platforma ecommerce romaneasca

Indiferent ca esti un antreprenor incepator in piata de eCommerce sau unul consacrat, care a experimentat cresteri importante pe parcursul ultimului an, in ambele cazuri ai o anumita nevoie de baza. Aceasta nevoie este cea de a afla cea mai buna solutie prin care sa iti vinzi produsele si serviciile - platforma eCommerce perfecta.

Prin urmare, te imbarci intr-o calatorie pentru a afla care este cea mai exceptionala platforma, ce te propulseaza in categoria afacerilor eCommerce prospere. Si totusi, dupa ore intregi de cercetare si documentare, realizezi ca nu exista nici un raspuns ideal si te regasesti in acelasi punct, din care ai plecat.

Fiecare platforma pare sa aiba si avantaje si dezavantaje asa ca iti dai seama ca nu exista, de fapt, nici un material educational complet, care sa detina raspunsul complet.

De ce se intampla asta? Pentru ca ai pornit din start cu o idee gresita. Nu exista platforma perfecta eCommerce. Din contra, ai parte de ceva mai bun - solutia ideala eCommerce pentru nevoile tale. Ceea ce se aplica altui magazin online, nu se poate aplica si in cazul tau sau nici nu are rost sa se implementeze. Nu te lua dupa “prietenii” binevoitori, care iti dau sfaturi inutile, pentru ca nu au habar de ce ai nevoie personal, pentru afacerea ta.

In acest articol nu vom discuta neaparat despre tipurile de platforme eCommerce existente si nici nu voi afirma ca am raspunsul platformei perfecte, ci iti voi recomanda cea mai potrivita  locatie a acesteia pentru un start-up sau afacere eCommerce in Romania. Sugestia oamenilor de specialitate si a mea, implicit, este alegerea unei platforme romanesti, in detrimentul celor internationale.

Bineinteles, aceasta alegere depinde de principala tinta pe care o setezi. Platformele internationale sunt, intr-adevar, eficiente, daca ai targetat un public global si iti doresti un magazin de proportii uriase, la nivelul intregii planete. Dar, daca scopul tau este sa vinzi local, in Romania, cea mai fiabila solutie este o platforma eCommerce romaneasca. Astfel, asiguri o experienta de calitate pentru publicul roman, cu configurari de taxe si adrese specifice tarii.

In cele ce urmeaza iti voi oferi 5 motive pentru care sa iei aceasta decizie si vei afla de ce este o solutie mai buna, care influenteaza pozitiv rata de conversie si ROI.

  1. Functionalitati si module specifice pentru publicul roman

Principalul dezavantaj al platformelor internationale ar fi ca nu sunt integrate cu furnizori locali de servicii. In schimb, o platforma romaneasca este gandita specific pentru piata din Romania, incluzand facilitati precum tarife pentru curieri locali si implementare cu sisteme de plata pe Romania. Platformele romanesti ofera functionalitati diverse, care acopera majoritatea situatiilor intalnite pe piata.

Oferta dezvoltatorilor din Romania are know-how specific publicului din tara si asigura integrari bune cu ERP romanesti, pentru gestionarea integrata a componentelor afacerii, imbunatatirea serviciilor disponibile clientilor, scaderea timpului de livrare, imbunatatirea cash-flow-ului etc.

Oricat de minunat ar merge lucrurile, este inevitabil sa nu apara o problema sau o schimbare din cand in cand. In cazul unor modificari sau adaugari de module suplimentare, programatorii sunt la indemana, in tara. Platformele eCommerce romanesti care asigura performanta, iti pun la dispozitie un suport profesionist pentru rezolvarea oricarei nelamuriri, intrebari sau probleme pe care ai putea-o intalni.

Alegand platformele romanesti eCommerce nu te mai confrunti cu problema traducerilor ce tin de acest serviciu, cum ar fi texte, titluri, butoane etc. sau cu cea a modulelor de logistica.

Sfatul meu este sa alegi o platforma romaneasca personalizata si nu sa te orietezi dupa variantele gratuite. Costul initial al platformei sau cel de mentenanta lunar este mult mai mic decat costurile pe care le vei suporta in urma platformelor asa zis gratuite.

Un aspect important in alegerea platformei romanesti de eCommerce si, in fapt, una din caracteristicile definitorii ale unei solutii eficiente este optimizarea dupa criteriile de jurizare ale GPeC, considerate un audit pentru toate magazinele online de succes.

  1. Ecosistem de e-Commerce

Piata locala de e-Commerce este constituita din infrastructuri specifice care asigura un ecosistem cu integrari complexe. In timp, s-a dezvoltat o adevarata retea, de la furnizori diferiti cum sunt firmele de curierat, site-uri web, agentii, companii e-Commerce si publicitare si pana la operatorii de plati online.

Datorita acestei evolutii progresive a serviciilor e-Commerce romanesti, se poate dezvolta un ecosistem sanatos de vanzari prin comunicare activa si o buna relationare intre toate partile implicate.

Un aspect important il reprezinta si faptul ca am inceput sa ne aliniem trendurilor internationale iar pe primul loc nu mai sunt neaparat vanzarile ci formarea unei legaturi de durata si autentice cu clientii. La ora actuala, aceasta necesitate e indeplinita atat in relatia dintre agentii si antreprenori cat si in cea dintre magazinele online si clienti.

Am afirmat de foarte multe ori importanta identitatii si personalizarii in online. Oamenii au o nevoie primara de a se exprima si de a se prezenta ca individualitati, ale caror pareri au un anume impact. Tocmai din acest motiv, ecosistemul de e-Commerce din Romania se dezvolta creand modalitati de valorificare a ideii ca prezentarea identitatii fiecarui individ este cea mai umana reflexie in digital, un aspect definitoriu.

Deciziile de cumparare sunt luate prea putin rational ci, mai mult, au o baza emotionala. Prin urmare, serviciile de e-Commerce din Romania au inceput sa-si personalizeze ofertele, potrivindu-se oricarui tip de cerinte.

  1. Programe de afiliere

Marketingul afiliat inregistreaza cresteri din ce in ce mai mari in Romania, chiar daca este o strategie relativ noua. Cu ajutorul acestui instrument iti cresti traficul, numarul de vanzari si primesti accesul la un numar urias de afiliati, care te promoveaza pe nisa in care activezi. Exista numeroase firme care intermediaza relatia dintre advertiseri si afiliati precum si firme care au un magazin online si il promoveaza printr-un sistem propriu de afiliere.

Marketingul afiliat este o alternativa fiabila la reducerile prin cupoane sau reducerile masive care afecteaza negativ brandul si volumul de clienti, printr-un efect de recul. Pana acum, cu ajutorul acestui instrument s-au generat zeci de milioane de vanzari si sute de mii de lead-uri valide. E clar ca functioneaza pentru ca romanii sunt prezenti in online si cumpara din ce in ce mai mult.

Cel mai avantajos aspect in marketingul afiliat este faptul ca platesti doar in urma obtinerii unor rezultate concrete. Nu ar trebui sa consideri afilierea un cost exagerat in plus pentru ca, de fapt, cu cat mai mare este valoarea de pe factura, cu atat inseamna ca ai obtinut mai multe vanzari. In Romania, tipurile de afiliati sunt diversificate incepand de la publisheri, Internet marketeri, comparatoare de preturi, mall-uri virtuale si pana la bloggeri, comunitati online pe Social Media si forumuri.

Alegerea unui program de afiliere depinde de domeniul in care activezi, astfel ca nu trebuie sa te arunci cu capul inainte ci sa testezi pentru a decide daca si cat merita sa investesti in acest instrument. Pentru a obtine rezultate excelente, trebuie sa pui la dispozitia afiliatilor instrumente care sa le usureze munca: kit-uri de bannere cu teme diferite de culoare, pentru diverse ocazii, landing page-uri pre-construite, cuvinte cheie etc. Efectele nu depind doar de aflitiati sau de firma care intermediaza procesul ci, in mare masura, depind si de efortul tau de implicare.

In continuare, voi mentiona cateva exemple de programe de afiliere din Romania:

  • 2Parale - prima si cea mai mare retea de marketing afiliat din Romania si Bulgaria, cu peste 454 de advertiseri si mai mult de 42.230 de afiliati;
  • Profitshare - unul dintre cele mai cunoscute programe de afiliere romanesti. A pornit ca un sistem de afiliere pentru eMag dar, in ultimii ani, si-a extins reteaua de afiliati;
  • Lady’s - unul dintre cele mai vechi din Romania; un alt fel de sistem de afiliere, de tip MLM pe 4 nivele;
  • Piata Digitala - o platforma alcatuita din peste 100 de programe de afiliere diferite;
  • Altex - si-a lansat propriul sistem de afiliere, pentru promovarea produselor proprii.
  1. Comparatoare de preturi

Inscrierea produselor si serviciilor unui magazin online pe site-urile de comparare preturi este o actiune utila, chiar si in cazul in care nu oferi preturi super mici. Acestea prezinta beneficii pentru marketing si, cel mai important, pentru partea de ROI deoarece te ajuta sa devii vizibil pentru publicul targetat, ce foloseste frecvent acest tip de instrument. Nu iti voi recomanda comparatoare anume pentru ca acestea functioneaza in functie de nisa pe care esti pozitionat si de preturile practicate.

Comparatoarele aduc comenzi in deosebi pentru magazinele mici si medii, cu preturi mai scazute. Cel mai indicat este sa testezi si sa retestezi pana gasesti varianta potrivita pentru tine si abia apoi sa marshezi pe acea optiune.

Bineinteles ca exista pareri pro si contra in ceea ce priveste comparatoarele de preturi. Unii proprietari de magazine online au impresia ca daca apelezi la aceste instrumente, produsele si serviciile dau impresia de proasta calitate. Totusi, esti constient ca nu exista produse infailibile; pana si un avion poate avea probleme, daramite un produs mic, un telefon de exemplu.

Iti pot pune la dispozitie cateva nume ale unor site-uri cunoscute de comparatoare preturi, la care ai acces alegand o platforma eCommerce romaneasca:

  • Shopmania - este considerat unul dintre cele mai importante comparatoare de preturi din Romania, are trafic destul de bun, asigura click-uri si comenzi, ofera posibilitatea unor afisari preferentiale contra cost etc.
  • Price.ro - un alt comparator destul de cunoscut, are o comunitate activa in care sunt postate in permanenta review-uri ale produselor si serviciilor furnizate;
  • Compari.ro - are partea de SEO destul de bine dezvoltata, a creat si programul “Magazin de incredere”, incurajand cumparatorii sa acorde calificative magazinelor online din care au achizitionat produse;
  • Jingle.ro - asigura cautarea si compararea produselor in functie de nuante si culori, prin urmare este util pentru retailerii fashion, cosmetice, accesorii etc.
  1. Platformele uriase stau prost la capitolul integrare

Majoritatea antreprenorilor sunt atrasi de numele grele ale platformelor internationale, care promit marea si sarea. Bineinteles ca au o multime de avantaje dar chiar si acestea se pot transforma in dezavantaje daca magazinul tau este la inceput de drum sau nu este un magazin urias. De exemplu, platformele mari iti pun la dispozitie extrem de multe functionalitati de care, de fapt, nici nu ai nevoie, la un pret piperate de dezvoltare si intretinere.

Aceste cheltuieli de mentenanta cresc datorita procesului dificil de integrare si a marimii amprentei asupra serverului datorat numarului de fisiere si tabele din bazele de date. Iar daca ai de customizat, pregateste-te sa faci niste cheltuieli pentru serviciile developerilor specializati, deoarece codurile sunt mai greu de invatat, in functie de platforma.

Te mai poti lovi de problema unui flux de comanda greoi. Exista foarte multi “patiti”, unii care si-au dat seama deja si au investit sume bunicele pentru rezolvarea problemei sau altii care nu sunt constienti nici in ziua de azi ca se confrunta cu pierderi de conversie, din cauza formularului de comanda incarcat. Clientii se afla in continua miscare astfel ca prea putini mai au chef si timp sa completeze toti pasii ce tin de pagina de check-out. Pentru rate de conversie ridicate si o experienta de calitate onsite, trebuie sa ai grija ca utilizatorul sa faca minimul de efort, ca sa obtina produsul/serviciul de care are nevoie.

Dupa cum afirmam in primele paragrafe, exista o multime de solutii si platforme eCommerce pe piata romaneasca, de serviciile carora poti profita pentru a-ti atinge obiectivul unui magazin online de succes, caracterizat de performanta. Printre acestea se numara si platforma eCommerce Silkmart care ofera implementare pentru magazinele B2C si B2B, fiind dezvoltata de SilkWeb, o agentie cu peste 10 ani de experienta in marketing online.

Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)