bestkids

Seria interviurilor noastre continua, saptamana aceasta, cu bestkids.ro – site care vinde produse pentru copii (jucarii, alimente, imbracaminte, accesorii) si gravide/mamici. George Serban (foto, General Manager bestkids.ro) ne-a povestit cum arata culisele unei afaceri vechi de 10 ani: site-ul a aparut pe 1 iunie 2007, „moment ales deloc intamplator, avand in vedere specificul magazinului”, spune fondatorul, care a avut inainte alt business (bestauto.ro, lansat in 2001 si vandut 5 ani mai tarziu).

  george serban

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
George Serban:
Ideea a venit inca de cand operam bestauto.ro, un site de servicii, unde lipsa produselor, a comertului online efectiv m-a determinat sa caut un domeniu in care acest lucru ar fi fost posibil. Comertul online era in plin avant in Statele Unite la acel moment, iar doi ani de lucru intr-o companie americana in acest domeniu mi-a creat premisele lansarii primului proiect de comert electronic pe cont propriu. Am fost fascinat de multitudinea serviciilor pe care le puteai oferi clientului in mediul online, de posibilitatile de marketing nelimitate (compararea ofertelor, kit-uri de produse, wishlist-uri, gift registry etc.), de plata cu cardul sau gestionarea unui stoc propriu.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Cred ca aptitudinile de antreprenor le ai sau nu le ai inca de la inceput. Sunt mai greu de dobandit in timp. La mine despre asta a fost vorba. Despre dorinta de a crea si dezvolta proiecte noi, de increderea ca poti face lucruri extraordinare pornind de la zero si mai ales de entuziasmul varstei, cand nu ai temeri legate de esec si de cele mai multe ori nici nu ai ce pierde. In BestKids am pornit la drum alaturi de colegmul meu de job la acel moment, Gabriel, cu contributii si parti egale in companie.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Pot sa spun ca au fost ambele. Am invatat multe din facultate; visam cu cartile pe masa la propriul magazin online, la aranjarea produselor pe raft, la branding si tot ce tine de un business in general. Restul le-am invatat de mers si de cele mai multe ori lovindu-ma de ele. Esential in acest domeniu sunt si cursurile, conferintele si evenimentele de profil. Acolo interactionezi cu oameni din acelasi domeniu de activitate, primesti si ceri sfaturi, afli despre noile curente si tendinte de piata si prinzi din zbor zvonuri care adesea s-au dovedit realitate.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare, a fost greu? Ai investit mult?
Banii initiali au fost putini. Cateva mii de euri bagati in site, marfa de inceput si dotarea birourilor. Investitiile insa au continuat pe masura ce ne-am dezvoltat – servere, locatii noi pentru birouri si depozit, solutii de depozitare, stivuitoare electrice, cicitoare de coduri de bare si multe altele care ne-ai simplificat, optimizat si automatizat activitatea. In ultimii ani am investit mult in brandind, am deschis primul magazin offline si am incercat sa ne consolidam pozitia in piata, dand o directie pe termen mediu si lung business-ului nostru.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Nu atat de multe precum cele intampinate pe drum. La inceput lucrurile sunt simple. Incepi de la 0, ai o echipa mica, inveti din mers. Provocarile vin pe parcurs, modelul de business s-a schimbat foarte mult in ultimii ani. Azi vorbim de marketplace-uri, de mobil in peste 70% din accesarile site-ului, de remarketing si livrari cu drone. In 2007 lucrurile erau mult mai simple.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Ca si avantaje ai in primul rand mult mai multa libertate; de la libertatea de miscare, pana la libertatea de exprimare si de a lua decizii. Ca si dezavantaje as enumera raspunderea pe care o ai vizavi de cei care depind de tine, de faptul ca trebuie sa fii acolo cand arde, de presiunile financiare, sociale sau legislative pe care trebuie sa le gestionezi cat mai bine posibil.

Care este publicul tinta al site-ului?
Publicul tinta este reprezentat de fenei, peste 70%  din vizitatori fiind de sex femini, iar ca varsta segmentul targetat este 25-44 de ani.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Ceea ce incercam sa transmitem in primul rand clientului este incredere. Incredere in produsele pe care le comercializam, in sfaturile pe care le oferim, in deciziile pe care le luam. Aste se poate vedea in site inca din prima pagina – 10 ani de activitate, 30 de zile banii inapoi garantat, multiple modalitati de plata, transparenta prin testimoniale obiective si impartiale, castigatori in 2015 si 2016 ai premiului GPEC etc. Odata ce ti-am castigat incredera poti sta linistat ca ai facut alegera potrivita din locul potrivit.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor pentru copii de la noi si cum arata aceasta piata?
Experienta. Suntem in piata de 10 ani si mai mult decat atat mare parte din noi ne-am crescut copiii cu produse de la BestKids. Stim ce se potriveste copiilor si ce cauta parintii. "Si noi suntem parinti" este sloganul pe care l-am inregistrat in urma cu cativa ani si care ne reprezinta si astazi foarte bine.

De unde va cumparati produsele?
Cea mai mare parte a produselor sunt achizitionate de la furnizori locali, respectiv din Romania, insa sunt si multe branduri pe care le importam din Europa sau China, parte din acestea exclusiv.

Cum va merge in perioada asta? Sunt vizitatori pe site? Dar vanzari?
Business-ul este constatnt, nu mai are dinamica pe care o avea in urma cu cativa ani, insa are inca mult potential. Acum totul este mult mai complicat, iar regulile jocului se schimba permanent. Incercam sa ne adaptam si sa simtim mereu incotro se indreapta piata pentru a fi acolo.

Ati participat la Black Friday-ul 2016? Cum au aratat, comparativ cifrele de BF si Craciun din 2016?
Black Friday este un eveniment major in piata din Romania. A crescut an de an si cu siguranta va fi insemnat si anul acesta. Nu este un eveniment pe care il iubim foarte mult. Singurii probabil care castiga cu aceasta ocazie sunt curierii. S-a fortat mult pe cifre cu ocazia zile de BF, insa din experienta clientii care au comandat cu aceasta ocazie s-au intors intr-un numar redus sa faca si o a doua achizitie. Craciunul este insa cu totul altceva. Pastram produsele bune si cautate pentru acest moment al anului si in acest fel ne asiguram si profitul si resursele pentru a merge mai departe. De BF incercam sa lichidam stocurile; ale noastre si ale partenerilor. Cifrele pentru o zi sunt intr-adevar mari si nu sunt depasite in nici o alta zi a anului. Cu toate acestea forta Craciunului este mult mai mare si constanta pentru aproape o luna. Sezonul este din 15 noiembrie pana in 15 decembrie. Dupa 15 scad mult vanzarile, asta datorita faptului ca piata s-a maturizat, iar clientii nu mai lasa pe ultima suta de metri cadourile de sub brad.

La ce va asteptati de BlackFriday si Craciun anul acesta?
Nu ma astept la cresteri spectaculoase. Reteta este deja clara, importante sunt stocurile si resursele umane, tot mai greu de gestionat in aceasta perioada. O crestere de aproximativ 20% fata de anul trecut este ceea ce urmarim.

Cum si unde va promovati site-ul?
Folosim cananelele traditionale de promovare: google, facebook, newslettere, marketing afiliat, remarketing. Asta nu inseamna ca nu testam si nu incheiem tot timpul parteneriate noi, insa nu toate si functioneaza.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Facebook este un canal important de comunicare. Incercam sa tinem aproape comunitatea BestKids, avem o persoana dedicata care se ocupa de comunicare pe blog si facebook si acordam foarte multa atentie felului in care cumunicam si ne promovam pe acest canal.

Aveti versiune de mobile?
Avem o versiune functionala de mobile inca din aprilie 2015 pe care o imbunatatim constant.

Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Estimam o creste de 5 – 10% fata de anul trecut.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Mecanisme de scadere.optimizare a costurilor se pot gasi oricand. De la taierea de bugete, pana la optimizarea si automatizarea proceselor (gestiune depozit, facturare,  procesare comenzi, generare awb-uri etc) sau externalizarea serviciilor. Sunt departament pe care noi le-am externalizat profesionistilor, departamanete pentru care costul intern de operare ar fi fost prea mare, iar expertiza greu de dobandit.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cea mai mare amenintare in acest moment o vad ca fiind marketplace-ul. Este greu sa tii pasul cu acesta, concurenta este acerba, iar clientii tot ai greu de multumit.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Timpul de livrare in anumite orase, produsele deteriorate la transport, comunicarea grea si adesea defectuaza cu call center-ul. Incercam insa sa mentinem relatiile cat mai stranse si sa identificam problemele de indata ce apar, pentru a le remedia din timp.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)