nicolae lomanar led

Site-ul led-box.ro a aparut in 2013, pe platforma Blogger, vanzand doar 90 de produse. Nicolae Lomanar (foto, Manager led-box.ro) ne-a povestit ca lucra cu proiecte pe zona de iluminat rezidential si industrial, dar partea de vanzare online era ceva nou. Comenzile au venit dupa doar 2 saptamani de la lansare,iar ulterior a migrat pe OpenCart tot magazinul. Site-ul vinde LED-uri de tot felul (becuri, lanterne, plafoniere, tuburi, proiectoare, iluminat stradal), candelabre, lustre si fibra optica.
Pe langa magazinul online, din ianuarie 2017 au si unul fizic, in Sibiu. Lomanar spune ca in ultimii 3 ani a avut peste 5.000 de persoane fizice clienti unici, ca vand si pe Amazon si ca lucreaza la implementarea unui bot pentru Facebook Messenger. Descoperiti mai multe in interviul de mai jos.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

lexbox.ro

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Cu numele am facut o lista si, impreuna cu vreo 7 – 8 amici, am tot discutat despre ele. Am ramas cu „Led Box”. Cuvantul „led” a fost de la inceput inclus, ne pozitiona si in nisa de iluminat. „Box” vine de la conceptul de gandire out of the box, o gandire creativa. Tind sa cred ca am  facut cea mai buna alegere, suntem usor de recunoscut si amintit.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea mi-a venit prin 2011, cand locuiam inca in Spania, si – pe domeniul meu de activitate – m-am intalnit destul de des cu tehnologia LED. Am inceput acolo sa invat despre iluminatul LED, montaj, masuratori si sa acumulez tot mai mult know-how. Practic, am in spate experienta de implementare si, ulterior, am facut pasul spre online. Proiectele mari si complicate ne plac foarte mult si acum, ne prefera foarte multi colaboratori tocmai pentru aceasta exeperienta.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Eram hotarat sa ma intorc in Romania si sa plec cu un nou proiect de la 0. Excludeam sub orice forma sa ma angajez din nou si consideram ca am bazele necesare pentru un nou start. In 2012, dupa 8 ani de locuit in Spania, am inaintat demisia si dupa 1 luna eram deja in Romania, pregatit de munca. Am plecat la drum singur, am citit foarte mult, multe cursuri de vanzari, cursuri de online marketing si am participat la evenimente cum este GPec.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Universitatea am abandonat-o initial, dupa 2 ani am revenit si am terminat si studiile, dar pentru partea de invatare si educatie antreprenoriala am fost 100% autodidact. Foarte mult studiu si orice informatie primita din online, carti sau evenimente era pentru mine aur curat.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare, a fost greu? Ai investit mult?
Am plecat la drum cu foarte putini bani, cu un buget sub 3.000 €, din care 500 s-au dus catre platforma online. Eram retincent pentru ca nu stiam foarte multe despre online si teama sa nu arunc cu banii a fost prezenta. Nu am apelat la finantare externa, doar capital propiu. Pe langa partea de vanzari online am avut grija sa invat multe si despre economia unei firme. Foarte multi indicatori conteaza intr-o afacere, dar pentru mine sunt sfinte traficul (cat mai mare) si cash flow-ul.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Exista prin 2012 – 2013 pe langa reticenta oamenilor in cumparaturile online si o reticenta privind tehnologia cu LED. Am muncit mult sa convingem lumea de bunele noastre intentii, de calitatea produselor noastre. Am creat continut, video si postari in social media, menite sa depasim multe prejudecati si obstacole, si au aparut si rezultatele.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Ma gandesc acum ca am facut poate prea tarziu pasul catre antreprenoriat. Am ajuns sa fiu power seller prin 2010 pe eBay, dar nu vedeam din asta o ocupatie full-time. M-am inselat destul de tare J. Ca antreprenor, daca dezvolti un business de succes, poti avea satisfactii profesionale si personale. Daca esti angajat, muncesti sa pui practica viziunea altui antreprenor. Cine doreste sa fie independent, chiar daca nu tot timpul este simplu, sa nu stea pe ganduri.

Care este publicul-tinta al site-ului?
Tintim spre clientii care-si doresc tehnologia cu LED in zona rezidentiala, publica si industriala. In proportie de 90%, doar barbatii ne trec pragul magazinului online. Colaboram foarte bine pe zona B2B, cu peste 200 de firme din Romania, si in ultimii 3 ani am avut peste 5.000 de clienti unici persoane fizice. Un numar destul de mare repeta achizitia la noi cand au din nou nevoie de produse de iluminat cu LED.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Am incercat si lucram continuu la partea de UX si navigare a site-ul, astfel incat sa fie simplu si intuitiv sa navighezi. Lucram cu stoc propriu si peste 90% dintre comenzi se onoreaza in mai putin de 24 de ore. Peste 1.00 de produse in portofoliu si adaugam saptamanal produse noi, unele in exclusivitate. Consultanta, oferte personalizate, service rapid si solutii custom-made.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Multe din produsele noastre sunt fabricate dupa specificatiile noastre, dupa ce am testat, verificat si probat produsele pe care le vindem. Altele sunt testate si provin de la companii deja cu renume la nivel mondial. Pe langa produse, eu tind sa cred ca avem un serviciu pre- si post-vanzare excelent. Fiind un domeniu tehnic si o nisa foarte diferita de cea fashion, de exemplu, unde se merge pe stil/trend, aici multi clienti au nevoie de ajutor, idei si configuratii diferite pentru fiecare proiect. Aici excelam noi cred, comparativ cu concurenta, experienta din spate si faptul ca stim cum functioneaza un produs, este observat de client imediat. Nu doar vindem, explicam si implementam.

De unde va cumparati produsele?
Lucram cu furnizori din China, SUA, Germania, Bulgaria si Polonia. De la fiecare luam ce am testat in prealabil si functioneaza bine. Pentru servicile legate de site-uri, promovare sau SEO, lucram doar cu firme si freelanceri din Romania.

Cati angajati aveti?
Suntem momentan 4 colegi care punem in miscare zilnic led-box.ro. O echipa unita si profesionista. Sunt procese care sunt automatizate, la altele lucram sa devina automatizate si ne concentram pe partea de suport si customer care, cu 3 persoane, exact unde spuneam ca dorim sa fim tot mai buni.

Cum va merge in perioada asta?
Vizitele pe site, traficul organic, a crescut constant pentru noi si vanzarile au fost foarte bune.

Ati participat la Black Friday 2017?
Am organizat in 2017 Black Friday si am epuizat destul de repede produsele pe care le-am avut pregatite de reducere. O zi cu vanzari bune, pe care o vom repeta si in acest an cu siguranta.

Cum si unde va promovati site-ul?
Ne promovam prin Facebook, YouTube si Google, in functie de perioada din an si de produsele pe care dorim sa le vindem. Un canal interesant este Instagram, am inceput sa avem postari periodice, cu feedback destul de bun. Pentru Facebook avem pagina dedicata si lucram la implementarea unui bot pentru Facebook Messenger. Administrarea campaniilor de Facebook Ads este facuta de noi, nu am colaborat cu agentii pana acum.

Aveti versiune de mobile?
Magazinul este responsive si se adapteaza pentru toate dispozitivele, mobile sau tableta. Traficul de pe mobile a crescut foarte mult si am incercat sa optimizam experienta vizitatorilor de pe mobile.

Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Am estimat in decembrie o crestere de minim 40% comparativ cu anul trecut. Momentan mergem cu 50% crestere si suntem convinsi ca o sa atingem targetul. Perioada august – decembrie este cea mai buna din an.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Cheltuielile se pot reduce doar prin automatizarea cat mai multor procese, optimizarea costurilor de achizitie clienti si campaniilor de ads. Gasirea unei agentii sau a unui coleg priceput pe ads poate face diferenta la cheltuirea bugetelor pentru reclama, in mod eficient. Este zona unde insistam tot mai mult pentru optimizarea cheltuielilor. Pentru cei care incep sau doresc sa o faca, poate un magazin online in sistem dropshipping este metoda potrivita, prin care pot genera vanzari cu costuri mici. In nisa noastra este complicat sa facem acest lucru, deci vorbim de spatii, depozite si cheltuielile aferente.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul vostru, in mediul online autohton?
Concuram in mod loial cu toata nisa din Romania si incercam prin actiuni specifice sa combatem comertul care ne afecteaza nisa sau pot sa ne afecteze vanzarile. Incercam sa educam publicul nostru, sa oferim solutii inovative, calitate si garantii extinse. Comertul la negru este din pacate foarte putin controlat, prin evaziune este pagubit si statul roman, iar noi avem parte de concurenta neloiala.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Relatia cu firmele de curierat este corecta.Depindem de ele si pentru aprovizionare, si pentru livrarile catre clienti. Am testat mai multe firme si de moment colaborarea cu TNT & GLS pentru intern merge perfect. Am semnat cu DHL un contract pentru livrari intracomunitare, iar experinta lor se observa imediat, cu livrari rapide si servicii la fel de bune.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Am inceput sa vindem 1 – 2 produse din portofoliul nostru pe Amazon si dorim sa crestem vanzarile prin acest canal. Avem in lucru mai multe proiecte, pe care la momentul potrivit o sa putem discuta despre ele, toate pe online.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)