ecomm europe

Ecommerce Europe (asociatia care reprezinta peste 25.000 de companii care vand bunuri/servicii online in UE) transmite, intr-un comunicat de presa, ca legislatorii europeni ar trebui sa recunoasca rolul platformelor online in dezvoltarea e-commerce-ului european. Vocea comertului online de pe vechiul continent face cateva recomandari legate de rolul platformelor online, al caror rol ar trebui redefinit.

Ecommerce Europe crede ca nu exista o definitie clara a „platformei online” si ca varietatea acestora face necesara definirea acesteia drept „un mediu digital care promoveaza e-commerce-ul intre partile implicate in acel mediu digital”. Notiunea de „platforma online” nu ar trebui sa acopere magazinele online care vand doar produse/servicii proprii, ci urmatoarele 5 tipuri de sisteme online:

  1. piete de desfacere/marketplace: platforme online care permit vanzatorului sa isi faca reclama la produse/servicii pe riscul propriu, vanzandu-le unor consumatori/vanzatori interesati de ele (de exemplu, eBay, Etsy, Amazon); piata de desfacere e intermediarul care ofera platforma pe care vanzatorul si cumparatorul interactioneaza, incheind un contract la care piata de desfacere nu ia parte
  2. shopping mall-uri: permit vanzatorului sa-si vanda produsele/serviciile pe platforma lor online (Rakuten, Bol.com), unde mai multi afaceri vand diverse produse publicului cumparator; sistemul de comanda, livrare si plata este standardizat
  3. intermediari/brokeri: platforme care aduc laolalta oferta si cererea, pentru a incheia tranzactii intre vanzator si cumparator (Booking.com, Expedia, Cheaptickets.nl); intermediarii vand masini, excursii ori asigurari si functioneaza si ca un motor de cautare si comparare a pretului
  4. motoare de cautare: platforme online care ofera consumatorului posibilitatea de a cauta si descoperi produse/servicii puse in vanzare de vanzatori diferiti (Google), intr-o lista de rezultate
  5. unelte comparative: platforme online care ofera consumatorului posibilitatea de a compara pretul, calitatea sau varietatea produselor/serviciilor puse in vanzare de vanzatori diferiti (Check24.de, Idealo.de)

Varietatea si complexitatea acestor tipuri de platforme online atrag dupa ele necesitatea unei abordari verticale si diferentiate: o platforma online poate oferi mai multe tipuri de servicii si varietatea relatiilor contractuale posibile intre platforme, consumatori si vanzatori nu pate fi administrata printr-o abordare orizontala. Noi legi ar trebui aprobate doar la nevoie, in cazul in care legislatia existenta deja nu se aplica, si ar trebui sa fie legi pro-inovatie si valabile in contextul viitoarelor inovatii tehnologice.

Avand in vedere ca multe platforme online ofera livrari transfrontaliere, orice nemultumire aparuta aici ar trebui rezolvata de partile implicate sau, daca acestea nu cad de acord, conform legilor europene existente.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)