Un pic de istorie despre cel.ro, elefant.ro, emag.ro, evomag.ro, f64.ro, pcgarage.ro si niste offlineri condimentata cu ceva secrete din spatele usilor. I-am pus in ordine alfabetica pentru a nu starni controverse.

1. cel.ro se lauda pe site cu cresterea sa:

iar conform www.mfinante.ro se pare ca au dreptate (exceptand 2013 care inca nu a fost publicat si 2012 in care au facut 87 nu 89)

Dupa 3 ani de stagnare in 2011 Tiberiu Pop a decis sa investeasca masiv in Adwords marind bugetul, in medie, cam la 7.000 usd/luna. Beneficiind de o vizibilitate sporita si in plus practicand adaosuri modice (in jur de 3-7%) a reusit sa creasca cifra de afaceri a cel.ro de la 36 la 51 de milioane lei. Felicitari!

iar conform www.mfinante.ro se pare ca au dreptate (exceptand 2013 care inca nu a fost publicat si 2012 in care au facut 87 nu 89)

Dupa 3 ani de stagnare in 2011 Tiberiu Pop a decis sa investeasca masiv in Adwords marind bugetul, in medie, cam la 7.000 usd/luna. Beneficiind de o vizibilitate sporita si in plus practicand adaosuri modice (in jur de 3-7%) a reusit sa creasca cifra de afaceri a cel.ro de la 36 la 51 de milioane lei. Felicitari!

In decembrie 2011, mai exact pe 27.12.2011 Tiberiu a cumparat pe persoana fizica domeniile dc-shop.ro, dcshop.ro si depozituldecalculatoare.ro cu suma de 20.000 euro de la CNDPI ROMSOFT RETAIL DC SHOP SRL, unul dintre “puii” defunctului C.N.D.P.I. Romsoft SA care cu ceva timp fusese spart in cateva SRL-uri, miscare prin care unul din asociatii grupului, Adrian Furnica, a fost inlaturat ramanand in ecuatie doar Marius Badea si Virgil Raducanu. Pentru ca RNC are in “termeni si conditii” stipulat foarte clar ca un domeniu .ro nu poate fi tranzactionat liber iar transferul de proprietate poate fi facut doar cu titlu gratuit, este clar ca transferul celor 3 domenii a insemnat cash direct in portofel.

Prima intrebare legitima ar fi de unde stiu eu asta. Este simplu, chiar daca Tiberiu a castigat, eu am fost primul care s-a asezat la masa negocierilor privind preluarea dc-shop (ii cunosteam pe actionari din 1997, de pe vremea Satel SRL) dar spre deosebire de Tiberiu eu voiam atat domeniile cat si marcile inregistrate si un pact de neconcurenta. A triumfat solutia simpla si romaneasca.

A doua intrebare ar fi de ce doar 20.000 eur pentru cele 3 domenii; pentru ca acel SRL depusese in noiembrie cererea de lichidare a societatii si pana la jumatatea lui ianuarie 2012 trebuia sa fie cu lacatul pus. Deci orice ban in plus era binevenit, mai ales ca dupa divizarea Romsoft de la sfarsitul lui 2010 actionarii nu reusisera sa gaseasca un cumparator pentru intreaga companie.

Ca sa intelegi cat de valoros era domeniul dc-shop.ro (celelate 2 erau cu redirect catre acesta) trebuia sa fi onliner cu state vechi sa ai acces in Google Analytics-ului lui. Ceea ce am vazut acolo m-a socat pur si simplu, daca Romsoft nu facea 3 greseli majore (incepand din 2005) dc-shop.ro probabil era astazi ceea ce cunosti sub numele de emag.ro.

Primul lucru pozitiv la dc-shop.ro era distributia demografica a clientilor: daca in mod normal un site online are cam 60-70% dintre clienti in Bucuresti si doar 30-40% din provincie, la dc-shop.ro situatia era fix invers datorita fostei retele de magazine brick&mortar (cam 119) care acopereau toate orasele importante din tara. Desi traficul pe site (asta scotand din calcul emag.ro si raportandu-ne la ceilalti jucatori din IT&C) era unul mediu, in jur de 3.500-4.000 vizitatori/zi, lucrul interesant era ca aproape 80% din el provenea din trafic direct&branding. Desi pe o anumita perioada cei de la dc-shop.ro s-au promovat si prin Adwords campaniile fusesera facute cam dupa ureche, fara sa converteasca, desi bugetul (cateva luni consecutive) atinsese si 10.000 usd/luna. Al treilea lucru bun era distributia clientilor persoane juridice vs fizice, in raport de 60/40% urmare a anilor multi in care Romsoft fusese importator si distribuitor de produse IT (statisticile sunt din 2011).

Cele 3 greseli istorice majore ale Romsoft au fost:

- schimbarea integrala a site-ului in 2005 (parca) fara a pastra niciun link vechi si fara a pune macar niste redirect-uri 301 la noile pagini (in decursul acelui an traficul crescuse de aproape 3 ori din cate imi aduc aminte, ajungand pe la 30.000 vizite/zi). Rezultatul a fost un trafic de doar 3-4.000 vizite/zi. Si a urmat o preocupare zero pentru SEO timp de aproape 7 ani.

- preturile diferentiate ale produselor vandute in reteaua offline fata de online, desi pe website se promova intens reteaua de magazine cu datele integrale de contact pentru fiecare, lucru cu care si-a scandalizat foarte multi clienti. Ca sa-ti dai seama de diferente, adaosurile pe dc-shop.ro erau intre 10-15% pe cand in reteaua brick&mortar variau intre 25-35% cu mentiunea ca pentru produsele importate de ei adaosurile de retail erau si mai mari. In plus, procedurile de rezolvare a garantiei erau greoaie pentru ca se faceau centralizat la Bucuresti, transportul produselor era internalizat (aveau flota proprie de masini, nu lucrau cu curieri) si evident totul dura mai mult.

- incapacitatea de adaptare la schimbarile din piata. Cand vezi moartea a 2 retele de retail IT&C Flamingo si Ultra Pro, un Altex & Media Galaxy gafaind din greu (cu un recul de 60% in vanzari pe 2009) dar cu un emag.ro pe val cu cresteri spectaculoase an de an, eu spun ca ar trebui sa-ti pui mari semne de intrebare vav de modelul tau de business.

Intorcandu-ma la cel.ro, gandeste-te ce inseamna un domeniu vechi (dc-shop.ro), nepromovat, neoptimizat si cu structura traficului cum spuneam mai sus; asta poate duce la 2x crestere in maxim 2 ani. In plus, cel.ro vindea putin in segmentul de componente PC la acel moment (spre deosebire de dc-shop.ro) deci din punct de vedere al categoriilor de produse vandute cele 2 site-uri erau complementare.

Cum cele 2 companii desprinse din Romsoft si care operau pe retail CNDPI ROMSOFT RETAIL SRL (CUI:28093808) si CNDPI ROMSOFT RETAIL DC SHOP SRL (CUI:28583877) au fost infiintate si dizolvate in 2011, nu exista date fiscale pe mfinante.ro, dar rapoartele din Analytics vazute de mine aratau vanzari cam de 4.5 milioane euro (pana in noiembrie inclusiv) care corespundeau in principiu cu drafturile din programul de contabilitate.

Deci secretul Corsar Online SRL in 2012 a fost cresterea sustinuta a cel.ro cu aproape 30% si conservarea dc-shop.ro, rezultatul insemnand CA 87 milioane ron, adica mai bine de 20 milioane euro. Bravo Tiberiu!

 

PS: deoarece acest articol tinde sa devina kilometric am sa-l sparg in mai multe parti. Deocamdata atat. Va urma.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)