florin ghita

Saptamana aceasta, cititi un interviu cu Florin Ghita (foto), fondator al site-urilor gtools.ro si tresa.ro. Primul este site-ul-mama, lansat in 2009 ca o consecinta naturala a companiei Geve Com (fondata in 1993 de tatal sau, la care Florin e managing partner si care vinde scule si echipamente pentru constructii B2B).

gtools

Clientii doreau sa comande online si asa a aparut GTools.ro. Publicul tinta al site-ului este format din 3 segmente de clienti: companii mari (cu nevoie de echipare specifice), companii medii (cu nevoi de echipare standard) si profesionisti (persoane fizice). Tresa.ro (al carui nume este inspirat de decoratiunea militara care indica gradul, tagline-ul site-ului fiind „echipam eroii de zi cu zi”) s-a lansat in 2016 si este dedicat echipamentelor de protectie, urmand sa devina site-ul si segmentul principal de activitate al echipei.

tresa.ro

Florin ne-a povestit ce l-a motivat sa devina antreprenor, cat de greu/usor a fost inceputul, care este prioritatea lor nr. 1 pentru acest final de an si cum economiseste bani (avand in vedere ca investeste destul in programatori, promovare pe Google si copyright-eri).

Tot pe ECOMpedia.ro gasiti si interviurile cu spy-shop.ro, jujubaby.ro, evomag.ro si mamaboutique.ro!

ECOMpedia.ro: Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?

Florin Ghita: Antreprenoriatul m-a zgandarit de mic, avandu-l pe tatal meu ca model. Mi s-a parut mereu provocator sa ai o idee pe care sa ajungi sa o materializezi aducand plus de valoare – caci despre asta e antreprenoriatul. Cat despre drum, nu am fost niciodata singur, avandu-l langa mine pe fratele meu, ca partener in business.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?

Si, si. Facultatea si masterul le-am facut la ASE. Prima la FABIZ (Faculty of Administrating Business – sectia Engleza), a doua la Management – programul de masterat dedicat managementului si administrarii IMM-urilor. Dar educatia antreprenoriala adevarata am primit-o direct in transee, in companie. In ceea ce priveste studiul de unul singur: traiasca Audible, Kindle si YouTube – sursele mele zilnice de cancan de business.

De unde au provenit banii pentru finantarea gtools.ro?

Am avut norocul sa preiau un business fondat de tatal meu. Nenorocul a fost sa prindem criza din 2008 si o lipsa de specializare. Nu zic ca banii nu sunt vitali, dar, pentru noi, reorganizarea modelului de business a fost inzecit mai provocatoare decat obtinerea finantarii. Cu un model de afacere valid si activitatile bine definite, finantarea se obtine relativ usor.

Care sunt avantajele/dezavantajele de a avea propria afacere versus a fi angajat?

Nu vreau sa le privesc ca fiind antagoniste, ci, mai degraba, alocate, fiecare unei perioade din viata. Mi se pare firesc sa incepi ca angajat si sa inveti de la oameni mai destepti ca tine. Apoi sa iti incerci puterile si testezi ideile de unul singur (sau parteneriat :-)) – printr-o afacere. Iar la final sa le povestesti si altora despre asta. Cred ca si Jack Ma, fondatorul Alibaba, tot repeta ideea asta si sunt perfect de acord cu filozofia lui.

De unde va cumparati produsele?

Romania, Europa, Asia. Cand ajungem si la furnizori din India sau Pakistan, va anuntam :-). Avem colaborari foarte bune cu unitati de productie din Romania – de altfel, si promovam produsele romanesti – insa nu reusim sa acoperim gama si nivelul de calitate pe care ni-l dorim doar cu acestia.

De ce ar trebui cineva care intra pe site sa cumpere de la voi? Cum va diferentiati de concurenta?

Acoperim relatia cu clientii pe principalele 3 canale: online, showroom si agenti de vanzare. Putem raspunde la orice tip de solicitare, site-ul contine informatie si imagini de calitate (lucram la asta permanent), showroom-ul permite testarea produselor, iar agentii de vanzare pot analiza solicitarile direct la sediul clientilor. Oferim o gama de echipare completa, preturi competitive si servicii complementare (personalizare, echipamente made-to-measure etc). Gtools e cel mai bine optimizat site din bransa, pe domeniile cheie, iar Tresa il prinde curand din urma.

Cum va merge in perioada asta?

Acum, ca a trecut vara, cu letargia de rigoare, ne asteptam la un boom de vizite si vanzari. Pentru noi, anul incepe cu adevarat in toamna, cand se fac principalele campanii de achizitie pe echipamente.

Participati la Black Friday?

Produsele noastre sunt dedicate in special companiilor si nu fac obiectul impulse buying-ului. Nu e ca si cum, daca vezi o casca de protectie in promotia de BF sau Sarbatori, zici: „Pfua, visam la asta. Acum ca e redusa, mi-o cumpar sigur!”. Echipamentele se cumpara cand e nevoie de ele in munca, de multe ori corelate cu diverse proiecte, motiv pentru care nu am acordat atentie speciala acestor perioade. Am facut unele teste si ne-am ales cu cativa vanatori de promotii, dar atat. Noi crestem parteneriate cu clientii nostri, nu vindem bazandu-ne pe impulsul acestora.

La ce va asteptati de BlackFriday si Craciun anul acesta?

 :-) Sa cada iar emag-ul, iar noi sa le vindem casti programatorilor lor.

Cum si unde va promovati site-ul?

PPC, comparatoare, social media. Lucram permanent si la optimizare SEO, si la parteneriate in care e nevoie de echipare. De curand, i-am echipat pe studentii de la Universitatea de Stat in Constructii, intr-un proiect pe santiere – s-au pozat si share-uit intr-o veselie cu produsele noastre :).

Cat de importanta e comunicarea pe Facebook?

Avem pagina de Facebook, atat pentru Gtools, cat si pentru Tresa, aceasta din urma fiind cea pe care ne concentram. Avem si un calendar de continut dedicat pentru Tresa – postam saptamanal, in special continut elaborat de catre noi. Nu prea suntem incantati de poze cu pisici sau share-uri de la terti.

Aveti versiune de mobile?

Nu, dar este prioritatea numarul 1 pentru acest final de an.

Cum credeti ca veti incheia 2016, in crestere fata de cel precedent?

Depinde ce inseamna crestere: cifra de afaceri sau profit? In principiu, vom termina cu amandoua peste anul trecut, insa n-ar fi o problema daca am stagna la cifra. Profitul e principalul si acolo sigur iesim mai bine decat in trecut.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?

Afacerile e-commerce nu mai au costuri asa mici. A devenit destul de costisitor sa ai o echipa capabila de programatori, sa faci promovare pe Google sau sa colaborezi pe partea de continut cu copyright-eri autentici. Economia majora se poate obtine prin automatizarea fluxului de preluare si procesare a comenzilor prin site. In cazul nostru, magazinul online ajuta, dar exista, in continuare foarte multe comenzi care nu se deruleaza prin platforma, din lipsa de apetit a clientilor.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul vostru, in mediul online autohton?

Sa invatam clientii sa foloseasca butoanele dropdown la selectia variantelor de produse. Le-am desenat in toate felurile si tot degeaba :-). In rest, totul pare sa mearga spre bine – se observa clar o migrare a comertului din ce in ce mai mare si in Romania catre acest canal. Spor!

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)