marius dosinescu

Aparut in 2004, magazinul online floridelux.ro a insemnat 1 an de lucru inainte de lansare (timp in care echipa a invatat si partea tehnica, la vremea aceeea site-ul facand parte din agentia web Avantaj NET, care l-a creat ca pe un experiment e-commerce). Floraria livreaza oriunde in Romania buchete, aranjamente, trandafiri criogenati, flori pentru nunti si botezuri, cadouri si plante de apartament. Marius Dosinescu (foto, CEO si Fondator floridelux.ro), care scrie despre pasiunea pentru flori si pe dosinescu.ro, ne-a povestit de ce sa faci performanta in acest domeniu e echivalent cu „cel mai greu maraton din lume”, ce trebuie sa inveti ca sa poti fi antreprenor in Romania si de ce Black Friday este „o gluma proasta” in domeniul acesta.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

floridelux.roECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Marius
Dosinescu: La momentul lansarii business-ului toti foloseau „Florarie”, „Floraria Ana” sau „Floraria X”, cu nume care mai de care mai complicate sau elevate, multe fiind departe de a fi un nume potrivit pentru o florarie romaneasca. Acest aspect, coroborat cu segmentul caruia ne adresam, medium-top, a dus la nasterea numelui, o asociere inedita de termeni care sa aiba rezonanta si sa fie usor recognoscibil.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideile de business sunt multe si in fiecare zi putem inventa 10 – 15 business-uri noi, care se pot lansa chiar in acest moment pe piata. La vremea respectiva, a fost un experiment e-commerce, pe care doream sa il facem in cadrul agentiei. Am vrut sa invatam despre comertul electronic, extrem de popular in acel moment in SUA. Am urmat modelul celor de la 1800flowers.com, unul dintre liderii comertului online cu flori si cadouri, cu o cifra de afaceri de peste 1 miliard $ anual si cu o dinamica extraordinara a business-ului. Ne-am dorit sa punem in practica modelul lor, bazat pe principii si servicii de calitate, intr-un domeniu care, in special in Romania, este in varful piramidei nevoilor. Sa faci performanta in acest domeniu poate fi comparat cu cel mai greu maraton din lume.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Eram angajat in vreo patru locuri atunci cand am infiintat agentia web si am inceput din simplul motiv ca oamenii cu care lucram aveau nevoie de facturi, aveau nevoie de o companie, nu de un om. Am invatat din mers, nici nu stiam cum se completeaza o factura, iar pe oricine intrebai, in special in zona autoritatilor publice, nu era dispus sa te ajute. Umilinta prin care treci ca antreprenor cu un start-up in Romania este cumplita sau cel putin asa era cand am inceput eu. Ulterior, lucrurile au devenit mai usoare pe masura ce am invatat, dar totul a pornit de la mine, singur, ajutat de familie, cu drumuri, infiintat firma si alte lucruri care pareau o corvoada la vremea respectiva. Tinerii de 24 – 25 de ani au o sansa extraordinara acum. Deschiderea catre antreprenoriat este mult mai mare decat acum 20 de ani, cand am inceput eu. A fost un drum lung, greu, anevoios, marcat de multe esecuri care m-au dus unde sunt acum. Nu pot spune ca sunt un performer in domeniul antreprenoriatului, ci doar un om autodidact, foarte incapatanat si care nu precupeteste nimic in atingerea obiectivului pe care il are. Am invatat sa imi infrunt temerile, sa lupt cu fiecare frica si fiecare esec sa il transform in avantajul meu. Cred ca esecul este cel care m-a educat si m-a adus unde sunt astazi, cel mai puternic si cel mai inovator brand de floristica din Romania.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Intr-o tara in care antreprenoriatul e adesea confundat cu bisnita, este destul de greu sa vorbesti de educatie antreprenoriala. Ma consider „a self-made entrepreneur”, intrucat formarea mea a fost una tehnica, iar tot ceea ce am invatat despre antreprenoriat este meritul meu si al oamenilor cu care am intrat in contact. Fie am invatat cate putin de la fiecare, fie am invatat singur, am citit, am adaptat si am aplicat in functie de situatiile in care am fost pus. In Romania, teoria e una, practica e alta si, din nefericire, scoala scoate someri pe banda rulanta. Toti o spun, intr-un fel sau altul, dar nimeni nu face nimic. Ca sa poti sa fii antreprenor in Romania trebuie sa inveti sa te adaptezi oricarei situatii.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare? Ai investit mult?
Nu am strans bani pentru finantare. La inceput am apelat la foarte multe bartere si doar in cazuri extreme la linii de credit. Ofeream servicii de web design si web development contra publicitate. Numai in lansarea initiala am investit aproape 30.000 $, din care aproape 12.000 $ in masini si echipamente platiti cash, restul prin bartere. In Romania, majoritatea bancilor, investitorilor si oricare alta sursa de finantare iti ofera umbrela doar cand este vremea frumoasa, nu cand ploua! Nu spun ca am o problema cu Romania, poate ca am fost eu mai ghinionist, dar asta este adevarul vazut din perspectiva unui om care s-a incapatanat sa creada ca in Romania se poate face antreprenoriat. Se poate, dar greu si cu multe riscuri pe care trebuie sa ti le asumi.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Bariere sunt si acum, nu doar la inceput de drum. Pe masura ce evoluezi, sunt mai multe si mai greu de depasit. Nu exista antreprenoriat fara bariere. In primul rand, te lovesti de lipsa educatiei antreprenoriale din Romania, care aduce dupa sine multe probleme cu furnizori, clienti, parteneri etc. Industria noastra nu este unitara. Iesim la evenimente, facem networking, dar nu sustinem impreuna o cauza decat daca avem un castig direct in afacere sau personal. Cea mai mare bariera mi se pare statul cu birocratizarea excesiva si cu modul in care ii trateaza pe tinerii antreprenori, in special pe cei care sunt la inceput de drum si nu sunt familiarizati cu actele si formularele necesare. De asemenea, concurenta neloiala si practicile incorecte de business sunt probleme majore in Romania, care au dus multe afaceri cu potential ridicat in faliment. Noi ne-am adaptat, am incercat sa ne mentinem serviciile la un standard inalt de calitate si sa privim inainte cu incredere. O alta bariera enorma in dezvoltarea unei afaceri este forta de munca bine pregatita si calificata pe care o poti atrage in afacerea ta micuta in comparatie cu multinationalele care ofera conditii cu care tu nu poti concura, pe langa faptul ca ele primesc facilitati pe care tu ca mic antreprenor nu le primesti. A fost o incercare cu SRL-D-ul, dar, din pacate, birocratia si modul in care a fost construit au dus la un esec. Statul ar trebui sa inteleaga ca un parteneriat corect intre institutiile sale si mediul privat ar aduce la bugetul de stat de zece ori mai mult decat colecteaza acum.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Cel mai mare dezavantaj este ca nu ai viata personala, program sau timp pentru tine. Este o falsa impresie ca daca esti antreprenor esti stapan pe timpul tau. Nu, nu esti stapan pe timpul tau, ci esti subjugat timpului firmei. Evident, daca nu vrei sa faci performanta si te multumesti cu o firma mediocra atunci, da, ai timp suficient. Avantajul enorm sta in satisfactiile pe care le ai si in modul in care, fara sa iti dai seama, conturezi viata oamenilor din jurul tau. Astfel, devii un formator de caractere si lasi in urma ceva, o mosteniere pe care nimeni nu o constientizeaza in acest moment, dar pe care o va folosi din plin in viitor. Mai mult, fiecare client multumit iti aduce o satisfactie enorma si aceasta se cumuleaza intr-o energie pozitiva pe care o transferi mai departe in business, care te ajuta sa mergi mai departe mai increzator si mai puternic. 

Care este publicul tinta al site-ului?
Vorbim de barbati in proportie de 40% si femei in proportie de 60%, desi targetul declarat ar fi cam 80% barbati. Din pacate, in Romania inca se ofera flori si cadouri din obligatie si doar un procent mic (dar in crestere) de barbati ofera flori fara motiv.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Am fost pionierii acestei industrii si suntem in continuare floraria cu cea mai mare dinamica si cele mai bune servicii: livrarea in peste 12.000 de localitati din Romania, la pretul afisat pe website; peste 8.000 de produse dintre care clientii pot alege, realizate 100% de floristii FlorideLux; produse de calitate superioara, pastrate in camere frigorifice specializate; fotografia-martor a produsului livrat; felicitare cadou; suport calificat, comenzi prin WhatsApp, Facebook, telefonic, e-mail si posibilitati diverse de plata.  

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Nu stiu ce avem in plus fata de concurenta. Stiu doar ca suntem trup si suflet pentru client, orientarea noastra fiind 100% catre acesta. Noi il cunoastem foarte bine, stim ce are nevoie, cand are nevoie si cum sa ii oferim serviciul. Acesta este motivul pentru care clientii apeleaza la noi, rata de retentie fiind de peste 98%. Echipa FlorideLux.ro are un singur obiectiv: multumirea clientului, in jurul caruia ne construim afacerea si ne adaptam in functie de cerintele sale. Am fost primii care, impreuna cu Vodafone, am facut floraria digitala de la metrou, primii care am introdus aranjamente florale in forma de animale 3D, primii care am introdus plata cu cardul pe segmentul florariilor online, primii care am livrat oriunde in Romania si primii care am introdus fotografia-martor a produselor livrate. Suntem prezenti in drumul clientului, online, offline, oriunde ar fi!

De unde va cumparati produsele?
Produsele sunt realizate intern de cei mai buni floristi, pregatiti pentru realizarea acestor aranjamente. Materia prima vine din toata lumea: Olanda, Germania, Belgia, Columbia, China, Africa, Turcia, dar si de la furnizorii din Romania, in functie de nevoi. Suntem foarte bine ancorati in piata internationala de flori si cadouri, stim ce anume se cauta si asta ne ofera posibilitatea sa fim trendsetteri in acest domeniu.

Cati angajati aveti?
Echipa noastra variaza in functie de sezon, dar in medie suntem in jur de 20 de oameni. Suntem in cautare de floristi, operatori, soferi si programatori. Organigrama business-ului nostru include 40 de oameni pe care ii cautam activ si ii asteptam cu drag daca vor sa faca performanta. Oferim mult, dar cerem mult!

Cum va merge in perioada asta? Sunt vizitatori pe site? Dar vanzari?
Floridelux.ro nu este un business construit de pe o zi pe alta, astfel incat noi avem vanzari si vizitatori pe website pe parcursul intregului an. Oricine isi imagineaza ca, daca arunca 10.000 € in AdWords, va avea un business de succes, se inseala!

Ati participat la Black Friday 2017?
Nu, si nu vom participa nici pe viitor. Cumparaturile de flori se fac din impuls, nu putem vorbi de o cumparare planificata, studiata cu atentie inainte, astfel incat Black Friday este o gluma proasta pentru domeniul nostru. Cine consuma resurse in zona aceasta, are un departament de marketing care nu cunoaste deloc industria floristica.

Cum si unde va promovati site-ul?
Prin floridelux.ro am incercat sa educam si sa crestem piata  floristica din Romania. Ne promovam site-ul pe toate canalele posibile, cu bugete atent controlate. Pentru atingerea obiectivelor, abordarea noastra este intotdeauna  multichannel. Astfel,  folosim: online ads, social network ads, display ads, SEO, guerilla marketing, direct sales, radio si outdoor din cand in cand.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, avem. Este foarte important si il administram intern.

Aveti versiune de mobile?
Da, este parte integranta din strategia prezenta si viitoare, mai mult de 50% dintre utilizatori fiind de mobile version.

Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Anual avem o crestere naturala de 25% fata de anul anterior. Anul acesta ne asteptam la o crestere de peste 50%, fiind bugetate investitii majore in marketing in al doilea semestru din 2018.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
De ce sa aiba cheltuieli mai mici? De ce nu vanzari mai mari raportate la aceleasi cheltuieli? Problema nu este ca ai cheltuieli de 1 leu sau 10.000.000 lei, ci faptul ca ai cheltuieli de 1 leu si vanzari de 0,9 lei. Recomandarea mea este sa nu taie din cheltuieli, ci sa mareasca bugetul de investitii in dezvoltare si in marketing. Aceasta ar fi cea mai sanatoasa abordare intr-un business. Optimizarea este foarte importanta, dar uneori ajungi sa tai acolo unde nu trebuie.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Sa ramanem relevanti pentru clienti si sa oferim o experienta de cumparare cat mai placuta. Lucram activ la acest lucru, iar feedback-ul pe care l-am adunat de-a lungul timpului ne va ajuta sa obtinem cele mai bune rezultate. Toamna aceasta vom relansa site-ul intr-o forma de invidiat. Suntem siguri ca vom face din nou pionierat!

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Nu avem probleme cu firma de curierat si cu etica muncii. Nu trebuie data vina pe FAN, CARGUS sau DPD, fiecare firma are valori puternice si investeste constant in oameni prin traininguri specializate. Totusi, lucram cu oameni pe care nu ii poti controla in fiecare secunda, cu oameni necalificati pe care ii calificam la locul de munca. Multi dintre ei fac greseli si nu le pasa de acest lucru. Sa invinuiesti firmele de curierat pentru educatia precara pe care o ofera statul este o ipocrizie fara margini.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Sa fim cei mai buni in continuare si cei mai profitabili intr-o piata tulbure.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)