O importantă sursă de venit pentru publicațiile online din România o reprezintă vânzarea de articole plătite, bine-cunoscutele “advertoriale”. Voi prezenta în acest articol ce înseamnă un advertorial “periculos” prin “ochii” Google și care ar fi soluțiile pentru un site de publishing să nu fie penalizat.

Cum peste 93% dintre români caută în Google cam orice, în România nu prea putem vorbi de un alt motor de căutare. Chiar și pentru site-urile de publishing, de presă în general, traficul din Google nu este unul neglijabil. Toate site-urile de știri și toate site-urile de publishing, în general, captează o parte importantă din traficul lor prin intermediul Google. Cum știm cu toții, traficul monetizează, și în plus aduce awareness și branding.

Sunt multe tipuri de penalizare Google, însă cea mai drastică este eliminarea site-urilor din indexul Google. Cu alte cuvinte site-urile penalizate nu vor mai fi afișate de Google sau vor fi afișate mult mai în spate decât listau înainte de penalizare, astfel încât vor pierde mare parte din traficul provenit din acest motor de căutare.

Secțiunea “Termeni și condiții Google”
Oare câți dintre noi au avut răbdare și timp să citească un “munte de pagini”?

Secțiunea de Termeni și Condiții Google este stufoasă și foarte puține site-uri de presă au persoane specializate în acest domeniu. Majoritatea site-urilor de publishing din România câștigă trafic în Google datorită numărului foarte mare de pagini pe care le generează, pe diferite subiecte. Sunt subiecte care se scriu la comandă pentru a genera trafic. Toată mass-media se bate în audiențe, respectiv trafic. Calitatea, din nefericire, lasă mult de dorit... mulți se focusează pe cantitate, trebuie să genereze peste două-trei sute de articole pe zi. Nu mai vorbesc de “Fake News” (știrile false) care sunt prezentate de unele site-uri. Ce mai contează pentru site-urile de știri conținutul duplicat?

Servicii SEO

Calitatea conținutului: Atenție sporită la indicatorii de User Experience!

De ceva vreme, Google a început să țină cont tot mai mult de indicatorii de „user experience”. Cum interacționează cititorii cu articolul, cât timp petrec ei pe pagină, câte pagini accesează într-un site, sunt indicatori care îi spun lui Google cât de bun din punct de vedere calitativ este acel material pentru cititori.

Presa din România ar trebui să pună accent mai mult pe calitatea articolelor. Citesc deseori articole slab documentate sau articole care vânează trafic printr-un titlu care transmite o idee ce nici măcar nu se regăsește detaliată în articol. Ar trebui înțeles că nu numai titlul “vinde”, ci și ce vine sub titlu. Titlul generează trafic de moment, însă pe viitor, dacă se merge doar pe titluri și nu pe articole de calitate, site-ul va fi declasat în concurența cu ceilalți. Google nu dorește să trimită vizitatori pe pagini de slabă calitate, respectiv site-uri care conțin în proporție mare astfel de pagini. Nu doar CTR-ul (click through rate = rata de clic) contează!

Totuși, nu este aceasta singura “amenințare” pentru site-urile din România, pe termen mediu și lung. Cea mai periculoasă penalizare posibilă pentru o activitate obișnuită la noi, care încalcă flagrant politica Google, o reprezintă publicarea articolelor plătite, în forma actuală.

Algoritmul Google de penalizare a “advertorialelor”

Google anunță de vreo doi ani un update (algoritm) de penalizare pentru advertoriale. Google nu are nimic împotriva advertorialelor, el are o problemă majoră cu linkurile inserate în aceste advertoriale, linkuri care “manipulează” listarea sa organică. Mai pe înțelesul tuturor, cu cât un site primește mai multe linkuri de la alte site-uri, cu atât Google îl vede ca fiind mai important și îl poziționează mai sus.

Cum practica de cumpărare de linkuri în footer sau tehnica de schimburi de linkuri între site-uri, sunt deja penalizate de alt algoritm Google, iar site-urile din România au înțeles acest lucru și au renunțat la aceste tehnici, marketerii au recurs la achiziția de advertoriale pe site-uri de publishing pentru a obține aceste linkuri. Și presa și marketerii online sunt fericiți. Marketerii obțin linkuri din advertoriale plătite, iar site-urile de publishing au găsit o nișă bună pentru vânzarea de spații pe site-urile lor.

Algoritm penalizare Google advertoriale
Presa din România îi va ușura foarte mult treaba lui Google pentru a identifica aceste advertoriale purtătoare de linkuri plătite.

Vă dau doar două exemple clare, care apar la tehnici interzise ce duc la penalizare, din politica lui Google:

1. “Any links intended to manipulate PageRank or a site's ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site.”
2. “Advertorials or native advertising where payment is received for articles that include links that pass PageRank”

Cum puteți vedea, Google interzice clar advertorialele purtătoare de linkuri ce pot manipula rezultatele de listare ale motorului de căutare. Ce mă nemulțumește, și se pare că presa din România nu știe sau nu ține cont de aceste aspecte, este faptul că publisherii de la noi, dintr-un zel de onestitate, marchează majoritatea advertorilelor ba cu litera “P” în față, ba scriu la autor, “advertorial” sau alte șabloane ca acestea, ce vor fi foarte ușor de identificat de algoritmul Google.

Cum activitatea de “optimizare SEO” (scuzați pleonasmul) este insuficient cunoscută de publisherii români, aceștia îl vor ajuta pe Google să-i penalizeze. Este foarte ușor pentru Google să creeze algoritmi de penalizare pentru asemenea șabloane. Google nu poate penaliza ce este “natural” scris în online, dar dacă arunci o privire pe site-urile de presă din România, vei găsi și tu foarte ușor advertorialele. Aceste site-uri chiar nu realizează pericolul la care se expun. Odată ce va rula acest algoritm de penalizare pe care Google l-a tot anunțat, mare parte din site-uri vor fi penalizate, iar odată cu acestea vor fi penalizate și site-urile care au plătit aceste advertoriale. “THE WINTER IS COMING”, ca să folosesc un citat deja celebru.

Să nu mai accepte publicațiile linkurile în advertoriale?
Acest lucru nu este posibil, întrucât există și cerere serioasă, există și ofertă. Noi, la iAgency.ro, publicăm în presă articole pentru clienții noștri, însă facem tot posibilul să nu încălcăm politicile Google. De asemenea încercăm să explicăm publisherilor de ce nu este în regulă să marcheze într-un mod evident articolele plătite, iar unii dintre ei au înțeles.

Variante posibil de adoptat de site-urile de publishing
Există trei variante, în opinia mea, pentru ca site-urile de publishing să nu riște această penalizare gravă. Eu recomand varianta 2 sau 3.

1.  Marcarea tuturor linkurilor externe cu atributul “no follow”, atenționând astfel pe Google că acel link nu trebuie să influențeze motorul de căutare. Nu sunt adeptul acestei variante, întrucât se pierde mult din valoarea de SEO a articolelor!

2. Cea de-a doua variantă ar fi să nu mai existe marcaje pentru articolele plătite, lasând astfel pe utilizator să discearnă între articolele care i se par interesante și care nu. Oricum foarte mulți cititori nu fac diferența între articolele cu “P” sau fără “P”. Cititorii triază articolele în funcție de calitatea informațiilor, nu după marcajele speciale are publicațiilor.

3. Cea de-a treia variantă, ca să ofer și o cale de mijloc, ar fi ca site-urile să găsească un tip de marcaj grafic, o imagine mică ce variază și ca amplasament și ca denumire. Google nu citește deocamdată în imagini, “vede” decât denumirea și proprietățile imaginii. Aceasta ar fi o variantă valabilă, cel puțin pentru următorii ani. Pe imagine poate exista un scris care să marcheze într-un fel articolul ca fiind advertorial, dacă se insistă pe această idee.

Presa online din România s-a împărțit în trusturi de media și îmi amintesc că după un training cu un trust de presă online, am fost la o întâlnire cu un altul și mi-au spus că pe ei nu-i interesează traficul din Google, pentru că își generează altfel traficul pe site. Pe de-o parte înțeleg această abordare, sunt site-uri care se “sprijină” pe medii de comunicare tradiționale, radio, Tv, campanii offline, însă consider că este o greșeală din partea lor să nu țină cont și de traficul furnizat prin Google. Sper ca toate site-urile de publishing să realizeze acest “pericol” atât pentru ei cât și pentru clienții lor.

Autor: Ovidiu Joița
Despre autor: Unul dintre cei mai vechi marketeri online, fondatorul agenției online, iAgency.ro. Ovidiu activează cu succes în piața online de 15 ani și are în portofoliul său branduri cunoscute de retail, dar și site-uri de publishing (presă). Ovidiu va susține in 24 octombrie la Cluj-Napoca, Masterclass-ul SEO, cu scopul de a oferi mai multe informații cu privire la indexarea Google și tehnicile de SEO din 2017-2018.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)