Saptamana aceasta continuam seria de interviuri marca ECOMpedia, axandu-ne pe notiuni legate de SEO. Seria Roundup ECOMpedia (cate 5 raspunsuri de la 3 experti autohtoni in domeniu, intr-o masa rotunda virtuala) ii include – de data aceasta – pe:

roundup seo 1

Pentru a descoperi ce alte raspunsuri au dat expertii in cadrul seriei Roundup ECOMpedia, intrati aici.

1. ECOMpedia.ro: Cum determina motoarele de cautare relevanta si poularitatea site-ului meu?

Olivian Breda: In primul rand, probabil prin „motoare de cautare” va referiti la Google, Bing si Yahoo!. Ar mai fi si YouTube, care, ca numar de cautari, e al doilea dupa Google, mai sunt si Yandex si Baidu. In al doilea rand, sunt foarte putini oameni, chiar din cadrul acestor motoare, care inteleg algoritmii complet. Algoritmul din spatele Google e posibil sa fie cea mai complexa si avansata metoda de sortare a datelor din istorie. Ca atare, motoarele de cautare, in general, fac tot posibilul sa isi tina algoritmii secreti. Iar apoi, pe unele nise, exista algoritmi specifici. Cand cauti stiri/imagini/date financiare/definitii, obtii rezultate diferite pentru fiecare tip de cautare. Ca sa raspund la intrebare, relevanta e data de o serie de criterii On-Page (cum imi construiesc site-ul, ce arhitectura a informatiei ii dau, cum structurez datele pe el), iar popularitatea e data in principal de criterii Off-Page (linkuri catre site-uri, rata de bounce de pe site, timpul pe site, masurat cu Google Chrome). Niste liste de criterii de ranking sunt aici:
moz.com/search-ranking-factors
searchengineland.com/seotable
semrush.com/ranking-factors/
searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/

Ovidiu Joita: Pentru ca m-ati intrebat despre „motoarele de cautare”, trebuie sa mentionez ca in Romania, Google are o cota de piata de peste 95%, ca atare, raspunsurile mele vor fi legate in special de acest motor de cautare. Si celelalte motoare de cautare au algoritmi de relevanta, insa nu atat de complecsi ca Google. Relevanta si „popularitatea” sunt doi indicatori cheie pentru activitatea de SEO. Ambii indicatori pot fi crescuti atat prin optimizarea On-Page (in paginile site-ului), cat si prin optimizarea Off-Page (alte site-uri). Ii voi trata pe fiecare in parte, pentru a se intelege mai clar despre ce este vorba.

a. Relevanta unui site este data in primul rand de continutul acestuia, de regasirea cuvintelor cheie in paginile site-ului. Cuvintele cheie targetate trebuie sa se regaseasca in toate elementele de optimizare On-Page, respectiv link-uri, metatag-uri, heading-uri, imagini, continut text. Un alt criteriu de relevanta sunt ancorele pe care acesta primeste backlinkuri (SEO Off-Page), cu alte cuvinte am putea spune ca celelalte site-uri care dau link catre paginile noastre, ii „spun” lui Google pe ce cuvinte suntem relevanti. Ca „ancora” definim acea expresie pe care se pune linkul catre site-ul nostru.

b. Popularitatea unui site se regaseste si ea atat in indicatorii On-Page, cat si in cei Off-Page. Pe partea de On-Page, avem de analizat indicatorii de User Experience, altfel spus cum interactioneaza vizitatorii cu site-ul, cat timp stau pe pagina, cate pagini acceseaza, ce rata de respingere exista. Pentru Off-Page, popularitatea poate fi analizata prin cantitatea si calitatea link-urilor care trimit spre site, prin indicatorii de user experience pentru paginile care au link catre site-ul nostru, prin numarul de pagini externe in care se regaseste brandul. Sigur, Google analizeaza foarte multi indicatori, insa noi discutam de cei mai importanti.
Ca o concluzie, relevanta tine mai mult de partea tehnica a activitatii de SEO, pe cand popularitatea tine mai mult de marketingul online. In 2018, activitatea de SEO se intrepatrunde cu cea de marketing online si chiar offline, in general.

Sorin Frumuseanu: Fiecare motor de cautare are propriul algoritm secret (set de reguli) dupa care apreciaza calitatea unui site, motiv pentru care atunci cand cautam o anume expresie avem rezultate diferite, in functie de motor: Google, Bing, Baidu, Ask, Yandex sau altele mai putin utilizate in Romania. Datorita popularitatii motorului de cautare Google, utilizatorii au cautat mereu sa descopere aceste secrete si chiar au reusit sa profite de slabiciunile sale, motiv pentru care periodic acest altgoritm este actualizat.

2. Care este diferenta intre o campanie SEO si una de Google AdWords?

Olivian Breda: Termenul „SEO” are o definitie din ce in ce mai larga, pe masura ce trece timpul. Daca in trecut era vorba strict de construirea unui site pe baza unor principii si o campanie de strangere de link-uri (linkbuilding), in prezent include si content marketing, iar un bun specialist de SEO trebuie sa aiba idee si de Analytics, uzabilitate (UX), conversii (CRO), structurare informatie pe site. Cateva diferente SEO – PPC (Google AdWords):

  • SEO On-Page se poate face intr-un singur proces, cu mici actualizari periodice, pe masura ce Google evolueaza. SEO Off-Page (linkbuilding, content marketing) este recomandat sa se faca continuu. PPC se poate face punctual si nu esti limitat la durata.
  • Rezultatele in SEO incep sa se vada dupa cateva luni bune si pot dura ani pana la rezultate foarte bune. In PPC aproape totul se reduce la buget si optimizarea campaniilor.
  • Exista cursuri oficiale de PPC oferite de Google, te poti certifica si valida ca esti un bun specialist in PPC sau ca gestionezi campanii de un anumit volum. Pentru SEO exista doar certificari de la terte parti si gradul de transparenta asupra clientilor si volumului de lucru depinde de fiecare furnizor. PPC e considerat, din aceasta perspectiva, mult mai „serios” decat SEO.
  • Pe planul alocarii bugetelor, desi SEO aduce pe termen lung valoare adaugata mai mare, PPC-ului i se aloca bugete mult mai mari.

Ovidiu Joita: In primul rand termenul de „campanie SEO” nu este unul tocmai corect. De ce? Pentru ca serviciile SEO sunt necesare permanent unui site, in timp ce campaniile de AdWords se fac pe o perioada limitata de timp, se pot intrerupe, se pot reporni. Acelasi lucru nu trebuie sa se intample in SEO, un business are nevoie de SEO si marketing permanent pentru ca el sa performeze si sa fie „remarcat” de motorul de cautare. Daca discutam de ce reprezinta SEO si AdWords, am putea spune celor care nu stiu diferenta ca aparitia site-urilor in Google prin anunturi sponsorizate tine de campaniile de Google AdWords, iar aparitia prin anunturile „organice” (listarea naturala facuta de Google) tine de activitatea de SEO. Ambele sunt canale de search engine marketing (SEM), insa ROI-ul (Return of Investment) pentru SEO, cat si CA (Cost per Acquisition) tind sa fie mai bune in SEO fata de AdWords.

Sorin Frumuseanu: In timp ce in Google AdWords rezultatele sunt imediate, rezultatele unei campanii SEO se vad dupa 3 – 6 luni. Marele avantaj Google AdWords: utilizatorii pot accesa magazinul chiar daca acesta contine erori. Marele avantaj SEO: prin optimizare obtinem un site mai bun atat pentru utilizatori, cat si pentru Google. Desi nu exista inca un studiu clar, dupa analiza clientilor proprii, de regula SEO costa mai putin vs AdWords, cele mai mari costuri fiind doar in primele luni.

3. Care este contentul indexabil de pe website-ul meu?

Olivian Breda: In mod implicit, daca nu setezi manual in tag-ul meta name = „robots” sa nu indexeze si nu blochezi accesul botilor (prin folosirea disallow in robots.txt), motoarele de cautare vor putea indexa tot site-ul tau. Ca sa iti descopere site-ul, e nevoie fie sa iti autentifici site-ul la Google Search Console si, ca bonus, sa adaugi un sitemap catre site-ul tau acolo, fie sa obtii link-uri de pe alte site-uri catre site-ul tau. Din punct de vedere tehnic, motoarele de cautare pot „citi” textele afisate in site, dar se descurca ceva mai greu cu JavaScript/Ajax. Daca ai text afisat ca imagine, motoarele de cautare nu vor citi acele texte. De asemenea, texte scrise cu Flash nu vor fi citite decat ca exceptie. Altfel, in mod standard, tot continutul unui site este indexabil.

Ovidiu Joita: Continutul indexabil este acel continut pe care noi il lasam sa fie indexat de Google. Google indexeaza (copiaza pe serverele proprii) toate paginile dintr-un site, unde nu este blocat specific printr-un cod plasat in pagina. Cum Google „iubeste” continutul text, recomand ca cele mai importante pagini din site (homepage, categorii, subcategorii) sa aiba continut text, pe cat posibil acesta sa depaseasca in volum link-urile din acea pagina.

Sorin Frumuseanu: Din fericire (si uneori din nefericire) initial Google indexeaza tot ce i se permite in fisierul robots.txt. In functie de erorile SEO, intr-o etapa urmatoare poate ignora anumite pagini, mergandu-se pana la penalizare sau chiar banare atunci cand descopera abateri grave de la recomandari.

4. Cum identificam cuvintele cheie care reprezinta business-ul nostru?

Olivian Breda: Exista niste liste de tool-uri care te pot ajuta sa identifici cuvintele cheie: wordstream.com. Probabil cele mai relevante tool-uri de cuvinte cheie sunt cele oferite de Google, pentru ca pe aceasta platforma se desfasoara majoritatea cautarilor. Totusi, eu recomand mai degraba doua procedee prin care se pot gasi mai usor cuvinte cheie pentru piata din Romania:

  • Research pe site-urile din nisa in care activeaza clientul tau.
  • Sesiuni de intrebari si raspunsuri cu detinatorul business-ului in care activezi. Discuta cu clientul tau care ar fi cele mai folosite cuvinte cheie din nisa business-ului.

Important e ca, dupa ce identifici cuvintele cheie, sa le grupezi in topicuri si sa nu optimizezi o pagina pentru un singur termen cheie, ci, daca e cazul, sa optimizezi mai degraba pentru niste topicuri.

Ovidiu Joita: Multi oameni de SEO inca fac greseli la acest capitol, unul foarte important de altfel. Identificarea si etapizarea cuvintelor cheie reprezinta baza de plecare in orice proiect de SEO. Pentru alegerea cuvintelor cheie se folosesc diferite tool-uri de analiza, eu folosesc Keywords Planner de la Google AdWords. Pentru ca-l folosesc de mult timp, pot vedea exact numarul de cautari pentru o expresie, insa pe conturile noi stiu ca acest numar de cautari nu este exact, iar plaja de valori este destul de mare (numar inexact de cautari, de exemplu, de la 1.000 la 10.000) Exista insa si multe alte tool-uri pentru analiza cuvintelor cheie, se gasesc la o cautare in Google. Aspectul foarte important de care nu prea se tine cont: cuvintele cheie trebuiesc alese prin analiza a trei criterii. Multi le aleg numai dupa volumul de cautare, insa celelalte doua criterii foarte importante sunt: relevanta expresiei in business-ul clientului si competitia existenta pe acea expresie (cat de puternice sunt site-urile aflate in prima pagina de Google). In functie de aceste 3 criterii se aleg cuvintele cheie pentru un site si se etapizeaza in timp pentru optimizarea SEO Off-Page.

Sorin Frumuseanu: As zice ca Google Keyword Planner este suficient, existand situatii in care ne ofera peste 100 de expresii de interes pentru o singura categorie. Verificarea sugestiilor obtinute duce la alte sute de expresii de interes, obtinandu-se in final o baza de date suficient de mare pentru a propune clientului mai multe strategii. Ideal e sa fie facute interactiv cu clientul sau cu o persoana din firma clientului care cunoaste bine produsele, existand adeseori expresii sinonime pe care plannerul nu le ofera ca sugestii.

5. Cum configurez corect din punct de vedere SEO o imagine din webiste-ul business-ului meu?

Olivian Breda: Sunt cateva criterii pe care le-am detaliat in olivian.ro/seo-imagini/:

  • Pentru viteza, e indicat sa salvezi imaginea ca JPG, PNG sau GIF, pentru a fi comprimata mai bine decat alte formate.
  • Imaginile JPG ar trebui comprimate undeva la 75 - 90% calitate.
  • Redenumeste fisierele in ceva interpretabil de motoarele de cautare. Evita sa numesti un fisier DSC0043.JPG, numeste-l in schimb rochie-de-seara-rosie-model-2.jpg
  • Foloseste atributul ALT al imaginilor si adauga imaginilor un text alternativ. Nu exagera cu lungimea si nu abuza de cuvintele cheie.
  • Pune in jurul imaginii text relevant pentru imagine. Fa ca imaginea sa se potriveasca in context.
  • Foloseste un Sitemap pentru imagini.

Ovidiu Joita: Desi Google are aplicatii care pot „citi” intr-o imagine, acestea nu sunt folosite in algoritmul de ranking (sortare), pentru ca i-ar ingreuna destul de mult indexarea. El poate citi denumirea si proprietatile fisierului, precum si elemente precum Alt si Title, specificate in cod. In cazul in care aceste elemente nu sunt clare, Google va asocia imaginea in functie de relevanta continutului paginii in care aceasta se afla. Pentru o buna indexare a imaginii trebuie ca denumirea pozei sa contina cuvintul cheie (expresie), Alt-ul si Title-ul la fel, proprietatile pozei sa fie editate si sa contina si ele cuvintele cheie targetate prin acea imagine. Proprietatile pozei sunt deja o chestiune de „fine tuning” SEO, aceasta optimizare gasindu-se la foarte putine dintre site-uri. Unele platforme pot schimba atat denumirea, cat si proprietatile pozei, deci atentie si la acest aspect!

Sorin Frumuseanu: Regulile sunt simple:

  • sa existe valoare Alt relevanta
  • ajuta existenta expresiei in url
  • rezolutie cat mai mare la dimensiuni cat mai mici
  • in functie de posibilitati, hostarea imaginilor pe un CDN, Content Delivery Network
Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)