei se vor vinde mai mult decat cele de 4.000 de lei), puteti lua fie valoarea vanzarilor unui produs (adica daca aveti o vanzare pentru un televizor de 4.000 de lei, asta e echivalent cu 4 vanzari de televizoare de 1.000 de lei), fie o formula in acest sens (vanzarile sa nu conteze 100%, dar poate 70% in stabilirea ierarhiei).
  • Daca cineva va comanda 10 televizoare versus aveti 10 comenzi de cate un televizor, cred ca importanta acestor vanzari ar trebui sa fie diferita. Iarasi, s-ar putea pondera importanta unei vanzari de 10 bucati.
  • Legat de perioada, as merge pentru vanzarile din ultima luna.
  • Cei de la Amazon aveau intr-o vreme Best Sellers. In prezent, merg mai degraba pe Featured, desi exista si la ei si functia de Best Sellers, dar e mai putin promovata.
top vanzari

Sursa: https://goo.gl/jK2AJg

Raspunde la aceasta intrebare