Si anul acesta, Gpec.ro a adunat laolalta cifre si estimari de piata de la 2Performant, Breeze Mobile, Consumer Report 2016, GPeC, Internet World Stats, mobilPay, RomCard si Visa Romania, intr-un infografic despre e-commerce-ul romanesc in 2016. In anul incheiat, valoarea cumparaturilor online de la noi a depasit pragul de 1,8 miliarde € (cifra se refera doar la produsele fizice, nu la servicii, plati la utilitati, bilete de avion, la spectacole sau diferite evenimente, rezervari hoteliere, vacante si calatorii etc.), cu aproape 30% mai mult decat in 2015 (cand atingea 1,4 miliarde €). In medie, romanii cheltuie aprox. 5 milioane €/zi pe cumparaturi pe Internet.

Piata de e-commerce din Romania a crescut cu aproape 30% in 2016, fata de 2015: chiar daca au cheltuit mai putin la fiecare cumparatura, numarul de tranzactii a crescut. „Cum spuneam si anul trecut, comertul electronic este printre putinele industrii romanesti care creste constant si semnificativ de la an la an. De asemenea, cred ca 2016 este primul an in care am inceput sa asistam la profesionalizarea industriei, toti actorii implicati in e-commerce fiind mult mai responsabili, mai focusati si dand dovada de maturitate in business. Inclusiv consumatorii romani au evoluat si multi din ei sunt foart bine pregatiti si informati in privinta cumparaturilor online. Tocmai de aceea, trend-ul anului 2017 va fi focusul pe client si pe nevoile lui, servicii de vanzare si post-vanzare calitative, anticiparea dorintelor consumatorilor si oferirea unor experiente placute indiferent de touch point-ul in care se regaseste clientul, fie el online sau offline”, este de parere Andrei Radu (fondator si CEO GpeC).

Principalele date din infograficul de mai jos sunt:

  • la o populatie totala a Romaniei de 19,4 milioane de locuitori in 2016, aproximatic 11,2 milioane sunt utilizatori de Internet (o usoara crestere de la 11 milioane de internauti, cat se inregistrau la final de 2015), deci rata de penetrare a Internetului a crescut de la 56% in 2015, la 58% in 2016
  • rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone a ajuns de la 50% (in 2015), la 70% (in 2016); prin urmare, magazinele online au inregistrat cresteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil, in detrimentul desktop-ului
  • numarul de comenzi online plasate de pe dispozitive mobile a crescut si el: achizitiile facute de pe smartphone-uri au ajuns la 35-40% din totalul cumparaturilor online (de la 25 – 30%, in 2015)
  • potrivit Consumer Report 2016, romanii nu folosesc smartphone-ul prioritar pentru cumparaturi online, ci pentru social networking, e-mail, vizualizarea de continut video, browsing si gaming
  • principala provocare a magazinelor online ramane optimizarea temei de mobil din punct de vedere al dimensiunii acesteia si al numarului de scripturi apelate, pentru ca timpii de incarcare sa fie cat mai mici
  • in 2016, cresterea salariilor, scaderea TVA si a preturilor au insemnat cresterea consumului, prin urmare un cumparator online a facut, in medie, 8,4 achizitii in decursul anului trecut (in crestere fata de 2015, cand media era de 8,2)
  • de Black Friday, romanii au cumparat online produse de 130 milioane € (fata de 100 milioane € de BF 2015); apetitul romanilor pentru reduceri a determinat magazinele online sa desfasoare campanii de discount-uri pe tot parcursul lui 2016, acestea aducand cresteri in vanzari de aprox. 30%
  • volumul total al platior online prin card inregistrat in 2016 a atins 745 milioane € (comparativ cu 514 milioane €, cat se in 2015, ceea ce inseamna o crestere de 44,9%); bilantul se refera si la e-tail (produse tangibile), si la servicii; romanii aleg sa plateasca online prin card mai ales daca achizitioneaza servicii si mai putin daca este vorba de e-tail
  • metoda de plata preferata in cazul e-tail-ului ramane plata ramburs (numerar la livrare) intr-o proportie de aprox. 90%
  • 64% din valoarea platilor online cu carduri Visa s-a indreptat catre comerciantii online internationali, romanii cheltuindu-si banii la companii aeriene, agentii de turism si hoteluri, pe site-urile adult, la cazinourile online; valoarea medie a tranzactiilor facute de pe cardurile Visa care a crescut de la 40 € (in 2015), la 50 € (in 2016)
  • romanii au inceput (incet, dar sigur) sa isi foloseasca cardurile si atunci cand cumpara produse fizice de la magazinele online, nu doar pentru servicii: e-tail-ul a intrat pe locul al doilea in clasamentul categoriilor de produse si servicii achitate online prin card (dupa facturile la utilitati si inainte de serviciile telecom)
  • de magazine online din Romania a ramas asemanator cu cel din 2015: 5.000 sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic si comenzi pentru a fi luate in calcul (dar exista peste 20.000 de website-uri pe domeniu .RO care au functie de „adauga in cos”)
  • principalele categorii de produse vandute online in 2016 (exclusiv e-tail) a ramas neschimbat fata de 2015: produsele din gama Electro-IT&C, produsele de tip Fashion & Beauty, produsele pentru casa si decoratiuni (pentru care 2016 a insemnat o dublare a valorii medii a tranzactiilor) si produse destinate copiilor; pentru restul valoarea medie a tranzactiilor a scazut fata de 2015

Sinteza-Romania-2016-INFOGRAFIC

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)