Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Care este ROI-ul unei campanii de SEO? Cat costa o campanie SEO?

Atentie: articol lung, dureaza cel putin 15 minute sa-l cititi – creeaza dependenta de cifre!!!

Acum ceva vreme colegii de la DWF au scris un articol (http://dwf.ro/blog/cat-costa-o-campanie-seo/) si chiar m-au rugat sa il share-uiesc aici pe ECOMpedia, si le-am spus atunci ca am o solutie mai buna, voi comenta articolul lor si voi adauga ceva informatie la el, deci, ceea ce veti citi in continuare sa stiti ca va face parte dintr-o analiza ca va fi prezentata la studiile de caz din cadrul cursului de Google Analytics ce il voi tine timp de 2 zile pe 24 si 25 octombrie, de aici: http://buzzle.ro/curs/sexy-analytics/. In ziua 2, la partea de exercitii practice, vom face un astfel de raport, daca avem date specifice in conturile participantilor la curs. Abonatii la newsletterul ECOMpedia vor primi pe langa acest articol si un voucher de discount in valoare de 10% in emailul ca va fi trimis probabil azi putin mai tarziu, pentru acest curs. 

Ok, deci despre SEO, cat costa si cum il evaluez.

…Care este costul unei campanii de promovare SEO? Ce pret trebuie sa platesc pentru a ajuge pe prima pagina in Google? Cat costa optimizarea SEO pentru un magazin online? Cum se calculeaza pretul unui serviciu SEO? Este mai eficient sa angajeze un om dedicat pentru aceasta activitate, sau sa lucreze cu o Agentie SEO?…

Tot ce am citit in articolul scris de colegii de la DWF este adevarat, mai putin ultima parte, in care se arata un grafic legat de cat trafic ai cu si fara SEO, grafic probabil generat cu un tool de seo, folosit probabil de multi dintre colegii mei de breasla, din zona aceasta, consultanta pe SEO (eu nu ofer servicii de acest gen, cu mine daca vreti stati de vorba despre content marketing sau inbound marketing, insa si eu invat in acest domeniu, inca – Alin Vlad, care a fost trainer anul acesta la Scoala de Vara GPeC stie mai bine ca mine sa va ajute). 

Am sa comentez foarte putin ultima imagine din articolul cu pricina, despre cat costa o campanie de seo.

crestere-trafic2

Sursa: http://dwf.ro/blog/cat-costa-o-campanie-seo/

Se arata in acest grafic, si multe agentii media din zona de consultanta seo fac acelasi lucru, ne arata mereu care seste importanta canalului media google/organic prin scaderea traficului de pe un site, il luam din Google Analytics, ceea ce reprezinta traficul generat de cautarile organice. Nu mai stim ce cuvinte cheie sunt acolo, avem acel not provided, dar multe sunt din zona de brand.. ceea ce uita toti colegii mei din zona de seo, este ceea ce eu numesc „rata de crestere naturala” a internetului romanesc, sau masura in care un site de comert electronic, sau un site din alta nisa, beneficiaza de o „crestere naturala” a ceea ce putem denumi, larg, „Internetul Romanesc”. As vrea sa luati ceea ce voi scrie mai jos nu ca litera de lege, mai degraba ca pe o completare, ca pe o adaugire la ceea ce au scris multi altii de-a lungul timpului cand calculeaza costul unor campanii de SEO.

Oamenii care fac marketing online, sau marketing in general stiu ca le trebuie 3 piloni pentru a-si desavarsi strategia de marketing: datele proprii (analytics), vocea consumatorului (voc) si datele din piata, concurenta (benchmark). Am mai scris acu ceva vreme un articol despre cum poti sa vezi date concurentiala chiar in contul de Google Analytics.

Acum am sa ma referer la datele pe care companiile din orice sector le publica periodic, prin comunicate de presa. Sa presupunem ca pe retailul online si anul acesta preconizam o crestere de 25%, eu asa estimez. Poate sa fie undeva intre 20 si 30%, din datele pe care le am eu personal de la clientii mei, din datele comunicate in piata, din datele comunicate de alti analisti care au o privire mai larga a pietei, cum ar fi Marius Ghenea sau Andrei Radu, de la GPeC. 

Cum credeti ca va raportati voi la o crestere organica a industriei de 25% pe an?

Daca v-ati propus ca si KPI la inceput de an cresterea cu 20% a cifrei de afaceri sau a traficului pe site, cum credeti ca va raportati fata de piata? Este bine ce v-ati propus? Sunteti pe plus? Sau pe minus? Daca v-ati propus 30% probabil ca veti fi peste media pietei cu aproximativ 5%, si de asta e important sa ne ancoram datele in evolutia pietei, nu doar pe cifrele proprii, de asta aveti nevoie si de un benchmark independent, de o analiza cumva din afara scaunului de CEO al companiei voastre.. Nu as vrea sa intru aici in polemica, doar sa ridic un mic semn de intrebare, asupra a ceea ce inseamna o „crestere naturala”, organica, si sa va fac sa va chestionat propriile KPI-uri si TARGET-uri stabilite sper la inceput de an. 

Cum credeti ca se obtine o crestere anuala de 20-30% pe industrie, de unde? Din ce surse?

Am sa propun spre dezbatere un singur raspuns azi, si anume din traficul organic. Din aportul de oameni noi care intra din ce in ce mai mult pe net, si din baza de internauti existenti (care nota bene creste si ea – gradul de penetrare al computerelor in gospoadariile romanilor, vezi institutul de statistica, si gradul de penetrare al accesului la internet, mobil sau fux, vezi datele de la ANCOM – autoritatea in domeniu) vor fi din ce in ce mai multi care vor afla ca pe langa emailuri, mesaje pe retelele de socalizare si messenger mai exista si altceva de facut, probabil cativa vor afla ca se poate cumpara pe NET, nu-i asa? 

Parte din cresterea anuala organica se va realiza organic, prin cautarile organice de pe big brother, Google, amicul nostru al tuturor, inclusiv al comerciantilor online. Sper sa fiti de acord cu mine.

La un moment dat acum multi ani de zile chiar colaboram cu trafic.ro, luam acel Net-Index al lor, exista si acum, pe sectiunea comert electronic si faceam niste estimari, sau ma jucam cu evenimentele offline in acel grafic interesant, cum ar fi, nu-i asa ca pe 14 septembrie nu au mai sunat la fel telefoanele la magazinul vostru online, traficul a scazut in mod curios, ca in fiecare an?? E… aceste chestii fac parte din influenta clara a offline-ului in online, si tot de acolo vine si crestrea asta organica de care vorbesc acum. 

netindex-ecommerce-2006-2010

 

Acum 10 ani, cresterea era mare de tot, am asistat fizic la cresteri de 300% (eram atunci la emag), apoi de 100%, si acum s-a mai domolit aceasta crestere organica, la numai 20-30% pe an. Tineti va rog minte aceasta cifra, e importanta in ecuatia ROI-ului pentru campaniile SEO.

Cum calculez in realitate ROI-ul pe campaniile SEO? Cum stiu cand sa ma opresc la timp din ceea ce fac pe SEO?

Raspunsul nu e deloc simplu si am sa il detaliez in cadrul cursului de Google Analytics pe care il voi tine in data de 24 si 25 octombrie, unde cei abonati la newsletterul ECOMpedia vor mai primi si un voucher de 10% discount. Dar, voi spune doua cuvinte si aici, mai jos.

roi-seo

Sunt in graficul de mai sus 3 curbe:

  1. albastru – datele voastre google/organic din Google Analytics
  2. verde – curba estimata de „crestere naturala”, organica, nu pe industrie, ci la voi pe business-ul propriu (date proprii)
  3. rosu – curba propusa de „vizibilitate” seo, de trafic organic pe seo, propusa de compania de consultanta seo, sa zicem un target pe care si l-a propus in contractul cu voi, insa.. nu la el voi face referire mai jos.

Acum, pentru cei care vor varianta scurta a ceea ce voi explica la curs, cum calculam ROI-ul, formula lui este aria dintre curba verde si curba albastra, o integrala.. si mai pe intelesul celor care nu au fost atenti la matematica, este vorba de diferenta dintre cati bani (tot roi, tot margine, nu cifra de afaceri) faceti lunar din google/organic din care scadem „cresterea naturala” organica, ce se poate estima la nivel de industrie, sau se poate extrapola din datele proprii pe care le aveti de ani de zile fiecare.

Succes la masurat corect ROI-ul pe SEO!

PS. cei care sunt atenti la grafic vor observa si un bonus.. dar nu spun, astept comentariile, un bonus care salveaza muti bani si care se vede pe graficul de mai sus, facut sigur intr-un fisier banal, de calcul tabelar.. 

 

 

 

Despre Liviu Taloi

Liviu is Co-Founder of the ECOMpedia.ro project and Community Manager for GPeC (Gala Premiilor e-Commerce - Romanian e-Commerce Award Gala). He has over 15 years of experience in online marketing and 10 years in e-commerce. He was, among other past jobs, PR Manager at eMAG. In 2005, he founded a web consulting company specialized in e-commerce and sites evaluation, Web Audit. He is also speaker at conferences and seminars, especially dedicated to electronic commerce, he write articles and market analysis. Skills: e-commerce, site audit, UX, CRO, Analytics, Online Marketing. Taloi has been selected by Cardinal Path to be a regional trainer of Google Partner Academy Programme in Google Analytics. Taloi has also GAIQ - Google Analytics Individual Qualification certification. Liviu TALOI has worked with online shops as eMAG, MarketOnline, SigmaNET, F64, FashionUP, TAMOS, Kurtmann, ZorileStore, Vexio.ro, MetaphoraBijoux, Gutuie.ro, eMenAtWork, e-commerce platforms & full digital agencies as Content Speed, Shopmania BIZ, Retargeting.biz, online tourism sites as EXIMTUR, Veltravel, he did usability & conversion rate optmization projects as for BCR - sIT Solutions AT Spardat Gmbh, Bitdefender (USA site), SKIN media, he delivered Google Analytics closed&open trainings as for BrainArt, Siniat, ING NN Asigurari de Viata, Google Partner Academy. In recent years, Liviu Taloi provided expert advice to more than 100 Romanian online stores in e-commerce, usability, analytics, conversion rate optimization and online marketing. Many of these online companies are now market leaders in their niche.

Follow Me

Leave a reply