soft-e-commerce

E-commerce sau comerţul electronic, adică vânzarea de produse şi servicii online, reprezintă un fenomen ce ia amploare nu doar la nivel mondial, ci şi la nivel naţional. Potrivit ecommercenews.eu, circa 6,7 milioane de români au făcut cumpărături online cel puţin o dată în viaţă.

Valoarea estimată a industriei de retail online din România a crescut de la 1,1 miliarde de euro în 2014, la 1,4 miliarde în 2015, cele mai vândute produse fiind electrocasnicele. Şi, deşi cei mai mulţi se folosesc de PC sau laptop pentru a plasa o comandă, anul trecut 1,4 milioane de români au utilizat un device mobil pentru a face acest lucru, din care 850.000 s-au folosit de o aplicaţie pentru telefoane mobile.

Se estimează că în ţara noastră erau anul trecut 5.000 de magazine online active. Dintre acestea, circa 200 dintre ele sunt mari şi medii, având o cifră de afaceri anuală de peste 1 milion de euro.

Conform aceleiaşi surse, plata pentru 90% dintre cumpărăturile online din România se face cu bani cash, la livrare, în timp ce 6-7% dintre cumpărături sunt achitate online prin card, iar restul prin alte metode de plată.

 

Despre softurile e-commerce

 

Dată fiind această creştere de interes asupra achiziţiilor online, şi numărul comercianţilor care vor să dezvolte un magazin online devine mai mare, iar pentru a pune în practică acest lucru este nevoie întâi de un soft e-commerce, care să fie instalat pe un server. Aici apare însă o problemă, deoarece au fost create atât de multe softuri încât o alegere devine un lucru destul de dificil.

 

Cote de piață ale platformelor de e-commerce la nivel internațional.

 

solutii-ecommerce-2

 

Sursa

 

În general, aceste softuri automatizează şi eficientizează cumpărăturile online, încercând să îndeplinească atât nevoile clientului, cât şi pe cele ale persoanei care deţine platforma e-commerce. Printre serviciile pe care le poate include un software complet se numără cele de căutare, de filtrare, de achiziţie, reduceri, monitorizare sau raportare.

În prezent, cele mai populare softuri de e-commerce sunt WooCommerce și Magento, care sunt şi lideri de piaţă conform Datanyze.com.

 

Câteva caracteristici ale principalelor platforme:

 

  1. PrestaShop

Aceasta este o platformă de tip open-source, flexibilă şi de încredere, pe care o pot folosi atât firmele mai mici, cât şi cele mai mari.

După ce a fost descărcată, platforma PrestaShop poate fi instalată pe orice server care suportă cel puțin PHP 5.2 (limbajul de programare folosit de PrestaShop) și MySQL 5 (baza de date unde aplicația salvează datele), și care are o memorie de minim 64 MB RAM (cu cât mai mult, cu atât mai bine). Instalarea n-ar trebui să fie foarte complicată chiar și în cazul unui utilizator fără experiență, pașii fiind explicați pe larg aici, iar personalizarea se poate face prin cumpărarea de module și add-on-uri suplimentare.

Platformele de tip open-source sunt de regulă gratuite, iar utilizatorii pot accesa şi modifica codul sursă. Totodată, aceştia sunt responsabili cu instalarea, întreţinerea şi configurarea platformelor.

Unele dintre ele au şi versiune avansată, care nu mai este gratuită, dar care deţine o serie de avantaje.

  1. Magento

Deservind peste 250.000 de site-uri, Magento este tot o platformă de tip open-source și poate îndeplini cu succes cerințele unui magazin online cu trafic ridicat și un număr mai mare de produse.

Pentru a instala Magento Community, ai nevoie de un server Apache 2.2 sau 2.4 cu PHP 5.6.x sau 5.5.x și MySQL 5.6.x, dar și de cunoștințe tehnice puțin mai avansate. Pentru început te poți descurca cu un server shared optimizat pentru Magento, dar pe măsură ce nevoile cresc ar fi bine să te orientezi către un server dedicat sau VPS cu cel puțin 2GB de RAM. Mai multe detalii despre instalare și utilizare poți găsi aici.

  1. WooCommerce

Acest produs nu este o platformă, ci un plug-in de e-commerce dezvoltat pentru WordPress, fiind apreciat îndeosebi pentru ușurința în utilizare. Este, în general, prima opţiune a afacerilor aflate la început de drum, cu un număr mic de produse și care sunt de regulă deja familiarizate cu CMS-ul WordPress.

Dacă site-ul funcționează pe WordPress, atunci WooCommerce se instalează ca orice alt plug-in, necesitând 0 cunoștințe de programare, iar performanțele sale pot fi îmbunătățite prin achiziționarea de extensii pentru diverse funcții.

  1. ShopMania Biz

Această platformă este autohtonă, face parte din categoria celor de  tipul SaaS sau Cloud şi poate veni ca o alternativă bună la cele prezentate mai sus, în special pentru cei care vor să testeze piața, au un buget inițial limitat sau caută o soluție foarte rapidă și ușor de administrat.

ShopMania Biz oferă găzduire gratuită pe serverele sale și multe funcționalități în schimbul unei sume plătite lunar. Prin intermediul său, un magazin online poate fi setat atât pe un subdomeniu oferit de platformă, de tipul nume.shopmania.biz, cât și pe un domeniu propriu, prin efectuarea câtorva setări DNS, însă dezavantajul este că spațiul virtual astfel creat nu poate fi mutat pe alt tip de platformă/nu poate fi instalat pe serverul propriu.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)