cum_sa_black_friday

Mai sunt mai putin de 30 de zile pana la Black Friday. O parte dintre magazinele ce vor oferi promotii s-au pregatit deja pentru volumul crescut de trafic si de comenzi, altele inca mai au de lucru. Clientii sunt si ei pregatiti, au bani pusi deoparte fix pentru aceasta perioada si lista scurta de produse pe care le cauta.

De ce asteptam cu nerabdare reducerile de Black Friday?

In primul rand a devenit o obisnuinta, fiind organizat inca din 1952 in State Unite. Ca orice traditie care se tot repeta, a ajuns sa faca parte din viata de zi cu zi, pentru tot mai multi consumatori. Din acest motiv, efectul de turma rezultat din numarul mare de persoane care asteapta aceasta perioada amplifica efectele si se extinde si in sfera celor mai putin interesati.

Pe langa psihologia multimii (care duce la dorinta de a face parte dintre cei care se bucura de promotii), exista si alte elemente psihologice care ne determina sa facem cumparaturi, unele impulsiv. Aceste motive sunt vechi si tin de modul in care luam decizii:

  1. Cat de mare este procentul reducerii?
  2. Este urgent?
  3. Este popular, cautat de multa lume?
  4. Este exclusiv?

Evident ca marimea reducerii, numarul limitat de produse, urgenta (determinata de 1 singura zi de campanie) contribuie si amplifica dorinta de a cumpara. In plus, ofertele fac consumatorii sa se simta castigati, iar frica de a nu pierde reducerile limitate determina cresterea interesului pentru aceasta perioada de reduceri.

Un sondaj facut de InboxTarget pe site-urile clientilor (magazine online) releva ca produsele pe care cumparatorii vor sa le vada in campania de Black Friday sunt cele mai scumpe, acestia dorind sa vada un discount mare (466 respondenti, cumparatori online). Totodata, 32% au declarat ca nu au cumparat nimic de BlackFriday si nici nu intentioneaza sa o faca.

Black Friday 1

Planificarea pentru BlackFriday este buna. Doar pentru magazine

Vedem in fiecare an, in media, multimi de oameni care se ingramadesc si ajung chiar sa se bata in magazinele fizice, pentru a lua ceva la reducere: de la rochii de mireasa, la televizoare, farfurii sau electronice.

Conform datelor Consumer Barometer, acestia sunt cei care au planificat Black Friday intocmai ca pe un eveniment personal: au creat lista de cumparaturi, si-au setat in ce magazin sa se duca, de pe ce rafturi sa cumpere si, de cele mai multe ori, au implicat si familia/apropiatii. Persoanele care s-au pregatit sunt cele mai predispuse la a-si pierde judecata rationala si fac orice sa isi atinga obiectivele. De aici si pana la comportamente neobisnuite („nebunia cumparaturilor”) nu este mult.

Sfaturi pentru magazine

Proprietarii de afaceri (in special retail) se pregatesc pentru Black Friday (sau ar trebui sa o faca) chiar si cu 2 luni inainte de BF. Pentru magazinele online, recomandam Ghidul Complet pentru Black Friday. Astfel isi pot organiza o campanie de succes, trecand de la organizarea echipei, tacticile de marketing si strategiile de achizitie produse, la loializarea ulterioara a clientilor.

Magazinele fizice care organizeaza Black Friday se confrunta de multe ori cu un trafic care depaseste capacitatea (atat ca suprafata, cat si oameni ce ofera asistenta sau cei de la casele de marcat). In plus, stresul suplimentar al clientilor duce de multe ori la ciocniri intre acestia si aduc o imagine proasta brandului.

Cele mai importante sfaturi pentru magazinele care organizeaza campanii de Black Friday:

  • transmite-le din timp clientilor tai ca vei organiza o campanie de reduceri
  • pregateste-te temeininc din perspectiva organizatorica (echipa trebuie sa isi cunoasca bine responsabilitatile)
  • asigura-te ca vei avea de castigat pe termen lung, prin imbunatatirea imaginii si notorietatii brandului
  • incearca sa oferi la reducere produsele dorite de clienti, astfel incat sa le intreci asteptarile

Sfaturi pentru consumatori

Reducerile nu sunt pentru toata lumea, dar momeala unui chilipir face partea din natura umana. Oferta limitata de timp (si de stoc) declanseaza teama de raritate care ne determina sa cumparam ORICE. In unele cazuri campaniile de marketing sustin aceasta teama si o amplifica exagerat, ducand in unele cazuri la evenimente neplacute.

Efectul produs de cantitatea de mesaje legate de reduceri si promotii din aceasta perioada, influenteaza psihicul sa creada ca, daca nu faci parte din euforie, pierzi, asa ca unii dintre noi devin mai putin rationali.

Conform aceluiasi sondaj, 23% dintre clientii din aceasta perioada si-au dat seama ca ce au cumparat nu a meritat efortul, din 2 motive: reducerea nu era atat de mare incat sa merite (au gasit ulterior acelasi produs la un pret foarte asemanator) si nu aveau deloc nevoie de acel produs (achizitia a fost facuta doar datorita influentei multimii si efectelor specificate anterior).

Rezultatele sondajului sunt sustinute si de Kenneth Manning, profesor de marketing la Universitatea de Stat din Colorado: „Oamenii vor cu o reducere buna si devin mai putin rationali, iar cand se uita imprejur si vad atatea mesaje sunt convinsi ca au facut o alegere inteleapta”.

Cum se te pregatesti sa cumperi de BlackFriday:

  • incepe din timp – decide-te ce doresti sa cumperi (un telefon nou, electronice pentru casa, haine)
  • fa-ti temele – alege caracteristicile cele mai importante, si pe baza lor fa-ti o lista scurta cu modelele dorite; in vinerea neagra nu o sa ai timp sa mai cercetezi aceste informatii si trebuie sa cumperi pe loc
  • compara preturile – noteaza-ti din timp preturile existente pentru fiecare; foloseste comparatoarele de preturi
  • cere sfaturi – daca nu stii exact ce sa alegi sau de unde, intreaba-ti prietenii sau pune o intrebare pe social media
  • stabileste bugetul – stabileste cati bani ai si incearca sa te incadrezi in buget; cardurile de credit sunt bune, dar de multe ori vei ajunge sa platesti mai mult prin dobanda
  • ia-ti o zi libera – daca poti, vorbeste din timp la serviciu sa ai ziua asta pentru tine; chiar si cumparand online, trebuie sa aloci ceva timp cumparaturilor, iar site-urile vor fi pline

raport

Legat de disponibilitatea financiara a romanilor pentru campania de Black Friday, aproximativ 50% din respondenti au disponibili intre 300 si 1.000 de lei pentru aceasta campanie.

Black Friday

Este distractiv, dar nu pentru toata lumea

Exista un grup maricel de consumatori care spun ca urasc Black Friday si nu cumpara nimic (conform sondajului, o treime din consumatori). Pe de alta parte, exista altii care considera distractiva competitia pentru stocurile limitate cu reduceri mari sau cel putin ii entuziasmeaza. Oricum ar fi, piata este destul de mare incat sa ofere alternative tuturor, atat celor care au pus bani deoparte, cat si celor care mai bine s-ar retrage din aglomeratia pricinuita de aceasta sarbatoare.

Despre InboxTarget

InboxTarget este o solutie completa de automatizare marketing, dedicata in special afacerilor online. Creata 100% in Romania, ajuta in prezent sute de clienti si ruleaza aproximativ 500 de campanii pe luna pentru acestia. Functionalitatile includ de la email marketing, notificari push sau colectoare de emailuri pana la integrare cu diverse servicii pentru Facebook si Google, precum si rapoarte privind catalogul propriu de produse.

Pentru voi, cititorii ECOMpedia, ce vredeti ca motiveaza clientii sa cumpere de BlackFriday? Asteptati cu nerabdare sau doriti sa treaca cat mai repede? Comentati mai jos.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)