cms-logo-opencart1

Timp de citire: 7-12 minute

Cel mai simplu mod de a afla Rata de Conversie, anume e-commerce conversion rate, este sa iti instalezi modulul de tracking ecommerce pe magazinul tau online care ruleaza pe platforma de comert electronic OpenCart. Dar nu stii sa faci asta, si desi ai un magazin online de ceva ani de zile nu ai avut cum sa lucrezi cu o echipa de dezvoltare / programare care sa iti implementeze in Google Analytics trackingul de comenzi, trackingul de ecommerce.

A doua ta sansa ar fi sa ai GOAL-uri definite, in Google Analytics (GA), sa masori cati useri ating pagina de succes, acel Thank You Page in jargon tehnic, care, in cazul unei instalari simple de OpenCart se afla la adresa, are URL-ul: /index.php?route=checkout/success.

Si constati ca desi cineva a definit un Goal in GA, nu l-a definit bine, si ce se masoara acolo nu este ceva corect. Pur si simplu ati lipsit de la lectia unde se preda cum definim un goal, un obiectiv in GA, de la cursurile mele sau alte cursuri similare din tara.

In acest moment nu mai ai cum sa afli ce rata de conversie ai, nu stii cum functioneaza campaniile tale de marketing online, nu poti completa tabelul ECOM (eficienta campaniilor de online marketing) si deci incercarile tale de a progresa in a optimiza vanzarile online sunt sortite esecului. Pur si simplu nu poti avea indicatorii necesari sa masori in ce directie te indrepti.

04-exercitii-rapoarte-manageri-discutii-1b

 

Nu am rata de conversie nicaieri, nici in Goal Conversion Rate nici in Ecommerce Conversion Rate. Ce facem? Exista vreo alta solutie de a afla acesti indicatori - KPI's? De a lucra tabelul ECOM si a progresa in campaniile de marketing online?

Da, putem afla aceste cifre din GA - google analytics si fara sa avem goal-urile definite sau trackingul de ecommerce instalat. 

 

Avem 2 obiective:

  1. sa aflam rata de conversie medie pe site si pe canalele media unde investim bani
  2. sa desenam un funnel, sa vedem unde se blocheaza conversia, ca si cum am avea acces la raportul "funnel visualization / goal flow" din GA

Ce stim?

Adresele, URL-urile paginile cheie din procesul de checkout, din procesul de comanda:

  • /index.php?route=checkout/cart = pagina de cos de cumparaturi, instalare simpla OpenCart
  • /index.php?route=checkout/checkout = pagina de checkout intr-un singur pas, instalare simpla OpenCart
  • /index.php?route=checkout/success = pagina de tip Thank You Page, unde ii multumim clientului pentru comanda lansata pe site

1) Primul obiectiv al acestei scurte lectii: sa aflam rata de conversie medie pe site si rata de conversie pe fiecare canal media care conteaza pentru noi.

 

Definim un segment de useri (pe vizite, pe sesiuni) care au trecut prin pagina de succes "/index.php?route=checkout/success".

Formula acestui segment am shareuit-o cu voi aici, pe acest link: segment de vizitatori care au cumparat.

Nu se vor distribui datele de mai jos, ci numai formula acestui segment pe care il veti putea aplica pe site-ul votru, daca desigur se aplica (aveti o instalare simpla de open cart).

rata-de-conversie-byTYP

Chiar in timp ce construim acest segment deja observam in coltul din dreapta jos o previzualizare care ne indica rata de conversie medie pe site. Ce ne spune cifra de 36? Au fost 36 de sesiuni care au trecut prin pagina "Thank You Page" - TYP, si rata de conversie este de 0.33%, rata de conversie medie pe intreg site-ul in perioada raportata.

Cum aflam acum rata de conversie pe fiecare canal media care conteaza? Faza 2 a obiectivului 1. 

Aplicam acest segment pe raportul "Acquisition > All Traffic > Source / Medium" sau pe romaneste, "Achizitie > Tot Traficul > Sursa / Modalitate". Ca urmare a aplicarii acestui segment, ar trebui sa vedem ceva similar cu ce este mai jos.

rata-de-conversie-byTYP2-pesurse

Observam 22 de vizite pe SEO, sau google / organic ale acestui segment, indica un numar de 22 de comenzi din acel canal media, seo. Sau, 1 comanda de pe facebook in perioada pe care am facut raportul de mai sus. Daca eliminam acst segment, il scoatem de pe datele noastre, vom avea cifrele cu sesiunile din perioada raporatata pentru toti userii.

rata-de-conversie-byTYP2-3-pesurse

Si acum putem sa facem calcule.. 22 / 7194 = 0.30% pe seo, pe google / organic, iar pe facebook, rata de conversie este de 1 / 162, adica, 0.61%, dubla fata de seo. Rata de conversie pe direct / none este de 0.43%.

Sigur ca pentru ca completa tabelul ECOM mai avem nevoie si de informatii financiare pe care nu le avem in acest caz, voi discuta despre asta in ultima parte a articolului, la capitolul intitulat BONUS. Insa acum avem ratele de conversie pe perioada pe care o analizez, si daca urmaresc aceste rate de conversie perioadic, saptamanal, lunar, trimestrial, incep sa inteleg ceva din marketingul meu online. 

2) Al doilea obiectiv, sa "desenam un funnel", sa facem un tabel asemanator cu raportul specific din Goal-uri din GA, de unde pornim procesul de optimizare a ratei de conversie

 

Pentru a porni un proces de optimizare a ratei de conversie, pentru a calcula rata de abandon pe cos sau invers, rata de succes pe cos, am nevoie de rapoartele specifice sectiunii de GOAL-uri / OBIECTIVE din GA. Si nu le am in acest caz. Cum facem? 

Facem un raport personalizat pe zona de pagini vizualizate, care sa imi scoata din multimea de URL-uri vizitate doar paginile care ma intereseaza, si unde stiu ca prin indicatorul "unique pageview" am numarl de afisari unice ale paginii respective, deci, numarul de comenzi, numarul de afisari unice pe "checkout intr-un singur pas" sau, pe cosul de cumparaturi. 

Sintaxa acestui raport, aplicabila colegilor cu aceste URL-uri simple de OpenCart, instalare normala, o veti gasi aici, pe acest link: raport custom funnel proces comanda

Iata cum arata acest raport:

tabel-funnel-opencart

Cum interpretam acest tabel?

 

Avem 36 de comenzi in perioada raportata cu 32 de useri, deci 4 din ei au facut in aceasta perioada cate 2 comenzi.

Avem 186 > 81 > 39, sunt cifrele care conteaza, cu ele putem desena un FUNNEL. Intra 186 in cos, de acolo pleaca mai departe 81 in checkout, dar numai 39 finalizeaza (din care 36 sunt afisari de pagina unica). Rata de succes pe acest proces de ckeckout este de 39/186 = 20%, iar rata de esec este de 80%. Rata de abandon pe cos este de (186-81)/186, adica de 56%, ceea ce e in media nationala si internationala. Reprezinta procentul celor care desi adauga in cos nu trec mai departe la checkout. 

Sigur ca acum ar trebui sa stau de vorba cu colegul care detine acest magazin online si sa identificam de ce se intampla pe fiecare pas respectivul abandon si daca la un pas anume este o rata mai mare decat la pasul anterior, ceea ce nu ar fi normal. 

BONUS: Cum completam tabelul ECOM de mai sus daca nu stim valoarea in lei a tranzactiilor de ecommerce??

 

V-am promis si un bonus, cum aducem cifre financiare in tabelul ECOM, cum reusim sa calculam ROI-ul daca nu avem valorea tranzactiilor ecommerce pentru ca nu am reusit, dintr-un motiv sau altul, sa implementam modulul de ecommerce tracking pe opencart.

Stim din contabilitate cifra de afaceri lunara si numarul de facturi emise clientilor pe luna. Avem deci o comanda medie, din contabilitate. Sigur ca e mult mai bine sa am comanda medie pe facebook, comanda medie pe seo, comanda medie pe adwords, la care as avea acces daca as fi implementat corect trackingul de ecommerce, insa, acum, ma voi multumi cu o cifra medie pe intreg site-ul.

Sa presupunem ca am o comanda medie de 250 de lei. Stiu cat platesc la consultantul de SEO pe luna, 2500 de lei, sti ca am 22 de comenzi pe luna, le am mai sus in raport, 22 x 250 de lei = 5500 de lei. Daca am o margine calculata de 50%, voi castiga aproximativ 2750 de lei pe luna din canalul media "google / organic" iar ROI-ul pentru el este calculat astfel:  (2750 - 2500) / 2500 x 100 in procente, adica, 10%. La fiecare leu investit in seo castig in plus 10 bani. 

02-kpi-ecom-pasi-masurare-framework-1

Sfatul meu in final este sa ai acces la acesti indicatori in modul ideal, cu GOAL-uri definite, cu trackingul de ecommerce corect instalat, si apoi sa nu uiti Ecuatia Comertului Online, CA = Tr x Rc x Cm, cifra de afaceri este traficul de inmultit cu rata de conversie de inmultit cu comanda medie. 

  1. Daca ai trafic mic, ce faci? Cum cresti traficul? Cum il targetezi mai bine?
  2. Daca ai trafic dar nu ai o rata de conversie apropiata de 1-1.25% sau de media nationala pe industrie, ce faci? Cum o cresti?
  3. Daca ai si trafic suficient si o rata de conversie onorabila, cum cresti comanda medie? Ce fac oamenii tai pe cross si up sell? Cum maresti poate gama de produse vanduta? 

Succes si spor la conversii, nu uita, desi pare ca nu stii nimic chiar si cu un Google Analytics instalat la nivel de 20-25% din ce stie el sa faca poti afla indicatorii de baza pentru business-ul tau online!

 

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)