Stiu ce-ai facut cand mi-ai vizitat site-ul / I know what you did last visit

Ce sunt hartile de clickuri ?

Hartile de clickuri (heatmaps) sunt inregistrari ale interactiunii vizitatorilor cu o pagina web, reprezentate vizual printr-un raport suprapus elementelelor paginii. Raportul semitransparent contine marcate intens zonele care capata cea mai mare atentie.

Hartile agrega datele (ex.: mouse movement heatmap, scroll heatmap), ceea ce permite sa se observe cu usurinta unde isi concentreaza atentia majoritatea vizitatorilor. In acest fel, se poate actiona cu modificari care vor avea un impact semnificativ, vizand cei mai multi dintre vizitatori.

imagine 1 heatmap

 

Imaginea 1. Exemplu de Mouse Movement Heatmap - heatmap care agrega traseele de mouse ale vizitatorilor (sursa: Blog Clicktale)

Tehnic, implementarea e de obicei foarte simpla, e suficient sa se adauge unui cod in website sau doar in pagina care se doreste urmarita. Ulterior se seteaza proiectul in interfata tool-ului ales. In functie de traficul site-ului (sau paginii respective) e nevoie de mai mult sau mai putin timp pentru formarea primelor harti.

Avantajele folosirii hartilor de clickuri

Hartile sunt utile pentru a descoperi

  • elemente “capcana” care atrag clickuri pentru ca par butoane din cauza implementarii grafice dar care in realitate nu au acest rol

heatmap2

Imaginea 2. Exemplu pentru elemente “capcana” care au aspect de butoane dar care in realitate sunt informatii care nu contin link (In imagine sunt informatiile de sub denumirea produsului: Transport gratuit - Cumpara acum - Model 2015)  - SIMULARE

  • elemente de la care vizitatorii se asteapta sa contina linkuri dar acest lucru a fost omis accidental sau despre care nu se cunoaste ca genereaza acest comportament

heatmap3

 

Imaginea 3. Exemplu de comportament: vizitatorii se pot astepta ca unele elemente, cum sunt imaginile mici de produse, sa contina in mod implicit link - SIMULARE

  • indicii despre informatii pentru care vizitatorii manifesta interes crescut si care pot oferi un avantaj in optimizarea conversiei

imagine 4

Imaginea 4. Exemplu pentru informatii de interes - SIMULARE

Hartile de clickuri au avantajul ca ofera informatii in conditii normale de utilizare (comportament natural al vizitatorilor) si asta ne permite sa observam subiectele care constituie o grija sau o neclaritate pentru potentialul cumparator, deci o bariera in realizarea conversiei. Actiunile care pot constitui un indiciu sunt, de exemplu, clickurile pe sectiuni ca FAQ, conditii de retur, garantie, specificatii tehnice, etc.

Ca un alt exemplu, in cazul unui magazin virtual, putem vedea usor cele mai accesate categorii, ceea ce ne permite sa le ordonam fara efort suplimentar de analiza, oferind astfel cel mai relevant continut listat cu intaietate.

imagine 5

Imaginea 5. Vizualizarea rapida a celor mai accesate categorii - SIMULARE

Cele mai cunoscute solutii pentru inregistrarea vizitelor

Impreuna cu cateva criterii pentru diferentierea lor.

image 6

Vezi aici

Exemplele de mai sus nu-si limiteaza functionalitatile doar la carateristicile enumerate. Explorarea lor pe cont propriu este recomandata si va fi foarte utila in alegerea tool-ului care ofera mixul ideal. Este de retinut ca unele din caracteristici pot avea denumiri diferite in functie de tool, desi functionalitatea este, in mare, aceeasi.

Utilizarea hartilor de clickuri in A/B Testing

Hartile de clickuri sunt foarte utile in A/B testing, in special cand testarea se face in conditii de trafic sau conversii reduse. De exemplu, daca sunt testate doua variante de pagina de produs iar conversiile (de ex.: vanzarile de produs) din perioada analizata sunt prea putine ca testul sa fie relevant statistic (verificandu-se astfel ca diferentele obtinute justifica alegerea unui castigator) se pot compara rezultatele celor doua variante obtinute cu harti de clickuri. O pagina de site raspunde cel mai bine asteptarilor vizitatorilor cand il ajuta sa se informeze corect si sa gaseasca usor pasul urmator, fiind deci mai concentrata pe zonele utile in luarea deciziei de a continua procesul de conversie.

Cum alegi tool-ul care ti se potriveste?

In afara de bugetul disponibil si costul produsului va trebui sa tii cont si de alte cateva aspecte:

  • Ia in calcul ca ai nevoie de minim cateva sute de inregistrari pentru a permite formarea unui heatmap relevant, primele inregistrari nu indica intotdeauna corect zonele “fierbinti”
  • Dupa ce te decizi, foloseste sustinut acelasi tool. Dincolo de analiza situatiei de fapt (“Cum interactioneaza vizitatorii cu pagina mea?”) cel mai util este sa studiezi cum se schimba comportamnetul vizitatorilor in functie de modificarile pe care le faci pastrand constanta metoda de inregistrare
  • In functie de planul ales, inregistrarile sunt pastrate o perioada limitata (cam intre 30 si 90 de zile). Informeaza-te daca durata planului ales te avantajeaza. Pentru un site cu vizite mai putine ai putea avea nevoie de o durata mai mare de stocare a datelor, pentru a permite compararea cat mai multor inregistrari

Atentie!

Acest tip de tool-uri pot retine si alte date decat cele descrise aici: cum ar fi tastele apasate in timpul vizualizarii paginii (key-logging). Folositi-le cu grija in zone sensibile ale site-ului (de ex.: shopping cart). Analiza comportamentului vizitatorilor cu tipurile de harti descrise mai sus ofera un mecanism puternic de optimizarea conversiei.

 

Mai multe explicatii despre utilizarea corecta a hartilor de click-uri in acest articol.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)