Inregistreaza-te

Conectare

Parola pierduta

Ti-ai uitat parola? Introdu adresa de email asociata contului si vei primi instructiuni pentru recuperarea parolei.

Adauga intrebare

Ne pare rau dar nu ai permisiunea sa adaugi intrebari.
Trebuie sa te conectezi pentru a adauga o intrebare.

Conectare

Inregistreaza-te

Pentru a avea acces in toate sectiunile site-ului este nevoie sa ai cont.

123

Ai un magazin online de dimensiuni mari, peste 1.000 de produse? Cum faci meta descrierile semi-automat?

2018.03.16 meta-description

Meta descrierile joacă un rol important în SEO – optimizare pentru motoarele de căutare. Deși nu sunt un factor de ranking/poziționare, cu alte cuvinte, nu contează dacă faci o meta descriere înțesată cu termeni-cheie, asta nu te va ajuta să apari mai sus în Google, totuși contează pentru rata de click. Când cineva caută [jocuri de acțiune 2018] la Google, va primi, probabil, 10 rezultate “organice”, “naturale” (+/- alte tipuri de informații, în era căutărilor universale, Universal Search). Din aceste 10 rezultate, unele îi vor face cu ochiul mai mult decât altele și va face click pe ele. Meta descrierile ajută. Un criteriu ales de internauți e și ca rezultatele să aibă o meta descriere, iar, când aceasta există, să conțină și termenii-cheie pe care i-a căutat.

La modul general, găsiți un ghid bun despre meta descrieri pe site-ul Moz, Meta Description | Moz, și tot acolo un articol despre noile lungimi-standard pentru meta descrieri, How Long Should Your Meta Description Be? (2018 Edition) – Moz.

Cum faci însă dacă ai un site cu foarte multe pagini, >1.000? Insist să cred că pentru un site de dimensiuni mai mici de acest număr se poate aloca o persoană care în câteva ore să producă aceste meta descrieri, și apoi să le introducă în site, automat sau manual, prin metoda copiere-lipire, copy&paste. Vreau, în articolul de față, să dau o soluție și pentru magazinele mari.

Întâi de toate, o observație – investițiile de buget în Pay-Per-Click (plata per click, în special Google AdWords, Facebook Ads, dar și alții) sunt, în general, mai mari decât investițiile în SEO, deși o investiție în SEO poate aduce, pe termen lung, leu contra leu, beneficii ceva mai mari (dar, într-adevăr, ceva mai greu de măsurat).

Despre cum sunt făcute reclamele, în sine, poți să te uiți și la reclamele Google AdWords. Textele unei reclame Google sunt de obicei “muncite”, testate foarte mult, comparate, analizate, păstrate doar cele care aduc rezultate, îmbunătățite constant, actualizate. Comparați asta cu meta descrierile “standard” – părăsite, dacă sunt setate sunt de multe ori prost făcute, cu “scăpări”, și, mai mult, odată setate, rareori schimbate ulterior.

Câteva criterii pentru o meta descriere bună (am scris mai multe aici):

  • Să te incite să faci click.
  • Să nu fie duplicat.
  • Să nu conțină caractere speciale (de preferat, fără diacritice, sau ghilimele duble “).
  • Să nu fie înțesate de cuvinte cheie, acestea să existe, dar nu excesiv.
  • Să, fie în general, între 110/120 și 160 de caractere, deși situații mai recente au sugerat că Google testează și variante în care meta descrierilor le este alocat mai mult spațiu, de văzut unul din linkurile de la începutul articolului pe tema asta.

În unele situații, dacă ai un site mare, decât să faci greșeala să preiei automat, să zicem, primele 150 de caractere ale textului din pagină și să faci o așa-zisă meta descriere, e de preferat să nu pui nici un text. Google, în general, poate să își dea seama mai bine care ar putea fi un text automat de preluat din site, și va afișa ceva mai bun decât o meta descriere automatizată.

Îți dau însă o altă soluție, în articolul de față. Sugerez să ai următorul mod de lucru:

  • Aloci ceva timp pentru acest task.
  • Faci o cercetare pe Google AdWords, în România și alte țări, pentru fraze, în limba română și nu numai, legate de business-ul tău. Te poate ajuta acest tool să cauți în reclame Google AdWords. Joacă-te cu termenii, testează și cuvinte de tipul “preț” sau “cumpăr” în căutări, verifică cât mai multe piețe. Mergi și pe pagina 2 de rezultate. Desigur, tool-ul funcționează doar dacă dezactivezi un eventual AdBlock activat în browser, anterior. Nu te îndemn să copiezi, dar vei avea probabil surse de inspirație bogate.
  • Faci 3 sau 4 grupuri de cuvinte cheie. În fiecare grup de cuvinte cheie poți avea fraze care nu se întâlnesc în celelalte grupuri. Spre exemplu, un grup de cuvinte cheie poate conține fraze legate de livrarea produselor, garanție, politica de retur și de ce te face unic. Un alt grup de cuvinte cheie poate să se refere la discount-uri, prețuri, suportul clienți, comunitate și de ce revin clienții la tine în site. În fine, un grup de cuvinte cheie poate conține îndemnuri la acțiune de a intra pe site, îndemnuri de a cumpăra, îndemnuri de a se informa mai mult. Reține că într-o enumerare se reține de obicei primul, și, într-o măsură mai mică, ultimul element din listă. Așadar, pune în grupul final lucruri care sunt importante. Vom folosi în meta descrieri titlul produsului pentru grupul inițial. E bine ca aceste grupuri să aibă cât mai mulți termeni (15-20, ca minimum, dar pot fi și mult mai mulți). Dacă ai mulți termeni, scade probabilitatea de a genera meta descrieri duplicat în site. E de preferat ca în cadrul aceluiași grup lungimea textelor să fie similară. Cele trei grupuri de texte trebuie să aibă un număr de valori diferite unul de altul.
  • Faci un algoritm pentru generarea semi-automată a meta descrierilor.

Exemplu algoritm, într-un limbaj care nu există, dar care poate fi înțeles, sper, și adaptat în limbaje “reale”. Algoritmul ar trebui înțeles și scris de un programator, nu de un deținător de business:

string Genereaza_Meta_Description (string URL, string Nume_Produs, string Nume_Site); // o funcție care returnează un meta description, pe baza a trei parametri, toți variabile de tip string, URL-ul paginii curente, numele produsului curent, numele site-ului

{

const string array grup_1_texte = [ “Livrare in 2 zile lucratoare”, “Livrare in 48 de ore lucratuare”, “Comanda azi si livram in maximum 2 zile”, “Comanda azi si vom livra in 2 zile”, “Garantie 14 zile”, “Poti returna produsul oricand in primele 2 saptamani”, “Retur produse fara intrebari suplimentare”, “Singurul magazin online care …” … etc. ]; // ca mențiune, e de preferat ca lungimea textelor să fie cât mai similară, nu am respectat asta; e un vector de tip constantă care conține toate elementele din primul grup

const string array grup_2_texte = [etc., etc.]; // fără “dubluri” cu grupul 1, fără texte care ar suna ciudat dacă ar fi puse în plus față de grupul 1;

const string array grup_3_texte = [etc., etc.]; // fără “dubluri” cu grupul 1 și 2 de texte

long int ASCII = 0;

for (i=0; i < length (URL); i++) { ASCII = ASCII + NUM ( URL [i] ); }
// Cu această secvență de cod obținem un număr din URL; atribuim fiecărei litere din URL valoarea ASCII a acelui caracter și facem suma acelor valori; obținem un număr în general unic pentru fiecare URL în parte; sigur, pot exista 2 URL-uri cu același cod ASCII generat, dar sunt excepția, nu regula
// Pentru valori ASCII: https://www.asciitable.com/
// Puteți lua în considerare să eliminați automat “https:///www.numesite.ro/” din URL, și, de asemenea, caracterele “/” și “-“

a = Length (grup_1_texte []); // “aflăm” numărul de elemente ale primului grup

b = Length (grup_2_texte []);

c = Length (grup_3_texte []);

// Notă: Cele trei grupuri de texte trebuie să aibă un număr de valori diferite unul de altul.

m = ASCII modulo a; // Aici atribuim unei noi variabile, M, restul împărțirii variabilei ASCII la lungimea primului grup; vom obține un număr mai mic decât a
n = ASCII modulo b; // n nu este neapărat diferit de m, dar b este neapărat diferit de a
o = ASCII modulo c;

string Meta_Descriere = “; // inițializăm o variabilă de tip string;

if ((length (Meta_Descriere) + length (Nume_Produs)) <= 160) { Meta_Descriere = Meta_Descriere + Nume_Produs; } // dacă meta descrierea inițială, adică ” la care adăugăm numele produsului are sub 160 de caractere, se adaugă numele produsului

if ((length (Meta_Descriere) + length (Nume_Site)) <= 160) { Meta_Descriere = Meta_Descriere + Nume_Site; } // adăugăm și numele site-ului; e de preferat ca “Nume_Site” să fie de forma ” – NumeSite.ro”, adică să aibă și un spațiu și un caracter separator, poate fi ” – “, sau ” | “, sau ” : “, sau altceva, dar fără caractere speciale, ce pot fi afișate ciudat în Google; puteți lua în considerare să variați și forma în care scrieți Nume_Site, să aveți câteva variante distincte ale scrierii brandname-ului, poate fi Site.ro, Brand Name, BrandName;

if ((length (Meta_Descriere) + length (grup_1_texte [m])) <= 160) { Meta_Descriere = Meta_Descriere + grup_1_texte [m]; }

if ((length (Meta_Descriere) + length (grup_2_texte [n])) <= 160) { Meta_Descriere = Meta_Descriere + grup_2_texte [n]; }

if ((length (Meta_Descriere) + length (grup_3_texte [m])) <= 160) { Meta_Descriere = Meta_Descriere + grup_3_texte [o]; }

// puteți lua în considerare să aveți și un grup 4 de termeni, de văzut dacă, în medie se “atinge” valoarea de 160;
// puteți pune valoarea “160” într-o constantă, pentru situația în care numărul acesta va crește, conform noilor algoritmi Google;

return Meta_Descriere; // în fine, se returnează valoarea din Meta_Descriere;

}

Ca observație, folosesc valoarea ASCII a URL-ului și nu fac un simplu Random (length (grup_1_texte [a])), pentru că dacă algoritmul va rula de mai multe ori pe același URL, va genera valori distincte prin Random, pe când artificiul folosit de mine face să fie aceeași valoare de fiecare dată.

Algoritmul descris de mine are avantajul că veți avea niște descrieri cu o probabilitate mare de a fi unice, vor fi incitante, vor atrage clickuri, și vor putea fi actualizate ușor. Vă sfătuiesc să faceți grupuri de cuvinte cât mai mari, pentru a crește probabilitatea de a face meta descrierile unice.

Principala “bubă” a algoritmului meu e probabilitatea de a genera conținut duplicat, dar consider că pentru niște grupuri mari din care să se aleagă meta descrierile, probabilitatea respectivă e redusă. În opinia mea, soluția e mult superioară variantei de a genera meta descrierile din primele 160 de caractere din descrierile unui produs.

Exemplu calcul:
bucket-of-texts

Raspunde la aceasta intrebare