grayling Compania internatională de consultanta in comunicare Grayling a publicat o analiza proprie a celor 8 tendinte in comunicare pentru anul viitor, scrie jurnalistul si consultantul Victor Kapra pe blog-ul propriu, victorkapra.ro. Previziunile sunt urmatoarele:

  1. Brand-urile trebuie sa se orienteze spre oameni. Tinerii din generatia Y (nascuti in perioada 1980 – 2000) au putere din ce in ce mai mare pe piata, iar firmele care isi doresc loialitate si longevitate trebuie sa nu uite de responsabilitatea sociala a brand-ului. Un retailer trebuie sa lucreze la construirea unui brand complex, in care sa integreze preocuparea pentru green marketing (consumul responsabil de produse) si proiecte umanitare, care – daca sunt realizate in mod autentic si eficient – atrag dupa ele o conexiune mai mare intre brand si client, deci profituri pe masura. Pe plan global, se cheltuie 400 de miliarde de dolari pe produse responsabile social, iar 59% dintre americani cred ca firmele trebuie sa aiba initiative etice (iar 35 de brand-uri – ca Google si Danone – o fac deja).

  2. Consumatorii isi vor analiza statistic vietile si se vor orienta spre brand-uri care le permit sa integreze si sa compare date, pentru o viata mai buna. Tehnologia purtabila (haine conectate la smartphone) si platformele ca Apple Health (agregator de informatii despre sanatate si fitness) privesc deja spre viitor: 37% dintre americani sunt interesati de haine cu senzori care detecteaza bolile, 45% dintre britanici vor dispozitive care sa-i monitorizeze cardiac si 74% dintre chinezi vor produse dedicate calitatii somnului si presiunii arteriale.

  3. Imaginea video va fi la putere. Pe retele sociale, in motoarele de cautare, in publicatiile online, continutul video va fi prioritar (in 2017, 74% din traficul online va fi constituit din acesta), iar atentia scazuta a consumatorilor va fi atrasa de brand-urile care invata lectia vlogging-ului (video blogging). 62% dintre tinerii de 18-24 de ani ar cumpara un produs recomandat de un YouTuber.

  4. Cine-mparte, parte-si face! Toate pietele vor constata o orientare a consumatorilor spre platforme de impartire sociala (ca Uber – care transporta peste 1 milion de calatori zilnic) si crowdfunding, iar imprimarea 3D va demovratiza inovatia (cu produse noi, la preturi mici).

  5. Oamenii vor abandona news feed-urile publice, pentru conexiuni mai intime (aplicatii pentru mesaje, e-mail). Deci organizatiile care vor sa le atraga atentia trebuie si ele sa se orienteze spre analiza acestei zone sociale intime, unde oamenii sunt mai atenti la mesajul primit. Brand-urile trebuie sa asigure butoane de „Share” mobile-friendly pe platforme ca Snapchat si WhatsApp – platforma care are peste 400 de milioane de utilizatori, care trimit 50 de miliarde de mesaje zilnic.

  6. Totul se reduce la micro-momente. Consumatorul traieste in prezent si va vrea sa plateasca contactless, sa primeasa produsul cat mai repede si mai usor, sa afle informatia imediat. In 2015, cautarile de produse pe mobil le-au depasit pe cele de pe desktop in cel putin 10 tari (printre care SUA si Japonia); iar pana la finele lui 2016, peste 2 miliarde de dolari vor fi cheltuite pe shopping-ul online efectuat exlusiv cu ajutorul unor asistenti digitali ca Google Now, Siri si Cortana. Brand-urile trebuie sa tina pasul, usurandu-i clientului indeplinirea acestor dorinte, cu aplicatii ca Blippar si Shazam ori butoane de „Cumparare” plasate online, pe billboard-uri si in ferestrele magazinelor.

  7. Puterea trece in mainile oamenilor, care nu se mai vad drept consumatori, ci drept cetateni – cerand transparenta si schimbare. Se va observa o crestere a activismului global legat de terorism, refugiati, drepturile femeilor, incalzirea globala – activism coordonat pe platforme de implicare civică. Peste 123 de milioane de oameni au semnat petitii pe org, dintre care aproape 15.000 au fost aprobate, in 200 de tari.

  8. Personalizarea devine cheia. Fiecare client va dori o conexiune personalizată cu brand-urile, emoji-urile vor umple meniurile si formularele de feedback (deja 60% dintre persoanele peste 35 de ani le folosesc frecevent, pentru ca simt ca asa isi exprima mai bine sentimentele decat prin cuvinte), iar companiile vor face bine sa-si incurajeze clientii sa cheltuie mai mult oferindu-le cadouri/oferte personalizate.
Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)