Pe 6 mai 2015, Comisia Europeana a lansat o ancheta sectoriala despre e-commerce-ul pe vechiul continent si despre respectarea regulilor competitiei, care face parte din Strategia privind piata unica digitala. Rezultatele finale publicate recent indica acelasi lucru ca „Raportul Preliminar”, din septembrie 2016, scrie trusted.ro, care confirma dezvoltarea rapida a e-commerce-ului in Uniune Europeana, dar identifica acorduri/practici concertate intre producatori si comerciantii cu amanuntul („restrictii verticale”), care afecteaza concurenta intre comerciantii cu amanuntul care vand aceeasi marca („concurenta intramarca”) si limiteaza alegerile consumatorilor.

„Raportul Final cu privire la ancheta sectoriala privind comertul electronic”, publicat de CE pe 10 mai si care contine o parte despre comertul online al bunurilor de consum si una despre comertul online al continutului digital, este disponibil in toate limbile Uniunii si noteaza ca:

  • in ultimii 10 ani, dezvoltarea comertului electronic a avut un impact semnificativ asupra strategiilor de distributie ale producatorilor si asupra comportamentului consumatorilor
  • ca reactie la cresterea transparentei si a concurentei preturilor, producatorii au decis sa-si vanda produsele direct clientilor, in propriile magazine online, intrand din ce in ce mai mult in concurenta cu distribuitorii lor independenti
  • producatorii folosesc mai intens „sistemele de distributie selectiva” (sistem de distributie prin care furnizorul se obliga sa vanda bunurile/serviciile contractuale numai anumitor distribuitori si acestia din urma se obliga sa nu vanda aceste bunuri/servicii unor distribuitori neagreati), care le permite sa-si controleze mai bine retelele de distributie (in ceea ce priveste calitatea distributiei si pretul)

    restrictii pret CE

  • producatorii folosesc mai intens restrictii contractuale/„restrictii verticale” – privind stabilirea preturilor (de departe cele mai raspandite, semnalate de 42% dintre comercianti), impuse asupra platformei, privind utilizarea de instrumente de comparare a preturilor si excluderea actorilor exclusiv online din retelele de distributie), pentru a controla mai bine distributia de produse

Concluzia raportului? Comisia Europeana va directiona aplicarea normelor UE in materie de concurenta catre cele mai raspandite practici comerciale din e-commerce, care pot avea un impact negativ asupra concurentei, comertului transfrontalier si functionarii pietei unice digitale. Si va extinde dialogul cu autoritatile nationale in domeniul concurentei, pentru aplicarea normelor UE din domeniul comertului electronic.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)