Sa detii un business online poate fi dificil. De asemenea, poate chiar sa-ti puna viata in pericol. In China, a fost un varf in numarul de angajati suprasolicitati care au murit, mai ales in domeniul e-commerce-ului.

Una dintre companiile care si-a castigat o faima trista prin tributul platit prin moartea antreprenorilor este Taobao, o platforma chinezeasca care seamana cu eBay. Comerciantii isi pot plasa produsele in propriile lor magazine de pe Taobao. Ei sunt responsabili de tot, de la tinerea inventarului si transportul produselor pana la actualizarea site-ului si comunicarea cu clientii. Dar cand business-urile lor decoleaza, munca prestata poate deveni prea solicitanta.

In iulie 2012, tanara de 24 de ani Aijun aj, care conducea un magazin pe Taobao, a decedat de insuficienta cardiaca. N-a fost nici prima, si nici ultima. Moartea lui Aijun a fost precedata, in cazul Taobao, de cea a unei mame care detinea un magazin si a unui tanar de 25 de ani care detinea un magazin online extrem de apreciat.

Sa fii suprasolicitat, nu te ucide direct. Aceasta duce la o serie de decizii proaste pentru sanatate, precum o dieta alimentara dezordonata, stresul cronic, lipsa de exercitii si extenuarea, ceea ce poate cauza probleme precum cele avute de Aijun cu inima, cheaguri de sange si multe altele.

De la moartea lui Aijun si alti comercianti de pe Taobao s-au plans de cat de istovitor poate fi sa intretii o afacere online.

"Imi este dor sa dorm. Desi am angajat pe cineva sa ma ajute la customer service, lucrurile nu se termina niciodata. Trebuie in continuare sa fac reaprovizionarea, customer service-ul, livrarea, fotografierea, design-ul paginii web si sa editez informatiile. In consecinta, trebuie sa-mi sacrific somnul", a spus un proprietar de magazin de pe Taobao pentru "China's YouthDaily".    

Altul descrie nebunia de a mentine cresterea. "De obicei, discut cu 15 - 20 de clienti, simultan. Fie ca esti in drum spre oficiul postal pentru a face livrarile, fie ca esti asezat pe toaleta, trebuie sa fii acolo (sa comunicii cu clientii de pe Taobao)", spune Su Yulli, pentru YouthDaily.

Un studiu prezentat de Taobao anul trecut a aratat ca vanzatorii lor lucreaza adesea intre 10 ore si 15 ore, zilnic, semnaleaza YouthDaily. Un alt studiu din 2011 despre managerii de magazine din Taobao, citat de "Epoch Times", este chiar si mai surprinzator:

"38 de manageri/ proprietari, sau mai mult de 50 de procente, au avut devieri cervicale, 37 de manageri/ proprietari, sau 94 de procente dintre femeile manager/ proprietar sufereau de hiperplazia glandei mamare, 35 de procente, sau 26 de manageri/ proprietari au fost diagnosticati cu hipermetropie. Faringite cronice, dislipidemii, boli cauzate de ficatul gras si anomalii ale tiroidei au fost confirmate pentru 21, 19, 18 si, respectiv, 17 manageri/ proprietari".  

Intrucat Taobao este o platforma, nu un angajator al celor care se suprasolicita, nu poate fi invinuit, cand utilizatorii isi pun o presiune prea mare pe ei insisi. Cu toate acestea, Taobao incearca sa ajute la gasirea unei solutii.

"Nu conteaza cat de importanta este cariera, nu iti neglija sanatatea, in special in aceste zile toride de vara", isi avertizeaza aceasta vanzatorii, dupa moartea lui Aijun.

Totusi, continua sa se mareasca numarul de tineri din e-commerce-ul chinezesc asociat cu problemele de sanatate si cu decesele. Mai mult de 50.000 de proprietari de magazine online din China au semnalat ca au, periodic, dureri de cap si tot felul de mici dureri si suferinte, semnaleaza ChinaDaily. Un studiu de anul trecut, citat de Epoch Time, a constatat ca, anual, 600.000 de oameni mor subit din cauza suprasolicitarii.

Cel mai recent indicent a avut loc in jur de 20 iulie, cand Wu Lijun, un proprietar de magazin de pe Taobao, in varsta de 36 de ani, a decedat din cauza unei tromboze cerebrale a sinusurilor venoase, un cheag de sange in creier. Lijun conducea cele mai populare afaceri de ingrijire a pielii de pe Taobao. Un articolul din mai, "Top zece industrii predispuse la moarte subita", enumera "comerciant pe Taobao" ca a zecea cea mai fatala cariera. Din nou, Taobao si-a alertat utilizatorii in ceea ce priveste munca excesiva.

De asemenea, decesele provocate de epuizare au loc si in afara industriei de e-commerce. In mai, un angajat din publicitate al Ogilvy China a suferit un atac de cord fatal. Pe blog-uri si in tweet-uri s-au grabit sa dea vina pe prea mult munca; conform relatarilor, barbatul si-a petrecut 30 de zile muncind pana la ora 23, ceea ce a dus la moartea lui.

In timp ce firme precum Taobao pot ajuta la cresterea constientizarii in ceea ce priveste decesele provocate de munca, depinde de comercianti sa stie cand sa puna frana. "De ce are ziua doar 24 de ore? As vrea sa fiu un robot reincarcabil", se lamenta Aijun, online, candva.

La putin timp dupa, era moarta.

Sursa: http://www.businessinsider.com/overworked-e-commerce-employees-are-dropping-dead-in-china-2013-7

 
Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)