Am stat de vorba pentru voi cu doi dintre cei mai cunoscuti specialisti in social media din Romania, cu Alexandru Negrea, Head of Facebook Dept la Spada, si cu Marius Achim, fondatorul Marketnet. I-am rugat sa ne spuna 10 reguli de care ar trebui sa tina cont magazinele online atunci cand se promoveaza in social media. Iata mai jos raspunsurile lor.

Alexandru Negrea, Head of Facebook Dept la Spada, spune ca regulile pe care trebuie sa le respecte un magazin online la promovarea in social media sunt aceleasi ca pentru orice companie:

  1. Social media este o investitie pe termen lung
     
  2. Sa produca un continut unic si relevant pentru publicul tinta
     
  3. Sa inteleaga foarte bine cum functioneaza, din punct de vedere tehnic, retelele de socializare si blogurile.

Marius Achim, fondatorul Marketnet, spune ca atunci cand se promoveaza prin social media un magazin online:

  1. Sa nu incerce sa vanda prin Facebook Ads, ci sa ii ajute pe fani si sa le starneasca curiozitatea.
    Curiozitatea le-o pot starni prin postari, pe care sa le faca atat de atragatoare incat clientii sa le share-uiasca, sau printr-o aplicatie etc. Pentru a face postarile atragatoare, cu Graph Search se pot verifica preferintele prietenilor, prietenilor prietenilor din anumite zone etc. Postarile care ajuta sunt cele destinate doar unui anumit public, care nu vand nimic si care raspund unei nevoi a clientului.
  2. Sa nu posteze doar informatii tranzactionale (postari prin care se fac oferte fanilor) sau doar de angajament.
    "La Marketnet avem formula ACT (angajament, comunitate, tranzactional). Trebuie creat un echilibru intre cele trei. Cand ai facut asta, vei descoperi ce inseamna cu adevarat o comunitate pe Facebook, fani care te sustin si cumpara de la tine", detaliaza Marius Achim.
  3. Sa-i entuziasmeze, nu sa-i plictiseasca cu beneficii si caracteristici (acesta o poti face pe site).
    Entuziasmul este dat de modul in care sunt realizate postarile. Le poate trezi entuziasmul ceva vesel sau inedit, nu transmiterea seaca a informatiilor.
  4. Facebook ar trebui sa fie principalul canal de social media folosit, deoarece aici sunt cei mai multi utilizatori din tara noastra. Precizarea a fost facuta de ambii consultanti.

Alexandru Negrea adauga ca alegerea canalelor de social media se face in functie de locul in care se afla cei mai multi utilizatori din publicul tinta al magazinului respectiv.

Marius Achim mai spune ca selectia canalelor de social media se face in functie de continutul editorial pe care-l are de oferit magazinul online. Acest continut trebuie sa aiba legatura cu produsele vandute. Astfel, pe langa Facebook, retailerii pot adauga YouTube, daca au clipuri prin care pot fi utili utilizatorilor.

  1. Campaniile se fac pe termen lung. Atat Marius Achim, cat si Alexandru Negrea nu cred ca social media inseamna un anumit numar de campanii, anual.
    Alexandru Negrea precizeaza ca investitia in continut ar trebui sa fie constanta, deci “o campanie pe termen lung”.
    Fondatorul Martketnet completeaza ca social media este mai degraba despre identificarea formulei care aduce cele mai multe rezultate, iar, de indata ce este identificata, sa se tina de ea. “Cand incepi o campanie noua de promovare, pentru care nu exista statistici, este ca si cum ai intra intr-o camera intunecata. Nu alerga pentru ca risti sa te lovesti. Testeaza camera, apoi, daca totul e ok, fa tumbe. In principiu, perioada de testare dureaza aproximativ o luna, pe un esantion de minimum 1.000 de persoane”, explica Marius Achim.
     
  2. Valoarea bugetului depinde de obiective.
    Alexandru Negrea mentioneaza ca investitia in social media este ca orice alta investitie in media. “Avantajul social media este ca, pe langa expunere, iti ofera posibilitatea sa construiesti o comunitate. Suma investita difera de la caz la caz si e o decizie de business, deci ar trebui sa inteleg care sunt obiectivele ca sa pot oferi un sfat in contextul asta”, explica Alexandru Negrea.
     
  3. Indicatorii urmariti depind de obiective si de pasii prin care trec utilizatorii. Head of Facebook Dept la Spada mentioneaza ca indicatori urmariti in social media variaza in functie de obiective.
    Marius Achim ii sfatuieste pe proprietarii de magazine online sa stabileasca pasii prin care vor sa treaca utilizatorii, apoi sa urmareasca toti acei pasi si sa-i imbunatateasca pe parcurs. Un astfel de exemplu de pasi, de la inceput la sfarsit, este: CTR (clicktrough rate) - numar fani - abonati email - rata deschidere/accesare - conversie/vanzari. Un CTR bun este de peste 0.15%, iar unul foarte bun ajunge la 0.5%.
Daca ti se pare interesant te rugam sa dai un share. Multumim :)