Un subiect care pare sa nu-si piarda din importanta si care revine frecvent in cadrul worshopurilor si conferintelor de marketing este legat de greselile care apar la lansarea unei afaceri online. Aceasta problema ii preocupa atat pe incepatori care cauta sa evite cele mai comune greseli comise din lipsa de experienta dar si pe veterani carora le place sa vorbeasca despre lucrurile pe care si-ar dori sa le fi facut altfel la inceput de drum.

Corbett Barr, fondatorul platformei Think Traffic si creatorul site-ului How to Start a Blog that Matters (Cum sa creezi un blog care chiar conteaza)a adunat o serie de idei si recomandari pentru cei care isi propun sa construiasca o afacere profitabila online.

Imagine preluata de pe FreeDigitalPhotos.net / Autor:Master isolated images

 

Expunem mai jos cele mai mari greseli care pot aparea atunci cand se lanseaza un proiect nou de afacere online:

1.      Asteptarea prea lunga pana la lansarea efectiva a  produsului/serviciului

Odata ce intri in lumea blogging-ului si a podcasting-ului pentru a-ti atrage publicul tinta, este usor sa te pierzi printre nenumaratele subiecte de discutat si sa ramai blocat luni sau poate chiar ani fara a oferi ceva efectiv de vanzare.

Exista cateva motive pentru care se intampla acest lucru. Unii oameni asteapta ca publicul lor sa ajunga la niste cifre fantastice precum “1,000 abonati” sau “10,000 vizitatori”, sau orice alt numar de acest gen.

Alti oameni nu-si pot doza timpul corespunzator astfel incat sa poata posta pe bloguri sau realiza podcasturi si in acelasi timp sa si construiasca imaginea unui produs. Intr-adevar nu este usor.

In plus, unii chiar se conving pe ei insisi ca nu merita sa creeze un produs de teama ca nimeni nu-l va cumpara. Astfel cred ei ca evita risipirea de timp si resurse pe un produs in care de fapt nu au incredere.

Oricare ar fi motivul, aceasta amanare este o capcana fatala. Daca scopul este ridicarea unei afaceri trebuie sa abordati problema cu aplomb din start. Cel mai mare risc la care va expuneti este crearea unui produs pentru care nimeni nu va plati.

In plus, aveti nevoie de experienta pentru a crea si propulsa branduri de succes. Prima incercare s-ar putea sa nu fie chiar cea mai buna dar cu cat porniti la drum mai devreme cu atat mai repede veti ajunge la rezultatul scontat, respectiv la profit.

2.      Rezolvarea unei probleme neimportante

Daca problema la care afacerea voastra este raspunsul este destul de importanta, nici nu va trebui sa faceti multe pentru a atrage clienti. Imaginati-va daca ati gasi leacul pentru cancer, de exemplu.

Multe business-uri dau gres pentru ca se straduiesc sa rezolve probleme de care nu multora le pasa. Daca expuneti o idee sau scoateti pe piata un produs si nu este nimeni interesat sa il cumpere s-ar putea sa trebuiasca sa schimbati strategia : nu incercati sa va largiti publicul, cautati mai degraba un produs care sa rezolve o problema mai importanta.

3.      Ignorarea parerii clientilor

Cum va dati seama daca problema pe care o rezolvati este destul de importanta ?

Trebuie sa vorbiti cu clientii si sa tineti cont de parerea lor.

Nu limitati interactiunea cu clientii doar la aceia care au raspunsuri pozitive la adresa produselor voastre. Ascultati-i si pe aceia care cer sa le inapoiati banii sau pe cei care cumpara produsul insa nu-l folosesc. Fiti atenti la cei care va spun ca nu vor cumpara de la voi si aflati de ce.

Hotarati-va sa fiti mai mult decat o fatada si relationati efectiv cu ei, nu voi aveti toate raspunsurile, ei le au. Este un motiv clar pentru care “clientul are intotdeauna dreptate” si anume acela ca fara cumparatori nu aveti nici o afacere.

4.      Afacerea nu se diferentiaza de competitori

De cele mai multe ori, piata ofera clientilor o multime de optiuni din care sa aleaga. Daca afacerea voastra are concurenta trebuie sa le dati potentialilor clienti un motiv pentru care sa va aleaga pe voi. O situatie des intalnita intre bloggeri de exemplu este faptul ca acestia se grabesc sa abordeze un subiect si copiaza intr-ul fel sau altul ce zic altii doar pe principiul ca “Daca la ei functioneaza, de ce la mine n-ar functiona?!”.

Dar ganditi-va la problema din perspectiva cititorului. Daca cineva ajunge pe blog-ul vostru isi va pune intrebarea “De ce merita sa-mi petrec timpul citind acest blog?” Trebuie sa aveti un raspuns clar si concis la intrebarea aceasta, inainte ca cititorul sa dea click pe butonul de “inapoi”.

Nu va puteti astepta sa aveti un public mare doar prin faptul ca suneti o versiune inferioara a unui site bine cunoscut. Chiar daca in teorie site-ul sau produsul vostru este mai bun decat al concurentei, termenul de “mai bun” are o conotatie subiectiva.

Inafara de a incerca sa va imbunatatiti serviciile, trebuie sa fiti si diferiti. Atunci, daca cineva ar intreba de ce site-ul sau produsul vostru merita atentie, raspunsul vostru ar fi obiectiv si usor de perceput.

5.      Alegerea unui subiect care nu va intereseaza

Indiferent de subiectul pe care vreti sa va axati in dezvoltarea afacerii, va trebui sa aveti cunostinte masive in domeniu, sa veniti mereu cu informatii proaspete si sa va pastrati vigoarea in discurs.

Intotdeauna vor exista competitori si multi dintre acestia vor fi mult mai interesati de subiect decat voi.  Cum puteti concura cu acestia daca exista o diferenta majora intre cum tratati voi un subiect si cum il trateaza ei?

Aceasta nu inseamna ca business-ul vostru trebuie sa fie pasiunea nr. 1 in viata (multi dintre noi avem mai mult de o pasiune pe care o cultivam) ci doar ca nu ar trebui sa faceti evolutia imposibila prin faptul ca ati ales un subiect de care nu prea va pasa.

Daca va place un subiect, vigoarea nu va va parasi. Daca iubiti ceea ce faceti, creativitatea va curge de la sine si mai curand decat credeti veti deveni personaje cu un cuvant greu de spus in domeniul urmarit.

Nu te intreba de ce are nevoie lumea. Intreaba-te ce te face pe tine sa vibrezi si concentreaza-te pe asta. Pentru ca lumea are nevoie exact de asta: de oameni care pun pasiune in ceea ce fac. - Howard Thurman

6.      Pornirea la drum cu asteptari mari, si in mare parte gresite

Nu va fi usor, si nu va merge repede.

Construirea unei afaceri de success este un procedeu ce necesita multa perseverenta. Probabil ca nu vei reusi daca esti in calatorie in jurul lumii. Daca esti angajat full-time va fi mult, mult mai greu.

Daca aloci patru ore pe saptamana dezvoltarii unei afaceri, sau daca programul de lucru se masoara in saptamani sau luni, probabil nu vei reusi. Acesta este adevarul dureros despre care multi refuza sa discute. Sucessul peste noapte nu exista. Strategia originala va trebui rescrisa complet si probabil de mai multe ori.

Intreaba-te: mai merita sa demarezi aceasta afacere daca stii ca va dura ani pana vei reusi? Daca aceasta afacere se va dovedi mult mai grea si mult mai sttresanta decat job-ul tau actual?

Incearca sa vorbesti cu intreprinzatori care au reusit sa ajunga acolo unde ti-ai dori si tu sa fii intr-o zi. Intreaba-i ce sacrificii au facut sa reuseasca, la cate au renuntat si roaga-i sa-ti dea niste repere temporale. Cere raspunsuri reale, fara sa le indulceasca. Si gandeste-te bine la ce iti povestesc. Apoi intreaba-te daca esti pregatit sa te dedici la fel afacerii tale.

7.      Mai multa vorbarie decat fapta

Nu se poate spune mai bine decat atat: “Geniul e 1 la suta inspiratie si 99 la suta transpiratie”  - Thomas Edison

Daca raportul dintre vorba si fapta este undeva mai jos de 80%  cand vine vorba de actionat, este timpul sa treceti la fapte. Daca antreprenorii sunt setati pe doua modele, CEO si albinute muncitoare, intr-o afacere in care esti implicat doar tu, trebuie sa fii de toate.

8.      Abordarea problemei de unul singur

De multe ori atunci cand esti gata sa arunci prosopul si sa-ti incerci norocul in alta parte, apropiatii te pot ajuta mult. Poate chiar sa te faca sa te razgandesti. Nimeni nu poate reusi singur intr-o afacere. Ai nevoie de oameni s-o faci sa mearga. Clientii tai sunt oameni, furnizorii sunt oameni, prestatorii de servicii sunt oameni.

Mai mult, ai nevoie de mult sprijin atat din partea altor antreprenori care sunt in acelasi stadiu ca si tine sau din partea altora cu mai multa experienta. Cu cat interactionezi mai mult cu alti antreprenori, cu atat mai normala devine incercarea ta. Nu te vei mai simti singur sau neputincios si vei realiza ca si altii infrunta aceleasi obstacole ca si tine.

Colaborarea cu alti oameni ca si tine va avea doar urmari pozitive; nu-ti va lua mai mult de o ora pe saptamana si poate se va dovedi cea mai inteleapta miscare a ta. Impartasiti-va parerile, ardoarea si scopurile, si analizati mersul lucrurilor impreuna saptamanal. Acest demers simplu se va dovedi crucial.

9.      Confundarea termenului de “blog” cu cel de “business”

Repetati dupa mine: Blogul nu este un business.

Un blog iti poate oferi multiple beneficii, de la impartasirea de idei la conectarea cu alti oameni si cresterea publicului tinta. Acelasi lucru este valabil in cazul podcasting-ului, YouTube-ului si altor platforme care gazduiesc continut gratis.

Distribuirea de continut gratis nu este o afacere. Este un fel de a te face auzit. Nu-ti inchipui ca vei folosi acest tip de platforme pentru a face bani sau a obtine sponsorizari. Vei avea nevoie de o startegie mult mai solida pentru a-ti face blog-ul sau podcast-ul profitabil.

Vezi punctul 1 despre lansarea unui serviciu/produs.

10.  Ce ati adauga la aceasta lista?

Ajutati-ne sa imbunatatim aceasta lista prin adaugarea impresiilor voastre. Ce v-ati dori sa fi facut altfel cand ati inceput afacerea voastra? Ce greseli ati observat in jurul vostru in lumea micilor intreprinzatori?

Sursa: http://thinktraffic.net/top-10-mistakes-in-starting-an-online-business 
Autor: Corbett Barr

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)