claudia stirbei

Saptamana aceasta, ECOMpedia.ro va aduce un nou interviu, cu proprietara unei companii e-commerce autohtone: Claudia Stirbei (foto, manager MamaBoutique.ro). Site-ul a fost lansat in 2011, de atunci a trecut prin mai multe transformari, din punct de vedere al platformei (care are si versiune de mobile). Acum, vinde – cum ii spune si numele – imbracaminte pentru gravide, dar si articole modelatoare dupa nastere, colectii mama&fiica, haine pentru alaptare si bijuterii. In plus, are si o sectiune de blog, cu sfaturi legate de maternitate si cresterea copilului.

Publicul tinta al site-ului mamaboutique.ro este format din viitoare mame cu un stil de viata activ: 80% dintre ele cumpara hainele pentru ca merg la job pana aproape de momentul nasterii, ne-a povestit Claudia. Tot de la ea am aflat cat de mare a fost investitia initiala, cat de greu i-a fost sa gaseasca  parteneri seriosi cu care sa construiasca lucruri, cat la suta din traficul pe site vine de pe mobile si ce planuri de viitor pentru MamaBoutique.ro (un showroom si lansarea productiei pe piata romaneasca).

Tot pe ECOMpedia.ro gasiti si interviurile cu spy-shop.ro, jujubaby.ro si evomag.ro!

mamaboutique

ECOMpedia.ro: De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?

Claudia Stirbei: Ideea business-ului a pornit dintr-o nevoie personala, in momentul in care am fost insarcinata cu primul copil si am simtit lipsa articolelor pentru femeile gravide pe piata romaneasca.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?

Am privit perioada maternitatii ca pe o oportunitate, o „pauza” de la viata sociala, platita, in care timp de 1 an pot sa experimentez experienta unui start-up. Prima neconcordanta intre idee si practica a fost cand am realizat ca maternitatea este departe de a fi o „pauza” si planurile de a incepe s-au mutat peste 1 an, cand am inceput efectiv noul job. Am pornit la drum practic singura, dar cu sprijin moral de la sotul meu.

Ai educatie antreprenoriala sau esti autodidacta?

Mi-ar fi placut sa fi exersat pe propria-mi experienta educatia antreprenoriala din facultate, dar desi am terminat Academia de Stiinte Economice, cel mai mult ma ajuta faptul ca sunt autodidacta. La 1 an dupa ce am pornit business-ul, am urmat un curs de Antreprenoriat feminin, program cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, care mi-a conturat cunostintele si mi-a dat incredere ca tot ce-am intreprins pana in acel moment a fost o baza sanatoasa pentru Mama Boutique.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare? Ai investit mult?

Am inceput afacerea cu finantare din fonduri proprii si de atunci investesc non-stop. Din punctul meu de vedere, e greu sa spun ca am investit doar o anumita suma sau ca investitia se va opri vreodata. Daca a fost mult sau putin, iti poti da seama din rezultate. Cred in cresterea sanatoasa a magazinului si nu intr-un boom fantastic. Daca privim in jur, tot ce este instant, la fel de instant sfarseste. Cred ca am plecat cu aproximativ 20.000 € la drum.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?

Cred ca exista constant piedici mai mici si mai mari. Cele mici au fost legate de legislatie, de educarea consumatorului in achizitionarea lucrurilor pe Internet. Cea mai mare provocare a fost si ramane resursa umana, aceasta fiind esentiala business-ului si totusi atat de greu de recrutat omul potrivit, curios, dispus sa invete si sa se adapteze tuturor situatiilor noi, dar in acelasi timp sa si foloseasca informatii din experientele anterioare. In antreprenoriat ai nevoie de tot: „change agility”, „learning agility”, „mental agility” si „people agility”. De asemenea, este o provocare gasirea partenerilor seriosi cu care sa construiesti lucruri. Acum 1 an de zile, am semnat contract cu o firma IT (pentru schimbarea site-ului de pe o platforma pe alta) si – desi aveam si NDA semnat – m-am trezit intr-o dimineata cu 900 de produse sterse de pe site, fara backup si fara firma respectiva dispusa sa-si asume ceva. Nici pana in ziua de azi nu au dat vreo explicatie sau solutie. Si da, am vorbit cu 3 avocati pentru a-i actiona in judecata... insa raul era deja facut, este inadmisibil ca s-a putut intampla asa ceva in 2017.

Cum va diferentiati de concurenta?

Prin calitatea, designul si diversitatea articolelor vestimentare si – daca aceste atribute sunt usor de copiat (pentru ca este o practica frecventa) – ce ne deosebeste este experienta clientelor in momentul in care cumpara de la noi. Mixul de atmosfera, informatie, consultanta si satisfacerea nevoilor lor este un diferentiator clar, mai ales in ziua de astazi, cand relatia personala cu clientul lipseste si de cele mai multe ori vorbesti cu un robot telefonic.

De unde va cumparati produsele?

Numai din Europa si din toamna aceasta incepem productia pe piata romaneasca.

Cum va merge in perioada asta? Sunt vizitatori pe site, vanzari?

Nisa in care activam este cu totul aparte si ne provoaca cu atat mai mult sa fim autodidacti, intrucat nu ne putem updata decat poate foarte putin dupa ce se intampla la nivel de piata. Nu exista un trend nici macar de la an la an, pentru ca depinde foarte mult de momentul in care raman femeile insarcinate si mai mult conteaza momentul in care ne descopera pe noi – in ce moment al sarcinii, nevoia de haine specifice incepand sa apara dupa saptamana 20 de sarcina sau chiar mai tarziu. Sa spunem ca la anul vor avea loc multe nasteri, intrucat a fost o vara productiva J.

Cum a fost de Black Friday 2016, cum au aratat, comparativ, cifrele de BF si Craciun?

Am participat, pentru ca studiem orice oportunitate, insa nu este un eveniment care sa schimbe dramatic cifrele evolutiei din an. Probabil ca de Craciun vanzarile au fost mult mai mari.

Cum si unde promovati site-ul?

Ne promovam atat online (marketing online, marketing afiliat, advertoriale, blog-uri), cat si offline (evenimente).

Cat de importanta este comunicarea pe Facebook cu clientii si cat de mult investiti in asta?

Pagina noastra de Facebook este foarte activa si este unul din primele instrumente in care am investit, in sensul in care a existat constant un om dedicat care s-a ocupat de dezvoltarea paginii. Intrucat exista o multime de comunitati de mame pe Facebook, este important sa existam pe toate canalele de social media. De campaniile platite pe Facebook se ocupa agentia de marketing.

Cum crezi ca veti incheia anul curent?

Avand in vedere ca activam intr-o nisa pretentioasa, speram la o crestere de 20% a cifrei de afaceri. Planurile noastre pe termen scurt legate de angajati si lansari de game de produse se invart in jurului showroom-ului pe care il vom deschide, speram pana in toamna acestui an. In zona de online, planurile sunt multiple, de la cresterea ratei de conversie pe mobil (avand in vedere ca traficul pe site este de 74% mobile) pana la automatizarea in performance marketing si finalizarea implementarii sistemului CRM.

Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?

Depinde de la antreprenor la antreprenor si de la business la business. In cazul meu, o mare reducere de costuri am realizat-o investind in mine si in personalul nostru si invatand sa facem o multime de lucruri in-house: bannere pentru site/campanii online, montaj video-uri, redactare articole etc.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)