Poland-map

In Polonia, vanzarile online se dezvolta mai rapid ca oriunde altundeva in Europa, citim pe linkedin.com: in 2012, se estima ca acesta va creste de la an la an cu 15 – 23% (conform Ascendia), in timp ce in tari ca Marea Britanie si Germania (cele mai mari piete e-commerce europene) procentele sunt de doar 9,5%, respectiv 7,3%. In 2015, 5% din piata de retail poloneza a insemnat vanzari online, iar analistii cred ca valoarea se va dubla pana in 2020 (in Europa de Vest, procentul a fost de 7%, iar experts anunta o crestere de pana la 45%). In acest context, shopping mall-urile isi redefinesc locul pe piata. Ce spun cifrele?

  • 77% dintre polonezi au acces la Internet, 55% dintre ei cumpara online, majoritatea acestor cumparatori au sub 34 de ani, locuiesc la oras, au o situatie materiala buna (conform cifrelor unui raport Gemius); acest grup e si cel care merge cel mai des in mall-uri, impletind shopping-ul online si offline
  • amatorii de e-commerce cumpara cel mai des haine, carti si CD-uri online, preferand aceasta metoda datorita usurintei de a face cumparaturi oricand, dar spun ca au probleme cu livrarea scumpa, durata prea mare pana la primirea produselor si primirea unui produs care nu seamana cu ce au comandat
  • personele peste 34 de ani, cu venituri mai reduse, din orase mai mici/zone rurale nu sunt adeptele cumparaturilor online; acestea prefera sa aiba contact fizic cu produsul si nu au incredere in tranzactiile online
  • femeile constituie cel mai mare grup de cumparatori online si offline

In acest context, daca pui laolalta numarul de polonezi care cumpara doar offline si cei care vor sa se asigure ca ce comanda pe Internet e identic cu ce au platit, peste jumatate din populatie inca are nevoie de magazine traditionale. Astfel, polonezii aleg de unde cumpara (online sau offline) in functie de ce cumpara; cifrele Gemius indica urmatoarele: polonezele se documenteaza cel mai des in legatura cu imbracamintea si incaltamintea (dar si cosmeticele, jucariile si produsele pentru copii) offline, in magazine, dar le cumpara online; polonezii fac invers.

De aceea, retailerii de top din domeniu (LPP, Inditex si H&M) au lansat aplicatii adresate tinerilor (persoane sub 35 de ani, care prefera elshopping-ul, dar care isi petrec timpul liber in mall, vazand pe viu produsele cumparate ulterior online), care includ programe de loialitate menite sa incurajeze vanzarile online si offline prin reduceri.

Cele mai multe mall-uri se afla in Varsovia, Poznań, Wrocław, Gdańsk si Cracovia, iar cheia supravietuirii acestora poate fi locatia: un raport GfK Polonia arata ca doar 5 centre comerciale reprezinta 44 % din piata in Varsovia, deci retailerii se concentreaza pe locatiile lor principale dintr-un oras si ajung la restul clientilor online (Sephora, de exemplu, si-a lansat in Polonia magazinul online in 2014 si, un an mai tarziu, comenzile primate pe acesta erau comparabile cu cele din magazinele clasice). In plus, clientii pot fi atrasi ina marile mall-uri de food court-uri interesante, cinematrografe, atractii indoor si outdoor, iar retailerii trebuie sa asigure o strategie omnichannel (deja au inceput sa apara in unele magazine pancarte cu „Daca nu avem marimea dvs., comandati-o online”).

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)