Intrebarea „care este cel mai bun serviciu de gazduire web” revine periodic in grupul de Facebook „Comert Electronic”, iar formularea arata – de obicei –  asa:

1

Timpul in care se incarca paginile unui magazin virtual influenteaza major timpul pe care il petrec vizitatorii pe site. In situatii extreme, acestia aleg chiar sa inchida pagina, daca nu vad un raspuns in cateva secunde. Si evident, problema primordiala e scaderea ratei de conversie. Un studiu Kissmetrics arata ca 40% dintre vizitatori vor abandona un site daca incarcarea lui dureaza mai mult de 3 secunde si ca fiecare secunda in plus pentru incarcare duce la o reducere de 7% a ratei de conversie. Timpul mare de incarcare influenteaza negativ si pozitiile in rezultatele cautarilor pe motoarele de cautare, anunta Google inca din 2010.

Pe de alta parte, platformele de comert electronic sunt mari consumatoare de resurse de hosting, iar un pachet obisnuit de shared hosting e suficient doar daca e vorba de un magazin bine optimizat de programatori, cu putine produse si cu trafic redus. Un magazin virtual trecut de faza incipienta are nevoie de solutii specializate de hosting. Adica un volum mai mare de resurse de calcul (memorie, procesor, operatii cu discul, operatii in baza de date), cache si optimizari la nivel de server web pentru platforma respectiva, experienta si cunostinte extinse ale echipei tehnice care administreaza serviciul de gazduire.

Deci nu e de mirare ca proprietarii de magazine virtuale sunt foarte interesati se gasirea unui serviciu bun de gazduire web. Dar felul in care sunt cerute recomandarile de catre furnizori face toata diferenta. „Garbage in, garbage out” („Gunoi la intrare, gunoi la iesire”) este un principiu omniprezent in IT. In cazul acesta, intrebari foarte generale, superficiale, nu pot genera decat raspunsuri generale si fara mare valoare pentru cel care intreaba si pentru comunitate. Astfel se deschide cutia pandorei cu linkuri cu ID de afiliat, alte recomandari „interesate” si sugestii de servicii unmanaged, care sunt de fapt potrivite pentru cei cu cunostinte tehnice, care pot administra singuri sistemul de operare Linux sau au o terta persoana care face administrarea de sistem.

Totusi, avem pe grupul „Comert Electronic” si intrebari detaliate, care permit raspunsuri specifice:

2

Cum sa ceri sugestii de furnizori de gazduire web potriviti pentru tine?

Asa cum nu exista persoane sau companii bune la orice, la fel nu exista companii de gazduire web potrivite pentru toata lumea. Iar cel mai bun serviciu de gazduire web nu este acealasi in toate situatiile, ci depinde de la caz la caz. 50% din solutie consta in definirea exacta a problemei pe care incerci sa o rezolvi. Iata cateva intrebari la care e bine sa raspunzi cand ceri sugestii de servicii de gazduire web:

  • Ce platforma folosesti? Cum ar fi: Magento, OpenCart, Woocommerce, PrestaShop. Iar daca este o solutie custom, precizeaza tehnologiile cu care a fost construita (de ex. PHP cu MySQL sau ASP.NET cu SQL Server). Daca nu stii exact, cere ajutorul programatorului care a lucrat la magazinul tau. Precizeaza pe cat posibil si versiunile: Magento 1 sau Magento 2; PHP 5.3 sau PHP 7.
  • Din ce regiune geografica sunt cei mai mult vizitatori sau unde preferi sa fie serverul de gazduire: Romania, Europa de Vest, America de Nord?
  • Daca magazinul e deja lansat, care este problema pe care incerci sa o rezolvi? Am vazut clienti care sunt destul de multumiti de performanta serviciului actual, dar foarte nemultumiti de viteza de reactie si de (ne)rezolvarea problemelor semnalate la suport. Nu toate magazinele au aceleasi nevoi si aceleasi probleme.
  • Vrei o solutie managed sau unmanaged? Managed inseamna ca serviciul de gazduire web vine cu tot cu administratorul de sistem, deci primesti un serviciu la cheie, potrivit pentru cei fara cunostinte tehnice si fara un administrator de sistem cu care lucreaza deja. Unmanaged inseamna ca primesti resurse de calcul brute, iar tu sau o terta persoana va instala si intretine software-ul de pe server. Vei evita astfel sugestiile total nepotrivite pentru tine.
  • Care e bugetul tau? Precizeaza cel putin un interval orientativ. Astfel eviti sugestiile total in afara bugetului tau si deschizi oportunitatea de a primi feedback inclusiv pe buget.

Cum sa analizezi un furnizor de gazduire web?

Pe baza intrebarilor de mai sus ai toate sansele sa primesti din partea comunitatii sugestii potrivite pentru nevoile tale. Iar acum ca ai intocmit un short list, cum alegi acel furnizor caruia sa ii incredintezi destinul afacerii tale? Fara pretentia de intocmi o lista exhaustiva sau de a avea sugestii potrivite pentru toata lumea, iata cateva sugestii dupa care sa analizezi furnizorii de gazduire web:

  • De cand functioneaza furnizorul si care este cifra de afaceri? Aceste informatii sunt disponibile pe site-ul Ministerului Afacerilor Publice. Mai mare nu este sinonim cu mai bun, dar foarte mic sau foarte nou poate ridica semne de intrebare asupra viitorului si stabilitatii furnizorului respectiv.
  • Ce spune Google despre acel brand? Cauta review-uri si opinii despre acel furnizor. Care e modul lor de comunicare cu clientii pe diferite bloguri, forumuri sau Facebook?
  • Cat de profesionista si detaliata este prezentarea serviciilor si a companiei pe site-ul furnizorului? Nu e o reteta sigura ca un site bine pus la punct, cu texte si prezentare profesioniste, inseamna un furnizor serios, dar sunt indicii bune. Mie mi se ridica o spranceana involuntar cand vad ca pagina de contact contine doar un formular, fara un numar de telefon si fara o adresa fizica.
  • Cauta referinte, site-uri gazduite de acel furnizor si vezi cum functioneaza site-urile.
  • Fa-ti o lista detaliata de intrebari si suna/scrie-le. Daca primesti raspunsuri prompte, detaliate si un comportament profesionist, sunt sanse sa aveti o colaborare buna. Asa cum in orice relatie interumana exista o chimie care iti da o senzatie de bine sau ridica semne de intrebare, la fel si relatia cu un furnizor poate face "click" sau nu. Pe langa cifrele brute din oferta, cum sunt numarul giagabiti si megahertzi, e mult ma important cat de receptivi, atenti si flexibili sunt in relatia cu tine. Bonus: daca se lauda cu asistenta 24/7 (non-stop) suna-i la ore sau in zile neobisnuite. :)
  • Cere un test gratuit. Daca nu iti ofera un test gratuit, achizitioneaza serviciul pe o perioada scurta, o luna, la fel ca perioada de proba pentru un nou angajat, si vezi cum decurg lucrurile.

Tu cum ti-ai ales furnizorul de gazduire web: cat de mult te-au ajutat instinctele si cat comparatiile de cifre? Ce ponturi ai pentru colegii din online?

—–

Adrian Andreias este fondatorul Hosterion, Cluj-Napoca, companie fondata in 2004 si specializata in servicii de gazduire web si inregistrare de nume de domenii Internet.

 

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)