Pentru al patrulea an consecutiv Millward Brown face o radiografie a comertului electronic din Romania, urmarind tendintele principale si evolutiile specifice ale pietei online.  Concluziile pe scurt sunt prezentate mai  jos:

In anul 2014, comertul online a fost in pierdere de viteza, cu un numar de cumparatori comparabil cu anul trecut (20.6% din populatia adulta din mediul urban) si cu o crestere modesta a frecventei de achizitie (+3%) si a valorii achizitionate (+4%). 2014 nu vine cu schimbari nici in ceea ce priveste utilizarea metodelor de plata. Cele mai utilizate metode sunt plata prin ramburs (78% dintre utilizatori) si plata cu  cardul (34%) , urmate la distanta de transferul bancar online (17%), Paypal (15%) si de cardul cu plata in rate (11%). Din 10 cumparaturi online 8 sunt pe site-uri romanesti si 2 pe site-uri straine, proportie similara in 2014 cu cea din 2013.

MillwardBrown-Online Shopping 2015-s5

Schimbarea cea mai spectaculoasa in 2014 se leaga de o crestere puternica a utilizarii telefoanelor in procesul de decizie si achizitionare online. Procentul  cumparatorilor online care detin un smartphone a crescut de la 58% la 78% doar in ultimele 12 luni. Smartphone-ul este din ce in ce mai folosit pentru informare (61% in 2014 vs 42% in 2013), compararea de preturi (46% vs 26%) si achizitia propriu zisa (34% vs 19% dintre cei care detin un smartphone si fac achizitii online au achizitionat cel putin un produs sau serviciu de pe smartphone).

MillwardBrown-Online Shopping 2015-s9

Numarul celor care folosesc aplicatii online pentru compararea preturilor este in usoara crestere de la 55% in 2013 la 58% in 2014. Serviciile site-urilor de cupoane sunt in schimb din ce in ce mai putin folosite, numarul celor care au cumparat cupoane injumatatindu-se in ultimii 2 ani (17% in 2014 vs 32% in 2012).

Din 100 achizitii realizate online, 53 sunt la promotie si 47 sunt la pret intreg. 6 din 10 cumparatori au asteptat cel putin un produs sa apara la promotie, inainte de a-l achizitiona. Doar o persoana din 10 nu a achizitionat nici un produs la reducere in ultimele 6 luni.

MillwardBrown-Online Shopping 2015-s23

Numarul de experiente negative pe care le-au avut sau de care au auzit in legatura cu comertul online este in usoara crestere (29% in 2014 vs 26% in 2013), in special datorita intarzierilor la livrare (in crestere de la 32% la 41% dintre cei care au avut/auzit de astfel de experiente negative).

Ateptarile legate de magazinele online sunt in primul rand legate de detalierea informatiilor (63%) si de usurinta in utilizare (44%), urmate de asteptarile legate de preturi: sa fie mai mici decat in alte magazine online (43%, in crestere cu 9% fata de 2013) si sa fie mai mici decat in magazinele obisnuite (42%, in scadere cu 7% fata de 2013).

Din punctul de vedere al beneficiilor cautate la un magazin online, vedem o crestere a interesului pentru transportul gratuit (65.2% in crestere cu 5% fata de anul precedent), pentru politicile de returnare a produselor (returnare gratuita +5%, claritatea procedurilor de returnare +5%), pentru usurinta in contactarea unui reprezentant de vanzari (28%, +5%) si pentru urmarirea statusului comenzii (33%,+5%). Pe de alta parte interesul pentru promotii, desi inca ridicat (60%) este in continua scadere in ultimii doi ani (-4% fata de anul trecut si -10% fata de acum doi ani).

MillwardBrown-Online Shopping 2015-s28

Studiul a fost realizat in martie 2015 pe un esantion de 600 utilizatori de internet, utilizand panelul Daedalus Online. Eroarea de esantionare este de +/-4%. 

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)