Brigitte Delearde este liderul digital al grupului de software IBM. In urmatorul articol ea reflecta asupra celor trei concluzii ale sale in urma participarii la summit-ul global IBM Smarter Commerce, care a avut loc in perioada 18-20 iunie in Monaco.

1. Marketing-ul trebuie sa fie puternic ancorat in date

Datele stau la baza erei digitale. De-a lungul summit-ului Smarter Commerce a existat un mesaj clar transmis atat de catre speakeri (vorbitori), cat si de clienti – pentru a avea succes, companiile trebuie sa invete sa foloseasca eficient datele. Companiile care-si folosesc intr-un mod inteligent concluziile oferite de date cresc, deoarece astfel reusesc sa aiba o intelegere mai profunda a clientilor. Sir Terry Leahy, fost CEO la Tesco, a explicat cum afacerile s-au indepartat de modelul traditional al “data insights”, bazat pe date demografice si varsta, indreptandu-se spre un model nou, axat mai mult pe obiceiurile consumatorilor. Acest mod de gandire ar putea parea simplu, dar sta la baza revolutiei marketing-ului.

2. Datele sunt doar atat de bune pe cat stiti sa le folositi

In era “Big Data”, afacerile sunt intarite de concluzii oferite de date - data insights. Uneltele de analiza s-au dezvoltat cu o viteza incredibila pe parcursul ultimilor ani, multe companii extinzandu-si rapid departamentele specializate pentru a putea face fata volumului tot mai mare de date. Totusi, multe companii dau gres prin faptul ca petrec prea mult timp fiind fascinate de capacitatea lor de analizare, fara sa actioneze asupra (ca urmare a) cunostintelor acumulate. Exista o supraincarcare cu informatie – iar de multe ori companiile nu au indemanarea, priceperea sau workflow-ul (modul de lucru) necesar procesarii si utilizarii datelor.

Analizarea datelor necesita o structura si o strategie bine stabilite. Fara un plan concret, companiile risca sa faca analizari (cercetari) nesfarsite care nu duc nicaieri. Un exemplu excelent de folosire a datelor a fost oferit la summit-ul Smarter Commerce de catre cei de la Wehkamp, un retailer olandez din domeniul modei. Prin folosirea unui set cuprinzator de unelte de analiza, ei au reusit sa-si ajusteze oferta in functie de nevoile clientilor, iar intre timp cifra lor de afaceri s-a dublat.

3. Noua era este centrata in jurul clientului, nu a produsului

In marketing nu mai este vorba doar de vanzarea produselor; este vorba si de a intelege clientii si de ingrijirea relatiilor cu acestia. Companiile de succes sunt cele care fac eforturi pentru a stabili si a construi relatii cu clientii lor. In era social media, clientii vorbesc iar companiile ar trebui sa-i asculte, pentru ca, facand asta, ar trebui sa poata furniza oferta potrivita, in locul potrivit si la momentul potrivit.

“Clientul pe primul loc” a devenit oarecum un motiv cheie in ultimii ani. Totusi, multe companii nu au realizat cat de fundamentala este aceasta schimbare, interpretand-o drept “Vreau sa-mi satisfac clientul – cu produsele mele”. Ceea ce nu inteleg unii este ca a avut loc o schimbare completa in dinamica dintre afaceri si clientii lor; clientii au acum mai multe posibilitati si se asteapta la o experienta personala. Asadar, afacerile trebuie acum sa-si foloseasca abilitatile pentru a livra ceea ce clientul doreste. La summit, Coca-Cola a oferit o ilustratie fascinanta a modului prin care reuseste asta, bazand toata comunicarea pe prietenie si oameni mai degraba decat pe produs.

Sursa: http://www.smartercommerceblog.com/articles/2013/07/12/3-key-takeaways-from-the-ibm-smarter-commerce-global-summit-in-monaco/
Autor: Brigitte Delearde

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)