Articol publicat initial pe http://Socol.net: Cea mai buna platforma e-commerce

-----

NU exista asa ceva! Citind acest articol vei fi mai bogat cu 100.000 EUR.

Adevarul despre platformele de e-shopping este cu totul altul dacat cel scris in mod otravit de suporterii uneia sau alteia dintre ele. Si culmea, vad ca atat aici cat si aici lumea este mai degraba aplecata inspre propovaduirea platformei dezvoltate/folosite, cititorul eventual interesat fiind complet bulversat. Junk!

Exista in “presa de specialitate” comparatii cretine cu masini: magento este rolls royce, prestashop VW… etc. Oricine cu carnet de conducere este capabil sa conduca atat un Logan cat si un Maybach. Mult mai aproape de adevar ar fi o comparatie cu navele de razboi: distrugatorcrucisatorcuirasat. Vei vedea in continuare dece.

In decursul timpului am vazut/lucrat/testat atat platforme online open source cat si “custom”. Emag, pcgarage, evomag, oktal, F64, elefant, okazii, cel, marketonline folosesc platforme custom.  Ei au inceput sa le dezvolte din 2001-2005, dupa caz. Sa te apuci sa-ti faci o platforma de e-shopping custom in 2013 este sinucidere financiara curata.

Cam sase luni am testat: magento, prestashop, opencart, x-cart, kubu, e-media, ofbiz, atg, netsuite. Mi-ar fi placut sa am acces si la demandware dar n-a fost sa fie. Astazi vorbim despre: magento, prestashop si opencart.

Ca sa intelegi care platforma este buna pentru tine dar mai ales filozofia celor care au creat-o este bine de stiut ca in patria lor, Statele Unite, “imparteala” companiilor este astfel: firme mici – pana la 500 de angajati, medii pana la 1.500 si mari peste 1.500 de angajati. Companiile mari reprezinta nivelul “enterprise”.

1. Magento.

Magento nu este open source, varianta “community” se misca extrem de greu si cel mai bun argument il reprezinta site-urile dezvoltatorilor de magento (indiferent ca sunt atestati silver, gold sau platinum) care evident ca nu platesc 15.550$/an pentru site-urile lor de prezentare. Fiind o aplicatie de nivel enterprise magento este o buna optiune pentru companii peste 1.500 de angajati, cifra de afaceri de cateva sute de milioane de $/eur, care sunt capabile sa sustina acest proiect (implementare e-commerce) cu un buget minim de 400.000 $/eur si care doar pe zona strict online (fara logistica si contabilitate) pot aloca minim 100 de angajati.

Nu joci in liga asta? Uita de magento. Dupa un an/doi de zile si bani cheltuiti ori vei schimba platforma ori dai faliment. Sau cel mai rau: te incapatanezi sa continui in mediocritate sperand ca vei ajunge candva emag (doar folosesti cea mai buna platforma, nu?!)

Magento, datorita complexitatii sale si nenumaratelor layer-e de abstractizare este categoria cuirasat. Nu zice nimeni ca nu poti transporta sticle de bere cu el dar trebuie sa-ti asumi costurile de livrare. Costuri cu serverele (minim dubluprocesor cu o configuratie “bazata”, preferabil doua bucati daca vrei sa nu cada de Black Friday), cu dezvoltarea (multi programatori dedicati si bine platiti), taxa de 15.550$ sau 49.900$/an la Magento si multi oameni la documentare. Iar ca totul sa fie si mai frumos, cam 97% din companiile romanesti care folosesc magento nu au nevoie de el, nu-l folosesc la mai mult de 20-30% din capacitate, s-au complicat inutil si asta pentru ca intotdeauna marketingul invinge. Iar magento ca platforma sta extrem de bine la capitolul marketing propriu.

Toti cei care vor sa intre in online intreaba “Care e cea mai buna platforma online?” si nu “Care e cea mai buna platforma online PENTRU MINE”. In aceeasi idee alegerea platformelor se face “dupa ureche” si nu apeland la un consultant online.

(Exista Sindromul Microsoft Excel; programul de calcul tabelar care acum a ajuns sa fie o bijuterie din punct de vedere al capabilitatilor dar 90% dintre utilizatori folosesc mai putin de 10% dintre facilitati. Dar Open Office ce are? Nu e bun ca e gratuit? Dar Google Docs? Avem alternative dar nu vrem sa le vedem din cauza obiceiurilor proaste, mai mult sau mai putin dobandite dar sigur influentate de un marketing foarte bine pus la punct)

2. Opencart

Opencart este visul oricarui start-up. Este simpla si cinstita, codul sursa accesibil (curba de invatare a codului mica dpdv al programatorilor) se poate modifica usor si poate reprezenta un prim pas catre o dezvoltare ulterioara foarte personalizata. Exista niste limitari, dupa 50.000 de produse site-ul se incarca ceva mai greu, o parte din aceasta vina fiind datorita structurii de fisiere unde se tin pozele si galeriile de imagini precum si a unor interogari mai dubioase ale bazei de date. Ruleaza foarte bine pe echipamente ieftine, nu consuma inutil resurse, nici hardware, nici umane. Are add-on-uri ieftine (de 7-10 ori mai ieftine decat magento) si cu maxim 1.500 eur poti avea un website functional (am inclus aici plata sysadmin, eventualele plug-in-uri ce extind functionalitatile standard, un layout mai rasarit, cateva ore de consultanta web/seo/sem/retele sociale, uneori poate sa mai includa si 6 luni de gazduire web)

Spre deosebire de magento, filozofia opencart este la polul opus: simplu si eficient, dar mai ales ieftin. Este clasa “distrugator”. Poate fi utilizat cu succes de companiile mici (pana la 500 de angajati, cateva zeci de milioane de $/eur cifra de afaceri – conform standardului american)

Marea frumusete cu platformele de e-commerce (dar cam nimeni nu spune asta in posturile patimase ce vizeaza e-shopping-ul) este ca poti incepe cu ceva simplu gen Opencart si ulterior (in cazul in care cresti ca Fat-Frumos) sa migrezi catre alta gen magento, demandware, netsuite, atg (acum integrata in oracle) atunci cand iti permiti sa suporti costurile. Exista conectori dedicati migrarii pentru aproape orice platforma relativ cunoscuta.

Sa nu uitam ca atat Amazon cat si Emag au inceput cu OScommerce (la fel ca foarte multi altii) dar succesul nu le-a fost garantat de utilizarea uneia sau alteia dintre platforme ci de inventivitatea departamentului de marketing si viziunea consiliului director.

3. Prestashop

Desi nu-mi plac lucrurile frantuzesti (si francezii la modul general) in cazul prestashop lucrurile stau altfel. Probabil ca si fondatorii prestashop gandesc la fel pentru acum au migrat din Franta in sillicon valley. Este un “crucisator” autentic, mult mai complex decat opencart si mult mai inteligibil (ca si cod) decat magento. Are o curba de invatare medie, nu streseaza hardware-ul foarte mult, vine din start cu sistem de cache-ing integrat (la magento este prezent doar pe versiunile pe bani) si tine foarte bine la stres (in cazul in care cine-l foloseste ajunge la sute de mii de produse listate si sute de mii de afisari/zi). Ca sa folosesc o expresie mult prea abuzata, “reprezinta optimul pret/performanta”. Desi nu as recomanda intotdeauna prestashop (asta tine de domeniul de activitate, numarul maxim de afisari si/sau numarul de produse listate din cel mai optimist scenariu, totusi prestashop este una dintre solutiile cele mai demne de luat in calcul pentru piata din Romania. Chiar si pentru Altex si Media Galaxy. Pacat de faptul ca dezvoltatorii de prestashop nu sunt atat de vizibili precum cei de magento, iar marketingul prestashop nu prea exista in Romania.

De ce analogia cu navele de razboi? Pentru ca nu ai cum sa operezi un portavion cu un echipaj de 20 oameni. Fiecare platforma este gandita sa fie operata cu un anumit numar minim de oameni (pentru a fi performanta) si pentru simplul fapt ca iti ofera o gama extrem de larga de posibilitati in setari si operare inseamna ca gradul de automatizare al proceselor este foarte scazut daca nu chiar inexistent. Magento, la fel ca si soft-urile ERP uriase sunt gandite foarte generalist, sa poata fi folosite atat de companii IT cat si de multinationale ce fac consultanta juridica sau economica.

Te-ai prins acum ca ceea ce e bun pentru Vodafone poate sa nu fie bun pentru tine?!

Pentru naivii ce pleaca urechea la marketing mai am una: NU platformele sunt scalabile, ci ARHITECTURILE. Cine vrea sa intre in detalii poate arunca un ochi la arhitectura wikipedia.

Concluzie: e bine sa ai o platforma buna, dar asta nu-ti poate asigura succesul. Cel mai important lucru este strategia. Daca vrei sa ai un business online gandeste-te unde vrei sa ajungi si CUM poti sa ajungi acolo.

Bine de citit: Bismark. A fost cel mai bun si cel mai mare dar asta nu l-a ajutat cu nimic.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)