Saptamana aceasta ECOMpedia.ro da startul unei noi serii de materiale. In cadrul lor, am invitat o serie de experti autohtoni – pe care i-am tras deja de limba, in seria de interviuri Roundup ECOMpedia, pe teme legate de platforme e-commerce, SEO, Facebook Ads si AdWords – sa ne spuna niscaiva povesti de succes/studii de caz din randul clientilor proprii, cum au reusit sa dezvolte business-ul pe care il au acum, ce provocari au ca antreprenori, ce sfaturi au pentru cei aflati la inceput de drum in aceleasi domenii si cum definesc ei succesul in online.

olivian bredaIncepem seria acestor materiale cu Olivian Breda (foto, SEO&UX freelancer, olivian.ro), expert in audituri Search Engine Optimization si User Experience, dar si in realizarea si customizarea de site-uri WordPress. In cifre, CV-ul lui inseamna:

  • 12 ani de experienta in Internet marketing
  • 160 audituri SEO
  • 80 audituri UX
  • 75 site-uri create

Cum a reusit sa dezvolte business-ul pe care il are acum si cum face rost de clienti:
„La inceputul activitatii, prin 2009, nu era asa de multa lume care se ocupa de SEO, asa ca mi-a fost usor in etapa initiala, doar prin mentionarea faptului ca fac SEO, sa am primii clienti. Ulterior, am mers foarte mult pe recomandari. Majoritatea clientilor mei au venit din recomandari. Am avut si clienti pe care i-am cunoscut la evenimentele la care am participat. Am fost activ la evenimente nu doar din nisele SEO/online/Internet marketing, ci din mai multe nise. Am co-organizat cativa ani seria de evenimente Lumea SEO PPC (lumeaseoppc.ro). Nu am facut asta pentru publicitate personala, am fost speaker sau chiar moderator destul de putine ori, dar recunosc ca am avut lead-uri si ulterior contracte din organizarea evenimentului. Am avut si clientii de pe blogul personal, olivian.ro, din postarile de pe retelele sociale proprii, pe retelele sociale ale unor conturi pe care le-am administrat sau alte postari online. Am avut niste clienti pe partea medicala, adusi de blogul cetd.ro. La un moment e si dificil sa spui ca 100% un client ti-a venit doar din recomandari sau doar de pe blog, ca poate te stie din mai multe surse.”

Povesti cu + in randul clientilor:
„Ma mandresc ca am colaborat de vreo 3 ori cu un client de dimensiune mare, prin terte parti, niciodata direct. A fost o provocare sa fac un audit «cat mai exhaustiv» unui site care avea o singura pagina, fara scroll (mai avea pagini secundare, dar irelevante). Cat sa scrii? :) Dar am scris destul de multe observatii.”

Cum defineste succesul in online:
„Nu consider ca am facut lucruri de mare succes. Ma mandresc cu ce am facut la Lumea SEO PPC. Am pus laolalta practicieni si tineri invatacei in online si am lasat niste urme (video-uri care sunt inca pe net, plus o oarece comunitate, plus unele lucruri putin vizibile, care tin de ceea ce Rand Fishkin probabil ar numi «serendipity» – lucruri aleatorii), succesul aici fiind de organizare, nu de reusita personala.
La modul teoretic, cred ca succesul e dificil de evaluat si nu am metrici clare pentru el. Succes ai cand in urma activitatii tale unui client ii merge mai bine decat daca nu ai fi fost tu implicat in activitatea lui. Si mai mare succes ai daca unui client ii merge mai bine in urma colaborarii cu tine decat cu altcineva. E dificil insa de estimat si de evaluat strict rolul tau in acest succes al clientului. Poti folosi unele metrici (cati clienti te recomanda, cati revin la tine, cati iti platesc facturile in urma colaborarii, cum evolueaza numarul tau de clienti, cum evolueaza cifra ta de afaceri, cum evolueaza profitul tau, cum evolueaza metricile pentru site-urile clientilor sau pentru business-urile lor), insa, in ansamblu, nu e 100% clar. Personal, nu tin evidenta in scris a unei forme de succes, oricare ar fi ea, dar incerc sa am ochii si mintea deschise la feed-back din partea partenerilor mei.”

Sfaturi pentru tinerii antreprenori:
„Imi place sfatul general dat de Seth Godin – «Take the leap». Fa pasul si indrazneste. Invinge-ti fricile. Sfat personal? Sa incerci sa vezi daca sunt niste nise pe care nu ai vrea sa activezi din motive etice. Cauta-le, vezi daca sunt unele, pentru ca atunci cand iti va veni o cerere de oferta sa nu fii surprins si sa nu stii, initial, daca sa accepti sau sa refuzi. Si invata sa spui «nu». De exemplu, sa nu zici vreodata «optimizare SEO», daca stii ca exprimarea e deficitara si termenul e folosit doar pentru a atrage trafic, cu ignorarea regulilor gramaticii.
Cred ca la inceputul unei activitati ai nevoie sa inveti de undeva. Poti fi autodidact si sa inveti pe site-uri din portofoliul propriu, dar cred ca cel mai bine pentru un tanar interesat de SEO ar fi sa lucreze intr-o agentie si abia ulterior sa se lanseze pe cont propriu.”

Descoperiti raspunsurile lui Olivian Breda la intrebarile noastre din cadrul mesei rotunde virtuale despre SEO aici si aici.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)